کدخبر: ۷۷۱۷

حکم جدید وزیر ورزش و یک ابهام/ ماجرای «انجمن‌های مستقل» چیست؟

تاکید وزیر ورزش و جوانان بر رسیدگی به مشکلات انجمن‌های مستقل ورزشی در حکم سرپرست اداره کل امور مشترک فدراسیون‌ها با ابهام همراه است.

حکم جدید وزیر ورزش و یک ابهام/ ماجرای «انجمن‌های مستقل» چیست؟

به گزارش پایگاه خبری 24، به تازگی کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در حکمی سرپرست اداره کل امور مشترک فدراسیون‌ها را منصوب و در بند ۲ این حکم بر «رسیدگی به مشکلات فدراسیون ها، انجمن‌های مستقل، هیأت ها، ورزشکاران، مربیان و دست اندرکاران ورزش» تاکید کرد.

نکته قابل تامل در مورد این بند، بکارگیری از عبارت «انجمن‌های مستقل» است و با توجه به اینکه در حال حاضر انجمن مستقل ورزشی در کشور وجود ندارد، پرسش این است که آیا وزارت ورزش و جوانان در این دوره بنای ایجاد انجمن‌های مستقل ورزشی را در سر دارد؟

در ورزش ایران هم اکنون ۵۵ فدراسیون ورزشی در حال فعالیت هستند و به نظر نمی‌رسد رشته‌ ورزشی وجود داشته باشد که نتواند ذیل این تعداد فدراسیون ورزشی در کشور فعالیت کند و در عین حال فعالیت یک انجمن مستقل بدون اینکه ذیل یک فدراسیون باشد و به صورت مستقیم به عملکرد چنین انجمن‌هایی رسیدگی شود با ایراداتی همراه خواهد بود.

بر اساس تصویب‌نامه ۱۳۹۸ هیات وزیران که از سوی معاون اول وقت رییس جمهور ابلاغ شده، آمده است: در فدراسیون‌های چند رشته‌ای به منظور انجام امور هر رشته به صورت مجزا، انجمن رشته مربوط در چهارچوب آیین‌نامه‌ای که به تصویب مجمع فدراسیون می‌رسد تشکیل می‌شود. انجمن از نظر شخصیت حقوقی مستقل و از نظر مسائل اداری، مالی، ‌معاملاتی، فرهنگی و فنی زیر نظر فدراسیون خواهد بود.

بنابراین تاکید هیات وزیران بر فعالیت انجمن‌های ورزشی ذیل فدراسیون‌های ورزشی است چرا که در غیر این صورت اشکالات مختلفی از جمله مسائل نظارتی به وجود خواهد آمد و اگر قرار باشد یک انجمن ورزشی به صورت مستقل فعالیت کند، نه مشخص است چه نهادی به صورت مستقیم بر فعالیت‌های آن انجمن نظارت خواهد کرد و نه مشخص است چه بازرسی و حسابرسی در خصوص فعالیت‌های آن انجمن صورت می‌گیرد و نه اینکه اساسا انجمن مستقل ورزشی ایجاد شده بر اساس چه ساز و کار حقوقی فعالیت خواهد کرد؟

مهم‌ترین سوال نیز اینکه چرا با وجود فعالیت ۵۵ فدراسیون ورزشی باید شاهد ایجاد انجمن‌های مستقل ورزشی باشیم و اگر قرار است یک انجمن ورزشی نیز شکل گیرد چرا نباید ذیل یک فدراسیون ورزشی فعالیت کند؟

نکته جالب توجه دیگر در مورد فعالیت یک انجمن ورزشی اینکه ۱۰ بهمن ماه سال گذشته سید حمید سجادی، وزیر سابق ورزش و جوانان در حکمی عاصم یوسفی را به عنوان رییس انجمن فیلم‌های ورزشی منصوب کرد؛ انجمنی که آن زمان نه کارکردش مشخص بود و نه تعیین شد که قرار است چگونه فعالیت کند! امروز نیز با گذشته حدود یکسال از این صدور این حکم و انتصاب رییس انجمن فیلم‌های ورزشی اساسا شاهد هیچ خروجی ملموسی از سوی انجمن مذکور نبوده‌ایم و حتی مشخص نیست که انجمن فیلم‌های ورزشی در حال حاضر فعالیتی دارد یا خیر.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۷۷۱۷
ارسال نظر