کدخبر: ۱۲۹۹۰

ورزشگاه یادگار امام، میزبان بانوان نیز می‌شود

دیدار تراکتور و ذوب‌آهن، در ورزشگاه یادگار امام، شاید نقطه عطفی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشد.چه آنکه بانوان در این دیدار بازی‌ای را به تماشا نشستند که در نهایت به تصمیمی متفاوت برای حضورشان در ورزشگاه‌ها انجامید.

ورزشگاه یادگار امام، میزبان بانوان نیز می‌شود

به گزارش 24 آنلاین، روز گذشته سازمان لیگ فوتبال در نامه‌ای به هیات فوتبال آذربایجان شرقی و باشگاه تراکتور اعلام کرد که حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تا زمان بهبود زیرساخت‌ها امکان‌پذیر نیست.

این درحالی بود که پس از کش‌ و قوس‌های فراوان، بانوان تبریزی مجوز حضور در ورزشگاه یادگارامام (ره) را کسب کرده و برای تماشای دیدار تراکتور و ذوب آهن در جریان هفته بیست‌وسوم لیگ‌برتر به ورزشگاه رفتند.

خبر این بود: تراکتور و ذوب‌آهن اصفهان در چارچوب هفته بیست‌وسوم لیگ‌برتر،  در ورزشگاه یادگارامام (ره) به مصاف هم رفتند که این دیدار در نهایت با برتری ۴ بر یک ذوبی‌ها به اتمام رسید.

اما همین خبر،‌ بواسطه عدم تامین مناسب زیرساخت‌های حضور بانوان هوادار، حواشی فراوانی داشت.

بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها مدت‌هاست در فوتبال ایران مطرح بوده و در فصل جدید شاهد حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه‌های شهرهایی همچون تهران، بندرانزلی، اراک، قزوین و سیرجان بوده‌ایم.

ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز هم در بازی تراکتور در پلی‌آف لیگ‌قهرمانان آسیا مقابل شارجه امارات، برای نخستین‌بار، پذیرای بانوان تماشاگر بود.

با این حال این اتفاق پس از دیدار آسیایی تراکتور در هیچ یک از بازی‌های خانگی این تیم در لیگ‌برتر رخ نداد و این موضوع موج انتقادات علیه مسئولان تبریزی را برانگیخت که چگونه در عرض یک بازی زیرساخت‌ها ایجاد شد و پس از اتمام آن دیدار آسیایی از بین رفت!

اما بالاخره پیگیری هواداران و رسانه‌ها جواب داد و مسئولین شرایط را برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم کردند و بانوان تراکتوری‌ هم  برای نخستین‌بار از نزدیک نظاره‌گر بازی‌های خانگی تیم محبوبشان شدند.

حضور بانوان در ورزشگاه از ساعات اولیه روز، باعث ایجاد شور و نشاط در سطح شهر شده‌ بود. مادرانی که دست در دست فرزندان خود راهی ورزشگاه می‌شدند، یا اتوبوس‌های مملو از هواداران قرمز پوش شیپور به دست و خوشحال، که بدون وقفه از ساعت‌ها قبل از شروع بازی در حال تشویق تیم محبوبشان حتی در داخل اتوبوس یا خیابان‌های منتهی به هیئت فوتبال استان (محل سوار کردن بانوان در اتوبوس‌های ویژه برای انتقال به ورزشگاه) منظره دیدنی را در کوچه پس کوچه‌های تبریز ایجاد کرده بودند و لبخند را بر لبان رهگذرانی که برای نخستین بار در شهر با چنین صحنه‌ای روبرو می‌شدند، نمایان می‌کرد.

تراکتور درحالی که می‌توانست بازی دو سر بردی را رقم بزند، با نتیجه‌ای دور از انتظار مغلوب ذوب‌آهن شد تا بانوان حاضر در ورزشگاه پارادوکس عجیبی میان خوشحالی از اولین حضور و ناراحتی باخت را تجربه کنند.

