کدخبر: ۲۴۹۳۱

دیگر بازیگر زیبا نیاز نداریم

در یک میزگرد سینمایی با موضوع بازیگری ضمن اشاره به اینکه سال‌هاست تلویزیون بازیگر ستاره به سینما معرفی نکرده و قهر میان سینما و تلویزیون باید رفع شود، بر این نکته تاکید شد که سینما دیگر به بازیگر زیبا نیاز ندارد بلکه بازیگر سختکوش می‌خواهد.

دیگر بازیگر زیبا نیاز نداریم

به گزارش 24 آنلاین، پژمان بازغی - رئیس انجمن بازیگران خانه سینما- و کیومرث مرادی با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» با بیان نکاتی درباره وضعیت آموزش بازیگری از لزوم شروع آموزش از دوران هنرستان گفتند و بازغی از تلاش برای راه‌اندازی کانون فارغ‌التحصیلان بازیگری در انجمن بازیگران خانه سینما خبر داد تا اطلاعات بازیگران جدید در اختیار دستیاران کارگردان‌ها قرار گیرد.

پژمان بازغی همچنین درباره انجمن صنفی بازیگران گفت: این انجمن توسط اعضای خود هیات مدیره را انتخاب می‌کند. حوزه فعالیت انجمن در حوزه جغرافیایی تهران است و وظایف آن تأمین امنیت شغلی اعضاء و کوشش در راستای استیفای حقوق آن‌ها است. شرایط عضویت در این انجمن تابعیت ایران و داشتن ۱۸ سال تمام است. ما سعی داریم یک‌ منشور بازیگری تهیه کنیم که اهالی سینما موظف به انجام آن باشند.

سال‌هاست که صدا و سیما بازیگر ستاره تولید نکرده

وی درباره وضعیت آموزش بازیگری هم بیان کرد: اکنون وضعیت آموزشی ما غلط است و وزارت آموزش و پرورش باید در حوزه سینما فعالیت بیشتری کند. ‌ ما اکنون هنرستان‌های بسیار کمی داریم و بچه‌ها نمی‌دانند که ورود و کار کردن در این عرصه چقدر سخت است. گاهی افراد و خانواده‌ها در دانشگاه کلی کار و هزینه می‌کنند اما هیچ خروجی برایشان ندارد و این مساله باعث سرخوردگی آن‌ها می‌شود زیرا تولیدات ما کم است. درواقع سینما یک بخشی از تولیدات نمایشی است و صداوسیما یکی از بزرگترین پلتفرم های نمایشی ماست اما صداوسیما اکنون چقدر ستاره تولید می‌کند؟ خیلی از دوستان سینمایی ما ازجمله خود من از تلویزیون کارشان را آغاز کردند و اکنون ستاره هستند. تلویزیون باید فضای بازتری در تولیداتش ایجاد کند. به طور مثال در دهه ۶۰ سریال های مقبولی ساخته می‌شد و در آن‌ سال‌ها نیز ما شاهد معرفی بازیگران بزرگی بودیم. هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، رامبد جوان و... همه هدیه‌های تلویزیون به سینما هستند و این فاصله و قهری که میان تلویزیون و سینما ایجاد شده باید رفع شود.

کیومرث مرادی عنوان کرد: چالش اصلی که ما اکنون داریم، بسیار گسترده‌تر است و تفاسیری  که تهیه‌کننده در  سینما دارد و نوع نگاهش به بازیگر، جنس دیگری است. بدون شک اقتصاد یکی از مهم‌ترین مسائل در سینما است و هر مجموعه‌ای در سینما دوست دارد که فیلمش بفروشد. ‌ اکنون نمی شود دهه‌های مختلف را با هم مقایسه کرد زیرا امروزه با حضور پلتفرم‌ها ساختار تولیدات بسیار تغییر کرده است و در سال‌های گذشته ما تجربه نداریم که تلویزیون پروژه های بزرگی مانند کوچک جنگلی را بسازد و به همین دلیل بازیگرانی از تلویزیون به سینما معرفی نمی‌شوند. بخشی از این بازیگران شناخته شده دیگر برای مخاطب جذاب نیستند زیرا مخاطب می‌بیند که این افراد مدام روی بیلبوردها تکرار می‌شوند و گویا فقط لباس و بک گراند آن‌ها تغییر می‌کند.

ضعف قصه در سریال‌های پلتفرم‌ها با افزایش خشونت جبران می‌شود؟

بازغی در این راستا گفت: ضعف قصه، پلتفرم ها را به سمتی می برد که صرفا یک ویترینی برای خودشان می‌سازند. مثلا اکنون خشونت در سریال‌های نمایش خانگی بالا رفته است و فکر می‌کنند که اگر زد و خورد را بالا ببرند ضعف قصه را می‌پوشاند.

