تلویزیون به گلمحمدی ۶۵۰ میلیون نداد/جلیلی جزو حامیان «پایتخت» است
قائم مقام معاونت سیما درباره پرداخت دستمزدهای نجمومی به مهمانان برنامههای نوروزی اظهار کرد: امسال برخی افراد دعوت شده طلب رقمهای غیرمنطقی و غیرمعقول را داشتند، ولی از حضور این چهرهها جلوگیری شد. نفس دریافت رقمهای درشت برای حضور در برنامههای سازمان صداوسیما غلط است. سازمان در مورد افزایش برنامهسازی کمیته برآورد دارد که تمام رقمهای پرداختی در این کمیته برآورد و بررسی میشود.

به گزارش 24 آنلاین، به نقل از روابطعمومی برنامه جامجم، شامگاه گذشته در اولین قسمت از برنامه «جامجم» سلیم غفوری ـ قائممقام معاونت سیما ـ حاضر شد و به پرسشهایی درباره عملکرد صداوسیما در ویژه برنامههای ماه مبارک رمضان و نوروز پاسخ داد.
علت تغییر شیخ اسماعیل رمضانی از برنامه سحرگاهی تلویزیون
قائم مقام سیما درباره تغییر اسماعیل رمضانی، کارشناس برنامه سحر شبکه دو، تصریح کرد: رسم سحری خوردن در فرهنگ کشور ما وجود دارد و یکی از مراجعات مردم برای گذراندن این ساعات، تلویزیون است و صداو سیما برای این ساعات برنامههای سحرگاهی را تدارک داد که به نوبه خود از برنامههای پرمخاطب شد. تنوع حضور چهرهها در برنامههای سحر به این خاطر است که هر طیفی از مخاطبان با یکی از کارشناسان ارتباط میگیرد و حضور چهرههای مختلف برای طیفهای مختلف جامعه در نظر گرفته شده است. تنوع برنامههای سحر کمک میکند که هر طیفی از مخاطب برنامه مورد علاقه خود را پیدا کرد.
وی با اشاره به علت تغییر شیخ اسماعیل رمضانی بیان کرد: در سایر برنامهها همینگونه بود و نیمی از قسمتها را یک کارشناس حضور پیدا میکرد و نیمی دیگر را کارشناسی دیگر. به فراخور موضوع کارشناسان حضور مییابند و موضوع عجیبی نیست، موضوعات مطرح شده شیخ اسماعیل رمضانی متفاوت بود و در سالهای گذشته این بوده که طیفی صحبتهای کارشناسان برنامه را نپسندند، زیرا سلیقهها متفاوت است. صحبتهای آقای رمضانی را برخی پسندیدند برخی نپسندیدند، برخی انتقاد جدی داشتند و برخی حامی بودند. اینکه کارشناسان برنامه تغییر کنند مسبوق به سابقه است.
ماجرای دستمزد ۶۵۰ میلیونی به گل محمدی
قائممقام سیما با تکذیب پرداخت ۶۵۰ میلیون به گل محمدی برای حضور در برنامه نوروزی، متذکر شد: این رقم مطرحشده صحت ندارد. تمام برنامههای نوروزی با حامیان مالی تولید میشود، اینکه عدهای توییت میزنند راضی نیستیم پولمان را به برنامهسازی بدهید، باید بگویم این پول سازمان صداوسیما نیست. البته حتما این هزینهکردها کنترل و مراقبت میشود، ولی پول را ما نمیدهیم اما مراقبتها انجام میشود.
دست رَد به پرداختهای نجومی
وی عنوان کرد: امسال برخی افراد دعوتشده طلب رقمهای غیرمنطقی و غیرمعقول را داشتند، ولی از حضور این چهرهها جلوگیری شد. نفس دریافت رقمهای درشت برای حضور در برنامههای سازمان غلط است. سازمان در مورد افزایش برنامهسازی کمیته برآورد دارد که تمام رقمهای پرداختی در اینکمیته برآورد و بررسی میشود. حتی تهیهکنندهها از این سختگیری گله دارند.