به گزارش ایسنا، حدود ۳ هزار نفر از بانوان هوادار از راه های دور و نزدیک خود را به ورزشگاه رساندند تا حس حضور در نزدیکی مستطیل سبز را برای نخستین بار تجربه کنند. اما نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد مشکل در سامانه بلیط فروشی بانوان و کمبود اتوبوس‌ها برای رفت و آمد زنان بود، کم بودن تعداد اتوبوس‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب، موجب شد که در برخی صحنه‌ها، شأن بانوی ایرانی هنگام سوار شدن به اتوبوس یا در ورودی جایگاه آنطور که شایسته است، رعایت نشود.

درحالیکه امیدها برای بهره‌گیری از  تجربه شرایط این بازی و حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها، می‌رفت که جان تازه‌ای گیرد، روز گذشته سازمان لیگ با صدور بیانیه‌ای نوشت: «بنا به مشکلات رفاهی مشاهده شده در رویه مهمان‌پذیری بانوان، نواقص مرتبط با زیرساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان محترم از مسیرهای پیرامونی ورزشگاه از بدو ورود و استقرار در استادیوم یادگار امام تبریز، تا پایان هر رقابت، ورزشگاه مذکور تا رفع نواقص و بهبود موارد خواسته شده، فاقد شرایط پذیرش بانوان محترم می‌باشد.»

 عطا شرفشاهی مدیر فنی مهندسی اداره ورزش‌وجوانان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آماده‌سازی زیرساخت‌های ورزشگاه یادگارامام (ره) برای تسهیل حضور بانوان در ورزشگاه‌ اظهار کرد: با تلاش های آقای ستوده نژاد (مدیرکل) و با استفاده از مصوبات سفر ریاست جمهوری و اعتبارات استانی و ملی توانستیم استادیوم یادگارامام (ره)  را تابستان گذشته به طور اساسی بازسازی کنیم.

او ادامه داد: آسفالت‌ریزی، ایجاد تیرهای برق و جدول‌کشی در جاده شهرداری منتهی به ورزشگاه برای ورود و خروج بانوان تماشاگر در دستور کار قرار گرفته و تا فصل آینده عملی خواهد شد.

شرفشاهی افزود: سرویس بهداشتی ۲۰ چشمه، آبخوری و بوفه در جایگاه بانوان ایجاد شده است و بحث امانتداری اموال تماشاگران از این به بعد توسط اداره ورزش‌وجوانان انجام خواهد شد.

اسماعیل قلیچ خانی، رئیس کانون هواداران تراکتور نیز درباره مشکلات بلیط فروشی در اولین حضور بانوان در یادگارامام (ره) به ایسنا گفت: مطابق اعلام مسئول بلیت فروشی سامانه بلیت فروشی به اداره ثبت احوال استان وصل نیست و در تفکیک کد ملی بانوان هوادار مشکل وجود دارد که امیدواریم این مسئله با تدابیر مسئولان ذیربط به زودی حل شود.

وجوب حفظ شأن تماشاگر از هر جنس و جنسیتی که باشد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست، از سامانه تهیه بلیط، تا تامین امنیت جاده‌ای در مسیرهای منتهی به ورزشگاه، از لزوم وجود صندلی‌های مناسب در جایگاه تماشاچیان تا وجود سرویس بهداشتی،‌ از تامین وسیله ایاب و ذهاب تا رعایت تعداد حضور تماشاگر متناسب با فضای موجود همه و همه مسائلی است که اگر از سوی مسئولان مرتبط با هماهنگی سازمان‌های مختلف ذی‌ربط انجام شود و هواداران نیز با رعایت شأن خود صرفا با تهیه بلیط به ورزشگاه مراجعه کنند، در نهایت فضایی قرین آرامش خواهند ساخت که تیم محبوبشان بتواند بهترین نتیجه را کسب کند.

امیدواریم نامه روز گذشته سازمان لیگ، نقطه عطفی باشد که هر چه زودتر بهترین شرایط برای تماشاگران بویژه بانوان جهت حضور در ورزشگاه یادگار امام(ره) و تشویق تیمهای محبوبشان فراهم شود. آرزویی که بر هیچ جنس و جنسیتی عیب نیست.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۱۲۹۹۰
ارسال نظر