کدخبر: ۵۴۵۷

مصائب تحریم

در آوریل ۲۰۲۳ نفتکش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال محموله نفتی متعلق به ایران را طبق دستور مقامات قضایی آمریکا به این کشور منتقل کرد، پس از این انتقال دولت آمریکا محموله نفتی را در بازار نفت آمریکا به فروش رساند.

این نفتکش با Imo number 9524475 توسط شرکت هیوندای در سال ۲۰۱۱ ساخته شده و متعلق به شرکت امپایر نویگیشن یونان است. پس از فعل و انفعالات یاد شده شرکت امپایر نویگیشن نسبت به تغییر نام این نفتکش اقدام کرد، حالا این نفتکش با نام اس‌تی نیکولاس فعالیت می‌کند.

با توجه به شرایط تحریم انتقال محموله‌های نفتی ایران در مرز‌‌های دریایی و به شیوه انتقال کشتی به کشتی (STS) صورت می‌گیرد. اسناد بندری، مختصات محل انتقال کشتی به کشتی، اصالت‌نامه مربوط به محموله و محل تولید محموله با توجه به شرایط تحریم تغییر و معمولا نسخه‌ای در اختیار کاپیتان کشتی قرار می‌گیرد، لذا بجز رصدهای ماهواره‌ای یکی از روش‌های متداول لو رفتن اطلاعات محموله‌های نفتی ایران ارسال این اطلاعات توسط مالکین، کاپیتان و یا پرسنل نفتکش حمل کننده بار می‌باشد.

از ابتدای توقیف محموله سوئز راجان این گمانه پررنگ وجود داشت که اطلاعات ابتدا توسط آنها در اختیار دولت آمریکا قرار گرفته و پس از اطلاع‌رسانی و دریافت پاداش تعیین شده برای انتقال اطلاعات تجاری نفت ایران این نفتکش در تعامل با دولت آمریکا مقصد خود را تغییر داده و به سمت آمریکا حرکت کرده است. 

نفت کش اس‌تی نیکولاس همچنان متعلق به شرکت یونانی امپایر نویگیشن میباشد و عواقب این خیانت تجاری همچنان بر عهده این شرکت است، توقیف با محموله این نفت‌کش دست ایران را برای بازپس گیری نزدیک به ۸۵ میلیون دلار خسارت ناشی از انتقال نفتش به آمریکا باز می‌گذارد. احتمالا وکلای حقوقی دو شرکت ملی نفت ایران و شرکت یونانی امپایر نویگیشن، شرکت بیمه کننده نفتکش و طرفین عراقی و ترکیه‌ای این معامله نفتی در کنار مجاری دیپلماتیک کشورهای درگیر چند روز پرکاری پیش‌رو خواهند داشت. 

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران جزء تحریم‌های قانونی منطبق با قوانین سازمان ملل نیست لذا اکثر کشورها داوطلبانه با این تحریم‌ها همراهی میکنند، در این شرایط مقابله به مثل یکی از راههای ایران برای احقاق حقوق از دست رفته‌اش می‌باشد. 

و به عنوان آخرین نکته برعکس اکثر توقیف‌های اینچنینی در آبهای بین‌المللی و سرزمینی ایران این بار نیروی اقدام کننده ارتش جمهوری اسلامی بود و بنظر نگارنده انتخاب این نیرو برای اقدام به توقیف داری پیام ویژه‌ای می‌باشد.

کدخبر: ۵۴۵۷
ارسال نظر