کدخبر: ۲۳۱۰۶

ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی؛ پیش‌شرط عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل

وزیر خارجه عربستان گفت: عربستان سعودی خستگی‌ناپذیر برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تلاش خواهد کرد و بدون این شرط، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.

ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی؛ پیش‌شرط عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل

به گزارش 24 آنلاین، فیصل بن فرحان در فایننشال تایمز نوشت: «در مواجهه با فاجعه جاری در غزه، ضروری است که ما نیاز به یک آتش‌بس فوری را تشخیص دهیم. چرخه بی‌امان خشونت باید پایان یابد. ایجاد جنگ در حالی که منطقه به یک چرخه تشنج خطرناک تبدیل می‌شود، آسان است. تنش‌زدایی و یافتن راه رسیدن به صلحی پایدار در میان ویرانی و ناامیدی، نیازمند شجاعت و رهبری است.»

به گفته این وزیر عربستانی، زمان آن فرا رسیده است که مسیری برگشت‌ناپذیر برای حل و فصل آغاز شود؛ راهی که به زندگی ۲ دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی در کنار یکدیگر ختم می‌شود.

شاهزاده فیصل بن فرحان گفته است: «عربستان سعودی تعهد دیرینه‌ای برای یافتن راه‌حلی عادلانه برای این مناقشه دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اخیرا بر تعهد ما برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد. او تاکید کرد مسئله فلسطین در رأس نگرانی‌های عربستان سعودی قرار دارد و جنایات اسرائیل و بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی را به شدت محکوم کرد. عربستان سعودی خستگی‌ناپذیر برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تلاش خواهد کرد و بدون این شرط، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد. ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است که سودی را که ما به دنبال آن هستیم به ارمغان خواهد آورد؛ ثبات، یکپارچگی و رفاه منطقه‌ای.»

وزیر خارجه عربستان افزود: «راه‌حل ۲ دولتی صرفا یک ایده‌آل نیست؛ این تنها راه مناسب برای تضمین امنیت بلندمدت فلسطین، اسرائیل و منطقه است. چرخه‌های پلکانی خشونت کنترل‌نشده، عناصر سازنده جنگ گسترده‌تر هستند. در لبنان ما شاهد این هستیم. صلح را نمی‌توان بر پایه اشغال و کینه بنا کرد. امنیت واقعی اسرائیل از به رسمیت شناختن حقوق مشروع مردم فلسطین حاصل خواهد شد. با پذیرش راه‌حلی که به هر ۲ ملت امکان می‌دهد در صلح با هم زندگی کنند، می‌توانیم چرخه خشونتی را که برای مدت‌ طولانی هر ۲ طرف را به دام انداخته است، از بین ببریم.»

در مطلب فیصل بن فرحان برای نشریه «فایننشال تایمز» آمده است: «درک این نکته ضروری است که موانع واقعی صلح، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هایی نیستند که مشتاق ثبات و همزیستی هستند، بلکه رادیکال‌ها و جنگ‌افروزانی هستند که یک راه‌حل عادلانه را رد می‌کنند و به دنبال گسترش این درگیری در سراسر منطقه ما و فراتر از آن هستند. این تندروها نباید آینده مردم ما را دیکته کنند یا آنها را مجبور به جنگ کنند. صدای اعتدال باید فراتر از هیاهوی درگیری بلند شود و این مسئولیت جمعی ماست که اطمینان حاصل کنیم که آنها شنیده می‌شوند.»

او افزود: «ما شاهد استقامت تشکیلات خودگردان فلسطین در حفظ آرامش در کرانه باختری اشغالی علی‌رغم موانع بی‌امان بوده‌ایم. تعهد آن به عدم خشونت و همکاری باید مورد حمایت قرار گیرد. نمی‌توان به یک راه‌حل پایدار دست یافت، بدون اینکه غزه و کرانه باختری اشغالی تحت کنترل تشکیلات خودگردان باشند.»

وزیر خارجه سعودی گفت: «در مقابل، مدت‌هاست روشن شده است که "دفاع از خود" هدف اصلی اسرائیل در این جنگ نیست. در عوض، به نظر می‌رسد هدف، از بین بردن شرایط زندگی برای دهه‌های آینده است. با ادامه حمله به غزه که به گفته مقامات بهداشتی فلسطین بیش از ۴۰۰۰۰ کشته و تقریبا ۲ میلیون آواره بر جای گذاشته و گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی و اعمال محدودیت‌های تردد، اسرائیل واقعیتی را ایجاد می‌کند که چشم‌انداز یک کشور مستقل فلسطین را کاهش می‌دهد. ناسازگاری آن تنها تنش‌ها را تشدید می‌کند و اعتماد را از بین می‌برد، مذاکرات دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند، رنج هر ۲ طرف را طولانی‌تر می‌کند و منطقه را بیش از پیش به جنگ گسترده‌تر نزدیک می‌کند.»

فیصل بن فرحان گفت: «تعیین سرنوشت، حق مسلمی است که مردم فلسطین نه تنها سزاوار آن هستند، بلکه مستحق دریافت آن هستند. دیپلمات‌های ما به طور خستگی‌ناپذیری در کنار دیگران برای تضمین به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سطح جهانی کار می‌کنند. به کشورهایی که به طور خصوصی تمایل خود را برای انجام این کار ابراز کرده‌اند، می‌گویم که از شما می‌خواهم که این گام مهم را به صورت علنی بردارید. اکنون زمان ایستادن در سمت درست تاریخ است.»

پاو تاکید کرد: «اما تنها به رسمیت شناختن فلسطین کافی نیست. ما باید مطابق با نظرات دیوان بین‌المللی دادگستری، پاسخگویی بیشتری را مطالبه کنیم. این شامل اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل، تحمیل اقدامات تنبیهی علیه کسانی است که برای تضعیف کشور فلسطین کار می‌کنند و شامل مشوق‌هایی برای کسانی است که از آن حمایت می‌کنند.»

وزیر خارجه عربستان گفت: «اتحاد جهانی از اعضای سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی اکنون از تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس دائمی، آزادی اسرا و بازداشت‌شدگان و رسیدگی به درد و رنج انسان‌دوستانه کسانی که در غزه هستند، حمایت می‌کنند. این اتحاد به دنبال پیشبرد اقدامات مشخص برای حمایت از قوانین بین‌المللی، پایان دادن به اشغالگری و تحقق راه‌حل ۲ دولتی با یک جدول زمانی مشخص خواهد بود.»

فیصل بن فرحان تاکید کرد که تشکیل کشور فلسطین پیش‌نیاز صلح است، نه محصول جانبی آن. او گفت: «این تنها راهی است که می‌تواند ما را از این چرخه خشونت خارج کند و به آینده‌ای برساند که در آن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت و احترام متقابل زندگی کنند. و ما نباید بیش از این معطل کنیم.»

منبع: ایسنا
کدخبر: ۲۳۱۰۶
ارسال نظر