«باغ کیانوش» و اقتباسی که ماموریت یک سازمان شده است
رییس سازمان سینمایی سوره گفت: فیلم «باغ کیانوش» اقتباسی از کتاب با همین نام است که مدت ها قبل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است. از انجایی که سیاست اقتباس یکی از ماموریت های ماست این تمایل وجود داشت در اثارمان چنین پروژههایی داشته باشیم. به ویژه که پیش از این هم اثر سینمایی با تمرکز بر کودک و نوجوان داشتهایم.
به گزارش پایگاه خبری 24، فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ دستاورد هنری در بخش نگاه نو و جایزه آرمان شد محصولی از باشگاه فیلم سوره است که توسط یک فیلم اولی ساخته شده است.
این فیلم در قالب اقتباس و در فرایند فرصت رشد و استعدادیابی برای فیلمسازان در سازمان سینمایی سوره ساخته شده است که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت، به همین بهانه سراغ حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره رفتیم و درباره فرایند استعدادیابی فیلمسازان اول، ویژگی های این فیلم و روند جذب استعدادها گفت و گو کردیم.
حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره درباره ساخت فیلم «باغ کیانوش» و توجه و تمرکز آن بر نوجوانان بیان کرد: ایده و ساخت این فیلم یک سابقه چندین ساله در باشگاه فیلم سوره داشت و چند سالی بود دغدغه ساخت آن را داشتیم.
وی اضافه کرد: این فیلم اقتباسی از کتاب «باغ کیانوش» است که مدت ها قبل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است. از انجایی که سیاست اقتباس یکی از ماموریت های ماست این تمایل وجود داشت در اثارمان چنین پروژههایی داشته باشیم. به ویژه که پیش از این هم اثر سینمایی با تمرکز بر کودک و نوجوان داشتهایم و این محوریت کودک و نوجوان در آثار سازمان سینمایی سوره به عنوان یکی از محورهای تحولی مد نظر بوده است.
به گزارش ایسنا،
رییس سازمان سینمایی سوره درباره نگارش متن فیلمنامه «باغ کیانوش» توضیح داد: دوستان در یکی دو سال گذشته مشغول بازنویسی متن فیلمنامه بودهاند تا اینکه امسال به پروسه تولید رسید و یک بازه زمانی هم طول کشید که قصه به یک اثر سینمایی تبدیل و درام آن تقویت شد. این اثر یک قهرمان جمعی دارد که شامل تعدادی از کودکان در دهه ۶۰ در یک روستا می شود.
وی درباره کار با فیلم اولیها در باشگاه فیلم سوره و حضور رضا کشاورزحداد به عنوان کارگردان سینمایی «باغ کیانوش» تصریح کرد: ما در تولیدات خود در سازمان این نگاه را داشتهایم که تنوعی در ژانر، موضوع و حتی از حیث کار با فیلمسازان مختلف لحاظ شود. باشگاه فیلم سوره هم از ابتدا برندی برای معرفی فیلمسازهای اولی بوده و فرصتی را در اختیار استعدادهایی قرار می دهد که هدفشان این است فیلم اولشان را در این باشگاه بسازند.
جعفریان تصریح کرد: این همکاری ممکن است ابتدا در قالب ساخت فیلم کوتاه، تیزر، نماهنگ و حتی کارهای کارگاهی شکل بگیرد تا فرصت اولیه ایجاد شود و بعد کارگردانان شان بتوانند به صورت حرفه ای هم سینمایی یا سریال خود را بسازند و عملا به باشگاه فیلمسازان سینمایی کشور معرفی شوند.
وی ادامه داد: این فضا را از ابتدای حضورم که به سازمان سینمایی سوره آمدم در نظر داشتیم با این حال از انجایی که در این چند سال نسلی از فیلمسازان از باشگاه فیلم سوره وارد میدان شدند، باید پشتوانه ای شکل می گرفت. محمدجواد موحد تلاش کرد با دوره های مختلف مثل کات، کاتینو و کارهای کارگاهی این عقبه را شکل دهد. این دوره ها به سرانجامی رسید که چند نفر از خروجی های باشگاه مستعد بودند فیلم خود را بسازند که هم به لحاظ مضمونی و هم ساختاری اولین کاری که به شکل جدی تری به خروجی رسید فیلم «باغ کیانوش» بود. فیلمی که به دلیل مخاطب کودک و نوجوان، برای ما هم اهمیت داشت.
جعفریان در ادامه با اشاره به راه اندازی باشگاه فیلم رویش تصریح کرد: با همراهی مرکز فیلم جوان سوره بنا داریم باشگاه هایی را در برخی از استان های کشور که ظرفیت های لازم را دارند، تاسیس کنیم که باشگاه فیلم رویش مشهد از این جمله است که فکر می کنم تا چند سال آینده با جذب استعدادها، فیلم های اول این باشگاه ساخته شود. این امکان فیلم اولی یکی از ویژگی های قدیمی و برند حوزه هنری بوده است که تربیت نیرو را در دستور کار خود قرار دهد و برای هنرمندانی که دوست داشته اند در فضای انقلاب کاری بسازند فرصت لازم مهیا می شود تا بتوانند کار اولشان را بسازند. یا آثاری بسازند که شاید در فضای خصوصی سینما کمتر تحویل گرفته می شوند یا ساختشان نیاز به اعتماد و ریسک دارد.
وی درباره تفاوت این باشگاهها با انجمن سینمای جوان تصریح کرد: انجمن سینمای جوان بیشتر سمت کارهای آموزشی می رود و ما کمتر در این فضا کار میکنیم و همچنین بنا به ماموریتی که انجمن دارد کمیت و گسترده بودن این فعالیت ها بیشتر برایش اولویت داشته است اما ما گزیدهتر و متمرکزتر بر افراد این فعالیت را داریم و شاید در چند سال آینده جز سه یا چهار مرکز دیگر مرکزی در کشور تاسیس نکنیم. نمیخواهیم وارد چنین فضایی شویم که بگوییم در سطح کشور مراکز مختلفی را راه اندازی کردهایم. از طرفی جشنواره فیلم «صد» را هم داریم که شاید فضای استعدادیابی و جنس رقابتی را در این جشنواره به کار میگیریم.