ترویج موسیقی فاخر سلیقه شنیداری جامعه را بالا میبرد
خواننده جوان موسیقی کلاسیک با تمجید از کار ارزشمند ارکستر سمفونیک فارس در تولید قطعات موسیقی کلاسیک روی شعر فارسی، خواستار حمایت از سازندگان این قطعات و ترویج موسیقی فاخر در کشور شد.
به گزارش 24 آنلاین، رضا فکری که متولد ۳ خرداد ۱۳۷۱ در تهران است و موسیقی را به صورت آزاد و نزد اساتید مختلفی ابتدا در ایران آغاز کرده و سپس در ترکیه ادامه داده است، به خبرنگار ایسنا گفت: بعد از اینکه استاد علی رهبری، هدایت ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفت، من ابتدا به عنوان سولیست(تکنواز) وارد این مجموعه شدم که در ادامه همکاریهای ما بیشتر هم شد. چند آلبوم با همکاری این مجموعه ضبط کردیم که توسط یک کمپانی آلمانی به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای پخش موسیقی، منتشر شدند. چند کار دیگر نیز ضبط کردهایم که در حال انتشار هستند.
وی افزود: پس از آن در ارکستر فیلارمونیک زاگرب و سپس در ارکستر اُپرای مارینسکی که یکی از بزرگترین مجموعههای اپرای دنیا به شمار میرود، اجرا کردم و پس از آن نیز در اُپرای هلیکون مسکو که یکی از بزرگترین اُپراهای روسیه است، شرکت کردم. در این اُپرا، ستارههای اُپرای کشورهای حوزه دریای خزر حاضر میشوند.
فکری گفت: سال گذشته در کنکور ورودی دانشگاه موسیقی زاگرب موفق شدم و حالا سال دوم خوانندگی اُپرا در این دانشگاه را سپری میکنم. ضمن اینکه بار دیگر به اُپرای مارینسکی دعوت شدهام که باید حدود یک ماه دیگر به روسیه بروم.
این خواننده جوان موسیقی کلاسیک در خصوص چگونگی آشنایی با ارکستر سمفونیک شیراز اظهار کرد: چندسال پیش با ابراهیم بذرافکن(رهبر ارکستر سمفونیک فارس) آشنا شدم و قرار بود همکاریهایی با یکدیگر داشته باشیم. این آشنایی به پیش از شکل گیری ارکستر سمفونیک استان فارس بازمیگردد. نمیدانم آن پروژه به چه دلیل لغو شد، اما ارتباط ما با یکدیگر حفظ شد تا اینکه سال گذشته، صحبتی در خصوص همکاری بین ما شکل گرفت.
فکری افزود: من از پیشنهاد ایشان استقبال کردم، چون از طرفی به آواز خواندن در کشور خودم علاقه دارم و از طرف دیگر، تلاش دستاندرکاران ارکستر سمفونیک شیراز که عاشقانه و دلسوزانه پای کار بودند و برای ساخت موسیقی فاخر، هزینه و عشق و انرژی گذاشته بودند، بسیار برایم ارزشمند بود. آنها به معنای واقعی «موسیقی» ارائه میدهند. در حالیکه در سایر ارکستر سمفونیکهای کشورمان که تعدادشان زیاد هم نیست، میبینیم که قطعات سفارشی تولید میکنند و هنرمند مجبور است فقط کار سفارشی و مناسبتی اجرا کند. اما ارکستر سمفونیک شیراز چنین رویهای ندارد و موسیقیهای کلاسیک و ایرانی را اجرا میکند و این بسیار ارزشمند است.
وی در خصوص اجرای اخیر خود با ارکستر سمفونیک فارس در تالار حافظ شیراز نیز گفت: اتفاقی که در شیراز افتاد، بسیار جذاب و تماشایی بود. من یادم نمیآید که در ایران، یک ارکستر سمفونیک به همراه یک خواننده اُپرا اجرا کرده باشد. چیزی که در دنیا مرسوم است اما متاسفانه در کشور ما آن را نمیبینیم. این کار باعث میشود که سطح سلیقه شنیداری مردم بالا و به سمت موسیقی درست برود. ما در کشورمان به آن نوع موسیقی نیاز داریم که ذهن جامعه و بهخصوص کودکان ما را به سمت بهتر شدن ببرد.
فکری اضافه کرد: قسمت اول این کنسرت به قطعات کلاسیک خارجی اختصاص داشت و در قسمت دوم، قطعات فارسی اجرا شد که این هم اتفاق ویژهای بود. چون ما رپرتوار آواز کلاسیک، روی شعر فارسی بسیار کم داریم و آنهایی هم که داریم را متاسفانه اجرا نمیکنیم. اما در این کنسرت، قطعه «فروغ عشق» حسین دهلوی را اجرا کردیم که آخرین بار ۳۰ یا ۴۰ سال پیش توسط مرحوم سرشار اجرا شده بود. در کنار این قطعه، اُپرت «خرد» که ابراهیم بذرافکن ساخته بود نیز اجرا شد که این هم اثر ارزشمندی بود. چرا که همانطور که گفتم، در ایران آواز کلاسیک روی شعر فارسی بسیار کم داریم و این قطعاتی که تولید میشود، نعمت است.
وی تاکید کرد: ای کاش بیشتر از این جوانها و آدمهایی که با عشق در حوزه موسیقی فاخر فعالیت میکنند، حمایت شود تا بتوانند چنین قطعاتی را ضبط کرده و در دنیا منتشر کنند.
فکری در پاسخ به این سوال که در حوزه موسیقی ایران چه چیزی کم داریم، گفت: هنرمندان موسیقی ما چیزی به جز حمایت، کم ندارند. ارکستر سمفونیک چیزی نیست که با هزینه شخصی بتوان آن را انجام داد و حفظ کرد. از طرفی هم این مشکل را داریم که در صورت حمایت از چنین ارکستری، این توقع ایجاد میشود که هنرمندان قطعات سفارشی تولید کنند که این با ذات موسیقی در تضاد است.
این هنرمند تهرانی با ابراز تاسف از اینکه در دانشگاههای ایران، رشته آواز نداریم، گفت: من که به آواز کلاسیک علاقه دارم، باید کجا آن را یاد بگیرم؟ اصلا فکر کنید این رشته را هم داشته باشیم. منِ دانشجو وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل شوم، کجا باید هنرم را ارائه بدهم؟ در کدام ارکستر و اُپرا؟ زیرساختی وجود ندارد. در حالی که ما پر از استعدادیم. حتی از سالن اُپرای خوبی مثل تالار وحدت تهران داریم، هیچ استفادهای نمیشود. اگر همین اجرای تالار حافظ شیراز در تالار وحدت تهران اجرا میشد، حتی بدون صدا برداری و میکروفون، با کیفیت بسیار بالاتری به گوش مردم میرسید.
رضا فکری در اوایل اسفندماه سال جاری به همراه ارکستر سمفونیک استان فارس به رهبری ابراهیم بذرافکن، در دو سانس در تالار حافظ شیراز به اجرای آواز کلاسیک و اُپرا پرداخت و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت.