کدخبر: ۱۸۸۰۳

توصیه‌های مهم برای ارسال وسایل موکب‌های اربعین به عراق

کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین با اشاره به آغاز عملیات ارسال ملزومات موکب‌ها از جمعه ۵ مرداد به عراق، فهرستی از توصیه‌های ضروری برای خادمان این موکب‌ها را منتشر کرد.

توصیه‌های مهم برای ارسال وسایل موکب‌های اربعین به عراق

به گزارش 24 آنلاین، کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین که در ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکیل شده است، پیش‌تر به توافق ایران و عراق برای خروج کامیون حامل وسایل موکب‌ها از ۲۰ ماه محرم (۳۰ تیر) و از مرزهای خسروی، شلمچه و مهران اشاره کرده بود.

اکنون این کمیته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است موکب‌هایی که موفق به ثبت‌نام در سامانه موکب‌داران و اخذ شناسه ملی شده‌اند، می‌توانند با رعایت این بندها ملزومان خود را به عراق ارسال کنند:

۱-  موکب‌ها باید اطلاعات و مشخصات کامل اقلام و خودرو را در سامانه http://mokeb.atabat.org ثبت و کدرهگیری دریافت کنند.
۲-  تشریفات گمرکی کامیون‌ها و انجام کاپوتاژ تمام خودروها توسط ستادهای عتبات عالیات استان‌ها در مبداء انجام شده و از اعزام خودروها بدون انجام گمرکی داخلی پرهیز شود.
۳-  لازم است موکب‌ها براساس تاریخ ثبت شده در مجوز صادره و تنها به مرز تعیین‌شده مراجعه کنند.
۴-  خروج اقلام مخابراتی، جی‌پی‌اس، لیزر، اقلام تصویربرداری، خودپردازهای بانکی، مصالح ساختمانی اکیدا ممنوع است.
۵-  مرجع خروج دارو سازمان هلال احمر بوده؛ لذا موکب‌های درمانی برای ارسال دارو باید حتما با هلال احمر هماهنگی لازم را انجام دهند.
۶-  رانندگان کامیون‌ها و همراهان حتما گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار همراه داشته باشند.
۷-  اعزام خودروهای موکب‌ها پس از تکمیل تشریفات گمرکی در مبدأ تنها پس از صدور مجوز پیامکی از سوی سامانه امکان‌پذیر است.
۸-  موکب‌ها از ارسال خودروهایی که محموله آنها با مندرجات ذکر شده در فرم سه‌برگی مغایرت دارد، اکیدا خودداری کنند.
۹- موکب‌ها پیش از اعزام خودروها نسبت به تکمیل الحاقیه بیمه خودرو اقدام کنند.
۱۰-  موکب‌ها توجه داشته باشند که در صورت وجود مازاد اقلام غذایی و مصرفی، امکان بازگشت آنها به ایران میسر نیست.

کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین همچنین تقسیم‌بندی خروج کامیون‌های موکب‌ها از مرزها را به این شرح اعلام کرده است:

برای اربعین امسال سه مرز مهران، شلمچه و خسروی برای خروج ملزومات موکب‌ها در نظر گرفته شده است. براین اساس موکب‌های اربعین ۹ استان تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قم، ایلام، لرستان و گلستان باید خودروها و ملزومات خود را از «مرز مهران» خارج کنند.

«مرز شلمچه» نیز برای موکب‌های ۱۰ استان فارس، یزد، اصفهان، کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و خوزستان در نظر گرفته شده است.

موکب‌های ۱۲ استان دیگر یعنی اردبیل، آذربایجان غربی، البرز، مازندران، زنجان، مرکزی، گیلان، قزوین، همدان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی نیز برای ارسال ملزومات خود به عراق باید به «مرز خسروی» مراجعه کنند.

این کمیته همچنین از ثبت‌نام حدود ۵ هزار و ۲۸۱ موکب در سامانه موکب‌داری اطلاع داده که تا کنون برای حدود ۱۲۰۰ موکب شناسه ملی صادر شده است و پیش‌بینی کرده تعداد موکب‌های اربعین تا ۳۵۰۰ موکب برسد.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۱۸۸۰۳
ارسال نظر