کدخبر: ۷۷۵۴

مناظره‌ها انتخاباتی به صورت ضبط شده پخش می‌شود

رییس صدا و سیما از پخش مناظره‌های ضبط شده انتخاباتی و بسته‌های ویدئویی ۲۰ دقیقه‌ای تبلیغاتی در سیمای جمهوری اسلامی در مهلت هفت روزه تبلیغات انتخاباتی خبر داد.

مناظره‌ها انتخاباتی به صورت ضبط شده پخش می‌شود

به گزارش پایگاه خبری 24، پیمان جبلی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر که به تشریح جزییات پخش تبلیغات و مناظره داوطلبان انتخابات از صدا و سیما اختصاص داشت، گفت: نامزدها می‌توانند از طریق ۲۰۰ شبکه‌ای که در صدا و سیما برای تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است، دیدگاه‌های خود را با حضور در مناظره‌های ضبط شده برای مردم حوزه‌های انتخابیه خود تشریح کنند یا نظرات دیگر داوطلبان حوزه انتخابیه را نقد کنند و به چالش بکشند.

وی ادامه داد: در انتخابات اسفند ماه با توجه به تمهیداتی که در صدا و سیما اندیشیده شده است انتخاب مردم عزیز کشورمان براساس نگاه، رویکرد و نظرات داوطلبان انجام خواهد بود نه پول یا قدرت حزبی آنان.

جبلی ادامه داد: با توجه به قانون جدید انتخابات که با وعده‌های توخالی انتخاباتی مقابله می‌کند ما نیز به روش‌های مختلف از جمله سوالاتی که در مناظره‌ها طرح می‌شود، راههای جلوگیری از وعده‌های غیراجرایی را از خود داوطلبان جویا می‌شویم. تلاش می‌کنیم از سخنان عوام‌گرا در این دوره انتخابات جلوگیری کنیم. وعده‌های غیراجرایی به آسیب انتخاباتی در دوره‌های گذشته تبدیل شد.

رییس صدا و سیما تصریح کرد: موانع تحقق وعده‌ها و بی‌ارتباط بودن وعده‌ها با قوه مقننه از جمله چالش‌های دوره‌های گذشته انتخابات بود. در برنامه‌های تبیینی که در حال تولید و پخش است مصادیق و آسیب‌های کوتاه و بلند مدت وعده‌های غیراجرایی را با حضور خود داوطلبان بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزههای انتخابیه‌ای که حداقل ۲۰ داوطلب داشته باشد به ترتیب حروف الفبا و در قالب هفت گروه، مناظره انتخاباتی برگزاری می‌کنیم. در گروه‌های کمتر از ۲۰ نفر گروه‌های مناظره‌ای تشکیل می‌دهیم تا دیدگاه‌های داوطلبان انتخابات بیشتر برای مردم مشخص شود.

به گفته رییس رسانه ملی، مناظره‌ها به صورت ضبطی و به مدت ۲ ساعت با حضور نماینده هیات‌های نظارت انجام می‌شود. در دور اول سوالاتی برای روشن شدن دیدگاه آنان برای مردم از داوطلبان پرسیده می‌شود و در دور دوم داوطلبان دیدگاه‌های یکدیگر را نقد می‌کنند.

جبلی از قرار گرفتن امکانات تبلیغاتی رسانه ملی برای ائتلاف‌های سیاسی سخن گفت و افزود: در برخی حوزه‌های انتخاباتی ائتلاف‌های انتخاباتی شکل می‌گیرد. این اتفاق منطقی و معمول است که در دوره‌های قبل هم اتفاق افتاد. این را درک می‌کنیم که ائتلاف‌ها هر قدر به انتخابات نزدیک‌تر می‌شوند، مشخص‌تر و منسجم‌تر می‌شوند. بحث‌های سیاسی در لایه‌های اجتماعی منجر به ائتلاف می‌شود. در تلاشیم در هماهنگی با هیات‌های اجرایی وزارت کشور فهرست‌های ائتلافی – انتخاباتی را دریافت کنیم تا لیست‌های ائتلافی نیز بتوانند از امکانات این دوره صدا و سیما برای تبلیغات استفاده کنند اطلاع‌رسانی دقیق‌تر در این باره به زودی انجام می‌شود.

