کدخبر: ۱۳۱۸۸

رئیسی: ملت ایران تحریم ها را پشت سرخواهد گذاشت

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران تحریم ها را پشت سرخواهد گذاشت، گفت: فعالان اقتصادی و کارگران افسرانِ این جهبه برای پیروزی ایرانی اسلامی هستند.

رئیسی: ملت ایران تحریم ها را پشت سرخواهد گذاشت

به گزارش 24 آنلاین، امروز 8 اردیبهشت ششمین دوره برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو با حضور رئیس‌ دولت سیزدهم، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق ایران آغاز به کار کرد. در این مراسم ابراهیم رئیسی با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی گواه تحریم‌ناپذیر بودن کشور است، گفت: تحریم در ایران با اراده مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید. 

او با اشاره به اینکه ملت ایران تحریم ها را پشت سرخواهد گذاشت؛ افزود: فعالان اقتصادی و کارگران افسرانِ این جهبه برای پیروزی ایرانی اسلامی هستند.

رئیسی گفت: ما برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل تولید هستیم؛ این زنجیره علاوه بر اشتغال و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند تولید را در مراحل مختلف تکمیل کند و این امکان در کشور ما وجود دارد.

رئیس دولت سیزدهم در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: قدرت نظامی بسیار مهم است. اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست، قدرت تولید و اقتصاد کنار قدرت نظامی، یک کشور را قوی می‌کند، تولیدکنندگان ما امروز در جایگاه تولید قدرت هستند.

او افزود: این نمایشگاه موجب امیدآفرینی برای جامعه خواهد بود؛ خط ترانزیتی بسیار به‌صرفه، مطمئن و با زمان کوتاه را در اختیار داریم و این زمینه‌ای برای حمل‌ونقل کالا خواهد بود.

رئیسی توصیه کرد: تجارت با ارزهای ملی دنبال شود و افزود: الحمدلله این مسئله در جهان مطرح است و در اتحادیه شانگهای، اوراسیا و بریکس موضوع تجارت با ارزهای ملی مطرح می‌شود و باید دنبال شود.

سه برنامه تجاری وزیر صمت

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز  گفت: ایران آماده تعامل است و دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را می‌فشارد.

او مهم‌ترین هدف این نمایشگاه را توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشورهای شرکت کننده اعلام کرد و افزود: برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از ۱۰۰ کشور زمینه شناخت کشورها از یکدیگر و تسهیل زمینه تجارت را مهیا می‌کند.

علی‌آبادی درباره برنامه‌های وزارت‌خانه در حوزه تجارت گفت: وزارت‌خانه 3 برنامه اصلی دارد؛ جهت‌دهی به توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی و تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط و پیشرفته و ارزش‌افزوده بالا، توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی با کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری اقتصادی و حمایت‌های عملی از تحقیق و توسعه در شرکت‌ها در راستای افزایش رقابت‌پذیری بین‌المللی و صادرات.

بر اساس اظهارات وزیر صنعت‌، معدن و تجارت، اکنون ایران با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود؛ کشورهای همسایه، آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. در حال حاضر ایران، عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعاملات سازنده‌ای با کشورها دارد.

نیاز 3.5 هزار میلیاردی سرمایه‌گذاری

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران نیز  در آیین گشایش ایران‌اکسپو 2024، گفت: ایران دارای فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است چراکه اقتصاد ایران ظرفیت افزایش یک هزار میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود تا سال 2035 را دارد و برای تحقق این ظرفیت نیازمند حدود 3.5 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

به باور او امروز اگر افق دید خود را از سطح غرب آسیا و بحران‌های امنیتی آن جلوتر ببریم و تصویری کلان از جهان را تصور کنیم، خواهم دید که توسعه برون‌گرایانه به وجه غالب عرصه بین‌الملل تبدیل شده و بنیان مشروعیت نظام‌های سیاسی را با پیشرفت اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان پیوند زده است.

رئیس اتاق ایران در چنین فضایی شرط توفیق برنامه‌های توسعه ملی را ایجاد تعامل هم‌افزا میان ظرفیت‌ها و ضرورت‌های داخلی برای توسعه دانست و ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی، محل و ابزار ایجاد این تعامل محسوب می‌شود. طراحی و پیگیری این دیپلماسی اقتصادی، مستلزم توجه به واقعیت‌های کلان است.

او در ادامه سخنان خود به شکل‌گیری زنجیره ارزش منطقه‌ای در سطح کلان که وابسته به همکاری دولت‌هاست اشاره کرد و افزود: ایجاد زنجیره ارزش منطقه‌ای در میدان و محیط عملیاتی به شدت به همکاری بخش خصوصی کشورهای منطقه نیازمند است. در این راستا اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقش کلیدی در عملیاتی کردن زنجیره ارزش منطقه‌ای و گسترش آن به حوزه‌های مختلف ایفا کنند.

حسن‌زاده راه‌حل ثبات، صلح و توسعه اقتصادی در غرب آسیا را همکاری و همگرایی منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی نیز بر اهمیت نقش‌آفرینی بخش خصوصی کشورهای غرب آسیا در این مسیر تأکید دارد و آمادگی خود را برای همکاری و هم‌اندیشی با اتاق‌های کشورهای منطقه برای توسعه زنجیره ارزش منطقه‌ای اعلام می‌دارد.

منبع: اکو ایران
کدخبر: ۱۳۱۸۸
ارسال نظر