کدخبر: ۱۴۶۴
وزیر فرهنگ:

مرحوم پروانه معصومی در جبهه انقلاب نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به مناسبت درگذشت پروانه معصومی هنرمند پیشکسوت کشورمان نوشت: این هنرمند همواره در عرصه‌های مختلف هنری و در جبهه انقلاب نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی داشت.

مرحوم پروانه معصومی در جبهه انقلاب نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی داشت

به گزارش پایگاه خبری 24، از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به مناسبت درگذشت پروانه معصومی هنرمند پیشکسوت آمده است: درگذشت بانوی هنرمند کشورمان سرکار خانم پروانه معصومی که همواره در فعالیت‍‌های هنری خود به‌ ویژه در آثار دینی و قرآنی آثار به یادماندنی از خود به جای گذاشته‌اند، موجب تاسف و تالم شد.

خانم پروانه معصومی از بانوان هنرمند و پیشکسوت کشورمان بودند که همواره در عرصه‌های مختلف هنری و همچنین در جبهه انقلاب نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی داشتند.

آثاری از جمله «گل‌های داودی»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «شکوه زندگی» و «یوسف پیامبر» از جمله آثاری است که مرحومه پروانه معصومی در آن نقش آفرینی کردند.

نقش‌آفرینی در برخی از سریال‌های تلویزیونی این بانوی فقیده از جمله نقش «مادر» در سریال «پلیس جوان» همچنان در ذهن اکثریت ایرانی‌ها مانده و در این سریال با هنرمندی خانم معصومی، جایگاه و حضور مادر در حل مشکلات جوانان به خوبی به تصویر کشیده شد.

اینجانب درگذشت این بانوی هنرمند و پیشکسوت کشورمان را به خانواده و بازماندگان و همچنین جامعه سینمایی ایران اسلامی تسلیت گفته و امیدوارم با حضرت فاطمه زهرا (س) که این روزها در ایام شهادت این بانوی بزرگ قرار داریم، محشور باشند.»

نیم قرن حضور تاثیرگذار خانم معصومی در سینما و تلویزیون خاطرات ارزشمندی را از ایشان در اذهان به ثبت رساند

مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در پی درگذشت پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان، پیام تسلیتی منتشر کرد که متن پیام بدین شرح است:

«همه به سوی او بازمی‌گردیم

سینما و عرصه تولیدات نمایشی، یکی از هنرمندان نجیب و شریف خود را از دست داد.

ضایعه فقدان بانوی هنرمند سینما و تلویزیون ایران، مرحومه مغفوره سرکار خانم پروانه معصومی موجب تأثر و تألم خاطر عمیق شد. نیم قرن حضور تأثیرگذار ایشان در عرصه بازیگری و ایفای نقش‌های ماندگار، تصاویر و خاطرات ارزشمندی را از وی در حافظه علاقمندان و سینما دوستان ثبت کرد. پایبندی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی و توجه به ارزش‌های دینی و اصول اخلاقی از جمله خصوصیات شاخص رفتاری خانم معصومی بود.

درگذشت این بانوی هنرمند را به جامعه محترم سینمایی و همچنین همه علاقمندان آثار سرکار خانم معصومی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند بزرگ برای زندگی ابدی ایشان مغفرت و رحمت واسعه مسئلت دارم.»

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ در سینما آغاز کرده و در فیلم‌ها و سریال‌های مطرحی از جمله گل‌های داودی، ناخدا خورشید، جهیزیه‌ای برای رباب، شکوه زندگی، کوچک جنگلی، امام علی (ع)، مسافر ری و یوسف پیامبر به ایفای نقش پرداخته بود، ششم آذرماه در بیمارستانی در شهر رشت به دلیل عفونت ریوی دار فانی را وداع گفت.

پیکر این بانوی هنرمند امروز- هفتم آذرماه- پس از غسل در باغ رضوان شهر رشت، از محل مجتمع خاتم الانبیا(ع) تا میدان شهرداری تشییع شده و پس از آن برای انجام مراسم تدفین به تهران منتقل خواهد شد. طبق وصیت مرحوم معصومی پیکر وی چهارشنبه- هشتم آذرماه- قرار است پس از تشییع در آرامگاه خانوادگیش در امامزاده ابوطالب (ع) فرحزاد در کنار مزار پدر، مادر و همسرش به خاک سپرده شود.

پیام تسلیت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران

در پیام فرهنگستان هنر آمده است: درگذشت هنرمند ارجمند و فرهیخته بانو پروانه معصومی را به خانواده آن مرحومه و جامعه هنری ایران عزیز تسلیت میگوییم.

هنرمندی فرزانه و بردبار که اخلاق و تواضع سرلوحه کردارش بود و در روزهای خوشی و ناخوشی صبورانه و مصمم در کنار مردم مومن ایران اسلامی ایستاد. او که حب الوطن گواه ایمانش بود و شرافت هنر را به لبخند دشمنان وطن نفروخت. او که تجربه پروانگی داشت و در بیان حقیقت بی پروا بود. امید که سلوک پروانه وار آن عزیز سفر کرده راهنمای هنرمندان سربلند این سرزمین باشد.

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران 

در پیام تسلیت انجمن بازیگران سینما نیز آمده است: «بازگشت همه به سوی اوست؛ هنوز دست به گریبان بُهت از دست دادن بانو بیتا فرهی عزیز بودیم و با او وداع نکرده بودیم که خبر ناگوار و ناخوشایند درگذشت بانوی پیشکسوت هنر بازیگری، سرکار خانم پروانه معصومی داغی تازه بر دل‌هایمان نشاند. 
 
انجمن صنفی بازیگران سینما این سوگِ بزرگ را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی و هم‌وطنان عزیز تسلیت عرض می‌نماید. 
 
همچنین زمان و مکان مراسم تشییع و ختم این هنرمند گرامی متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.»

پیام تسلیت رییس رسانه ملی 

متن پیام پیمان جبلی بدین شرح است: «انالله واناالیه راجعون فقدان تأسف‌بار سرکار خانم پروانه معصومی، هنرمند الگو و پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون مایه تألم و اندوه اینجانب و همکارانم در رسانه ملی و جامعه هنری کشور شد.

رجای واثق دارم روحیه مردمی و سیره انقلابی آن بانوی توانمند، استوار و خوش‌نام، در کنار نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در آثار ماندگار سینما و تلویزیون ایران که این شب‌ها با پخش سریال همیشه دیدنیِ «یوسف پیامبر» نمودی دوباره دارد، مسیر او تا ابدیت را با «گل‌های داوودی» آذین خواهد بست و با امید به کرامت «امام علی(ع)»، نورانی و سرشار از شوق و امید خواهد ساخت.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه، برای آن مرحومه، تعالی درجات و برای خانواده گرامی‌شان شکیبایی آرزومندم.

پیام تسلیت معاون سیما

محسن برمهانی معاون سیما در پیامی درگذشت پروانه معصومی، هنرمند توانا و پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت معاون سیما به شرح زیر است: انا لله و انا الیه راجعون؛ همزمان با ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها جامعه هنری و خانواده بزرگ سیما، داغدار درگذشت بازیگری مردمی، خوش نام و خوش‌اخلاق است. هنرمندی توانا و بصیر که روح و جانش با نسیم روح بخش انقلاب به پرواز درآمد و نقش آفرینی‌ های درخشان و پایبندی اش به اصول و ارزش ها از یاد و خاطره‌ها فراموش نخواهد شد. 

پروانه معصومی پیشکسوت ترازِ عرصه هنر، با بیش از پنج دهه فعالیت در آثار تلویزیونی و سینمایی، بارها در قامت مادری مهربان و دلسوز، قاب هایی خاطره انگیز و ماندگار را برای مردم به یادگار گذاشت.

از جمله آثار ماندگار مرحومه معصومی می توان به هنرنمایی در فیلم هایی همچون «گل های داوودی»، «ناخدا خورشید» و بازی در سریال هایی همچون «یوسف پیامبر»، «کوچک جنگلی»، «پلیس جوان» و «در کنار پروانه ها» اشاره کرد.

اینجانب مراتب تسلیت خود را به خانواده محترم این هنرمند و جامعه رسانه‌ای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن مرحومه آرامش و غفران از درگاه حق مسئلت دارم.

منبع: ایرنا
کدخبر: ۱۴۶۴
ارسال نظر