رییس صدا و سیما با اشاره به هزینه‌های برنامه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: تاکید می‌کنم که اگر چه قانون به رسانه ملی اجازه می‌داد در دریافت هزینه تمام شده از داوطلبان عدد و رقم اعلام کنیم و هزینه‌های تمام شده صدا و سیما، دهها و صدها برابر بیشتر از اعداد و ارقام اعلام شده است، اما خودمان پیش‌قدم شدیم و به هیات مرکزی انتخابات پیشنهاد کاهش مبلغ هزینه‌ها را دادیم. شبه رایگان شدن تبلیغات انتخاباتی هم به انتخابات و هم تبلیغات انتخاباتی داوطلبان کمک شایانی می‌کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی ویژه خبری از همکارانش در تهران و همه مراکز صدا و سیما در سراسر کشور درخواست کرد تا تمدید مهلت بارگذاری تبلیغات ویدئویی داوطلبان انتخابات را بررسی کرده و در صورت امکان با آن موافقت کنند.

رییس رسانه ملی ادامه داد: ۳۸۰۰ داوطلب درصدد استفاده از این امکان صدا و سیما هستند. آنان فیلم‌های تبلیغاتی ۲۰ دقیقه‌ای خود را در کانال‌های معرفی شده بارگزاری خواهند کرد. اگر چه کار دوستان ما در صدا و بیشتر می‌شود اما بنده از همکارانم می‌خواهم با موافقت با این پیشنهاد فرصت کافی برای بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتی‌شان به داوطلبان بدهند. از داوطلبان هم می‌خواهم در مدت زمان تعیین شده فیلم‌های‌شان را برای ما بفرستند.

به گفته جبلی، بسته‌های تصویری ۲۰ دقیقه‌ای و مناظره‌های ضبط شده، در مهلت هفت روزه تعیین شده برای تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی پخش می‌شود.

رییس صدا و سیما یادآور شد: فضای انتخاباتی در کلانشهر تهران متفاوت با شهرستان‌های استان است. مسائل شمیرانات با اسلام‌شهر و بقیه شهرستان‌ها متفاوت است. با این حال مناظره‌های انتخاباتی در ۴ کانال استان تهران پخش می‌شود.

وی از در اختیار گذاشتن اپلیکشن تلوبیون برای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی سخن گفت و افزود: ما تلوبیون با ۲۰ تا ۲۵ میلیون کاربر را در اختیار داوطلبان نامزدهای انتخاباتی قرار داده‌ایم. البته اطلاع‌رسانی دقیق‌تر به آنان انجام می‌شود. صفحه‌ای با ظرفیت ۱۰ ساعت ویدئو برای هر داوطلب در نظر گرفته‌ایم. در ایران صدا نیز داوطلبان می‌توانند بسته‌های صوتی‌شان را در صفحه‌های اختصاصی خود در این سامانه، بارگذاری کنند.

جبلی ادامه داد: از مردم عزیز درخواست می‌کنم با یک جستجوی ساده در کانال‌ها بتوانند کانال‌های انتخاباتی را پیدا و تماشا کنند.

رییس رسانه ملی در پایان ابراز امیدواری کرد اقدام صدا و سیما که در انطباق با سند تحول این سازمان انجام گرفته است، بتواند در این دور از انتخابات موجب افزایش مشارکت شود.

 

محمدعلی اعلمی مدیرگروه شبکه تهران هم در این برنامه گفت: از مجموع ۲۰۰ کانال ۵ کانال در اختیار شهر تهران و حوزه‌های ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و ۵ کانال به شهرستان‌های استان تهران اختصاص یافته است. در شهر تهران ۹۰ نفر تقاضای مناظره کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای ضبط مناظره‌ها هستیم. در شهرستان‌های دیگر نیز با وجود تعداد کمتر اما در حال برنامه‌ریزی برای ضبط مناظره هستیم. در شهرستان‌های استان تهران چهار کانال اختصاص یافته است.

مسوولان صدا و سیمای استان‌ها نیز به صورت آنلاین در این گفت‌وگو حضور یافته و نظرات و برنامه‌های خودشان را تشریح کردند.

همچنین دو نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز به صورت تلفنی در این گفت‌وگو شرکت کردند و به اظهار نظر پرداختند.

داوطلب نمایندگی مجلس از تهران گفت: نمایندگان می‌خواهند دیدگاه‌های خودشان را به جامعه معرفی کنند اما فضا تا الان این طور نبود که همه داوطلبان بتوانند به طور یکسان و عادلانه تبلیغ کنند اما این دوره فضا در صدا و سیما ایجاد شد که داوطلبان براساس یک الگو و عدالت بتوانند به طور یکسان بتوانند از امکانات پیش‌بینی شده استفاده کنند.

وی در پیشنهادی درخواست کرد مدت زمان ادیت فیلم‌های تبلیغاتی برای داوطلبان بیشتر شود تا آنان بتوانند فیلم‌های ویدئویی خود را با فرصت بهتری ادیت کرده و به صدا و سیما بفرستند.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۷۷۵۴
ارسال نظر