چرا سریال «پایتخت» ساخته شد؟
قائم مقام سیما در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که عنوان کرد، آیا تولید پایتخت دور برگردان سیاستهای تحولی رسانه ملی است و یا تلویزیون از سر ناچاری به سراغ تنابنده میرود یا در این زمینه سیاستی اتخاذ شده است، گفت: سند تحولی در تحول سازوکارها بندی دارد تحت عنوان فعالسازی نهضت فصل دوم سازی، که در این بند آمده؛ تولید فصول دوم و سوم و... نشانهای موفق در برنامهسازی با هدف حفظ و گسترش برندهای موفق در برنامهسازی و ضمن مراقبت در خصوص نلغزیدن این برنامهها در عرصه ها تکراری و تهی شدن از کیفیت در دستور کار قرار گیرد. در سند تحول رسانه ملی که میثاق ما در رسانه ملی و برنامه ۵ ساله دوره جدید است، نهضت فصل دوم سازی به صراحت آمده و تاکید شده که برندهای موفق باید ادامه یابند ولی نباید کیفیت ها کاهشی شود. وقتی مردمکاری را می پسندند حتما دوست دارند فصل بعد آن بهتر شود و این حق مخاطب است. ما پایتخت را حذف نکردیم بلکه به دنبال این بودیم به ایده برسند.
نباید بِرندسوزی شود
قائممقام سیما با اشاره به اینکه وحید جلیلی جزو حامیان «پایتخت» است، یادآور شد: ایشان قبل از حضور در سازمان در جشنواره عمار برای سیروس مقدم و تیم پایتخت بزرگداشت برگزار کرد و از آنها تقدیر به عمل آورد. فضای رسانهای ممکن موضوعات را به طور دیگری بازنمایی میکند. تلویزیون تمایل دارد برندهای موفق خود را در چهارچوبها ادامه دهد. نباید بِرندسوزی شود.
با بسیاری از هنرمندان در حال رایزنی هستیم و طرحهای خوبی دریافت کردیم
سلیم غفوری درباره اینکه آیا سیاست اعتماد صداوسیما به چهرههای محبوب ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: این سیاست از سالها قبل بوده است، دو سریال محبوب زیرخاکی و نون خ از امثال آن است و با چهره های محبوب در حال گفتوگو هستیم از خبری شدن پیش از موعد کارها پرهیز میکنیم. باید کار به پختگی بلوغ برسد و پس از آن اطلاع رسانی شود. با بسیاری از هنرمندان در حال رایزنی هستیم و طرح های خوبی دریافت کردیم و به جمع بندی ونگارش رسیدیم، باید در آرامش کار پیش رود. طبق گفته آقای جبلی درهای سازمان به روی هنرمندان باز است.
سلیم غفوری بیانکرد: «پایتخت» قله بود ولی امسال تنوع خوبی از کارها داشتیم. از سریال «ذهن زیبا» گرفته تا سریال «مرهم»، از «مامان بگو»، «شوخی شوخی»، «شب خوش»، «مردان آهنین»، «محفل»، و... و. کنداکتور سال ۱۴۰۴ نهایی است و مردم شاهد سریال های خوبی خواهند بود و بخشی از کنداکتور ۱۴۰۵ هم نهایی شده است. در سال ۱۴۰۴ مخاطبان برنامه های متنوع و خوبی را شاهد خواهند بود.
تمهیدات تلویزیون برای تلاقی عید نوروز و لیالی قدر
قائم مقام سیما با بیان اینکه تلاقی ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ یک چالش جدی برای ما بود و از ماه ها پیش از شروع ماه مبارک و رسیدن به ایامنوروز یعنی از دیماه ۱۴۰۳جلسات برگزار و برنامه ریزی های لازم انجام شد، گفت: با تدابیر صورت گرفته ویژه برنامه های نوروز از پنج شب زودتر از سال تحویل یعنی از شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) کلید خورد. وقتی به شب ۱۹ رمضان و ۳۰ اسفند رسیدیم، سعی شد این ایام را با هنر علوی پوشش دهیم که این خود فضای متفاوتی را رقم زد، از بازیگران سریال امام علی و شعرا ونویسندگان و هنرهای نگار گری و ...دعوت شد هر شبکه به فراخور حال و هوای خود مهمانانی را بر روی آنتن آورد و حرمت ایام حفظ شد. از قبل این تدابیر اتخاذ شده بود. مردم دهه ۸۰ را بیاد دارند که ایام سال نو با ماه محرم همزمان شد و در آن زمان هم تلویزیون برنامه های خاص خود را داشت.
قائم مقام سیما با اشاره به فضای متفاوت در برخی برنامههای تلویزیون بیان کرد: طبق پیشبینی و برنامه ریزی ها سریال های طنز تا قبل لیالی قدر پایان یافت و آن شب ها را با سریال مناسبتی گذراندیم. سعی کردیم با تنوع آثار نمایشی و برنامهها لحظات خوبی را برای مردم رقم بزنیم. امسال شبکه یک در برنامه ایران دوست داشتنی خود فضای متفاوتی را رقم زد. سعی کردیم این تنوع در دعوت از مهمانان لحاظ شود و از حضور چهره های تکراری جلوگیری کنیم.