بازیگر سختکوش می‌خواهیم نه زیبا

مرادی بیان کرد: بازیگر شدن قبلا پروسه بسیار طولانی داشت. این فعالیت یک‌ شغل است و نیاز به علم و تجربه و زمان طولانی دارد. من باور دارم که این علم و حرفه باید از دانش و محیط دانشگاه و آموزشگاه  آغاز شود. بسیاری از افراد به اشکال مخالف وارد سینما شدند اما مدت زمان کوتاهی در این عرصه حضور داشتند و ماندگار نشدند. ‌ بازیگری رشته سختکوشی است و ما امروزه دیگر نیاز به بازیگر زیبا نداریم بلکه نیاز به بازیگر سختکوش داریم. گاهی ممکن است یک بازیگر در ۴۵ سالگی شناخته شود مانند بهزاد خلج که از تلویزیون تا دریافت سیمرغ رفت و همچنین پانته‌آ پناهی‌ها که سال‌ها در تئاتر و پشت صحنه سینما زحمت کشید. در رشته بازیگری هیچ‌وقت فرمولی وجود ندارد و افراد پاسخ تلاش، دانش و سختکوشی خودشان را می‌گیرند.

بازغی درباره لزوم نظارت بر آموزشگاه‌ها گفت: نظارتی باید روی آموزشگاه‌های خصوصی بازیگری وجود داشته باشد که چه کسانی با چه سطحی از دانش در آنجا تدریس می‌کنند. خیلی از افراد هنرمندان خوبی هستند اما معلمان خوبی نیستند. گاهی هزینه‌های بالایی هم دریافت می‌کنند که برای خانواده‌ها سرسام‌آور است به همین دلیل می‌گویم‌ آموزش باید از هنرستان شروع شود که تازه تمایل در بچه‌ها شکل می‌گیرد.

این بازیگر عنوان کرد: ما در انجمن طرحی را ریختیم به نام کانون فارغ التحصیلان و قرار است بانک اطلاعاتی داشته باشیم و این اطلاعات را به دستیاران کارگردان و تولید بدهیم تا این ارتباطات میان آن‌ها شکل بگیرد. آقای مرادی من یک سوالی از شما داشتم؛ در چند درصد از کارهایی که انجام دادید معیار و ملاک شما برای انتخاب بازیگر سابقه است؟ گاهی برخی می‌گویند چرا ما نیستیم و باید پول بدهیم تا وارد سینما شویم؟ شما چقدر با این مساله مواجه بوده اید؟

مرادی که علاوه بر کارگردانی تئاتر، بازیگری و بازیگردانی در پروژه‌های تصویری را تجربه کرده، گفت: در پروژه‌هایی که من بودم تهیه کنندگان موثر و کارگردانان خلاق بوده‌اند و ارتباط من با همه آن‌ها بسیار فعال و خوب بوده است. ما زمان زیادی برای بازیگران اختصاص می‌دهیم و هرگز قصد و شأن آن‌ها این نبوده که از بازیگر پولی دریافت کنند. من معلم بوده‌ام و آرزوی معلم دیدن موفقیت شاگردانش است. یکی از آرزوهای من ایجاد موقعیت‌های مختلف برای ایفای نقش‌های مختلف برای دوستانم است.

افخمی - مجری برنامه هفت- گفت: پول در فوتبال فسادهای زیادی ایجاد کرده است آیا این اتفاق در سینما هم رقم خورده؟

بازغی تصریح کرد: متاسفانه شروع این فساد در سینما اتفاق افتاده است. وقتی بخش خصوصی وارد ماجرا تولید می‌شود باید برگشت سرمایه هم داشته باشد. سرمایه‌گذاری‌های غیره و حضور برخی موسسات در سینما اینگونه شده است که هرکسی پول بیشتری داشته باشد زودتر به جلوی صف می‌رسد. این برای حرفه ما خوب نیست که بگویند کسی نقشی فروخته یا کسی نقشی خریده است. یا برخی دستیاران کارگردان برای معرفی بازیگر پورسانت دریافت کنند. ‌

بازغی همچنین درباره دخترش گفت که در هنرستان درس کارگردانی می‌خواند و همواره به او توصیه می‌کند که زیاد بخواند، ببیند و تجربه کند. دانشگاه قرار نیست افراد را بازیگر کند بلکه فضایی را برایشان فراهم‌ می‌کند تا بیشتر یاد بگیرند و تجربه کنند. از طرفی بازیگر باید به سلامت فکر و ذهنش نیز اهمیت بدهد زیرا نمی‌تواند سر صحنه خسته باشد و چُرت بزند.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۲۴۹۳۱
ارسال نظر