کدخبر: ۱۳۵۴

مهمترین نکات برای خرید یک ویلای خوب

این روزها مردم دوست دارند که در یک جای خلوت و آرام استراحت کنند و زمان خودشان در کنار خانواده خودشان سپری کنند. دوست دارند دور از سر و صدای شهر باشند و یک جای دنج را برای خودشان انتخاب کنند.

مهمترین نکات برای خرید یک ویلای خوب

برای همین، این افراد سعی می‌کنند تا یک ویلایی را در یک جای خوب بخرند؛ ولی با نکاتی که باید قبل از خرید ویلا بدانند آشنا نیستند. در ادامه ما به بررسی این نکات می‌پردازیم.

چرا خرید ویلا؟

همه ما می‌دانیم ویلا به یک مکانی دنج و لاکچری گفته می‌شود که آرامش را برای ما تداعی کند.

با این اصل، تعریف ویلا همین موضوع است، ولی بعضی وقتها دلایلی که مردم برای خرید ویلا لوکس می‌آورند، کمی گسترده تر از این مسائل است. در ادامه به این دلایل می‌پردازیم:

1. داشتن حریم خصوصی

همه ما می‌دانیم که زندگی در شهر چگونه است و زندگی در آپارتمان چه سختی‌هایی دارد. تقریبا می‌توان گفت که با زندگی در آپارتمان، هیچ حریم خصوصی وجود ندارد.

یکی از دلایلی که مردم برای خرید ویلا اقدام می‌کنند، داشتن حریم خصوصی است؛ درواقع این افراد می‌خواهند که برای چند روز، هیچ کسی اطراف آنها نباشد و فقط وقت خودشان را با خانواده خودشان بگذرانند.

 

2. هوای سالم

یکی دیگر از مضرات زندگی در شهر، زندگی در وسط دود و سر و صدای ماشین و مردمان است.

ولی یکی از ویژگیهای ویلا، باید هوای پاک و سالم اطراف آن باشد که دقیقا یکی از دلایل این مردمان هم همین موضوع است.

3. سرمایه گذاری

عده‌ای از مردم هستن که برای آرامش، ویلا نمی‌خرند؛ برای خرید و فروش اینکار را انجام می‌دهند.

همانطور که می‌دانید خرید زمین، باغ، خانه، آپارتمان و کلا فعالیت در بخش املاک، یک سرمایه گذاری مطمئن است و هر چه که بگذرد، ارزش ملک شما بیشتر از قبل می‌شود.

چه مواردی را باید رعایت کنم؟

معمولا وقتی کسی که قصد داشته باشد تا یک ویلایی را بخرد، باید پول زیادی برای آن بپردازد و به همین منظور، همه نکات و جوانب را بررسی می‌کند تا هیچ ضرر و زیانی نکند.

ولی شما باید چه کارهایی قبل از خرید ویلا انجام دهید؟ چه نکاتی را باید بررسی کنید؟

1. چه چیزی از ویلا می‌خواهید؟

قبل از اینکه به سراغ مشاور املاکها برای خرید ویلا بروید، پیش خودتان کمی حساب کتاب کنید و ببیند که دنبال چه ویلاهایی هستد! ویلایی که قصد خرید آن را دارید، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

سعی کنید همه آنها را در یک چک لیستی بیاورید و سپس به سراغ مشاور املاک بروید؛ همانطور که در بالا هم گفتیم، بعضی ها آرامش می‌خواهند و بعضی‌ها فقط دنبال سرمایه گذاری هستند! شما جزو کدام دسته هستید؟

ویلا

2. بررسی مناطق اطراف

بررسی مناطق برمی‌گردد به تحقیق درباره همسایه‌ها و بررسی آب و هوای این منطقه در زمانهای مختلف سال.

همانطور که گفتیم، آرامش باید یکی از ویژگی‌های یک ویلای خوب باشد؛ ولی اگر شما همسایه‌های خوب نداشته باشید، چطور می‌خواهید به آرامش برسید؟

درست است که همیشه باران یک حس و حال خوبی دارد؛ ولی در بعضی از مناطق ایران، باران‌های شدیدی در فصل‌های زمستان و پاییز رخ می‌دهد.

همچنین بحث ارتفاع از زمین را هم بررسی کنید؛ چون در همین فصول زمستان و با یک باران شدید، احتمال سیل و آبگرفتگی وجود دارد.

3. چقدر می‌خواهید خرج کنید؟

قبل از هر چیزی، مشخص کنید که چقدر می‌خواهید برای این ویلا خرج کنید!

این موضوع را یادتان باشد که فقط پول خرید ویلا نیست که باید آن بپردازید؛ یکسری کارهای دیگری به مانند کارهای ثبتی و اداری هم وجود دارد.

البته شاید بعضی وقتها دکور داخل خانه، مورد پسند شما نباشد و شما نیاز به تغییر دکور داخلی داشته باشید که آنهم هزینه‌های خودش را دارد.

4. در نگاه اول چی حس کردید؟

یک ویلای خوب ویلایی است که وقتی برای بار اول نگاهتان به آن افتاد، حس خوبی به شما دست بدهد.

اینطور نباشد که اول خوشتان نیاید و سپس مشاور املاک با چرب زبانی و حرف‌های الکی شما را راضی به خرید کند.

البته فقط هم این مورد نیست؛ شما باید تمامی نکاتی که در چک لیست قرار دادید را بررسی کنید و اگر مدنظر شما بود اقدام به خرید کنید. گول ظاهر هر ویلایی را نخورید!

ویلا

5. یک مشاور املاک معتمد انتخاب کنید

درسته که پیدا کردن یک مشاور املاک معتمد کار سختی سات، ولی ارزشش را دارد.

مشاور املاکی که هم مدراک مورد نیاز برای این حرفه را داشته باشد و هم اینکه اطلاعات کافی از بخش املاک و ویلا داشته باشد تا بتواند نقاط قوت و ضعف ملک‌هایی که می خواهید بخرید را به شما بگوید.

6. ویلا بدون سند و مدرک؟

هر روزه و در همه جا اخباری مبنی بر کلاهبرداری می‌شنویم که تعداد خاصی از آنها هم در زمین و املاک بودند.

حتما از صاحب ویلا، اسناد مربوط به زمین و ویلایش را درخواست کند و از او بخواهید که حتما به شما نشان بدهد؛ شما هم باید مدارک را فورا استعلام بگیرید تا بفهمید این مدارک جعلی نباشند.

یک ویلا بدون سند ممکن است به دلیل بدهکار بودن صاحب ویلا به شهرداری باشد و یا هر مشکل دیگری که به او اجازه ثبت سند را نمی‌دهند.

7. بررسی نکات حقوقی

خرید ویلا فقط نگاه انداختن به داخل و خارج ویلا نیست؛ مسائل حقوقی شاید مهم‌ترین بخش در خرید ویلا باشد که شما باید به آن دقت کنید.

بهتر است همیشه یک مشاور حقوقی همراه خودتان داشته باشید تا درباره این مسائل از صاحب ویلا سوال کند و همچنین مدارک را بررسی کند؛ حالا این نکاتی که باید درباره مسائل حقوقی ویلا بدانید چیست؟

  • مشاور املاک باید یک مجوزی از اتحادیه املاک داشته باشد.
  • میزان پورسانتی که به دلال می‌رسد باید در قولنامه ذکر شود و همچنین باید از قبل مشخص شود.
  • اگر اسنادی را در نزد مشاور املاک و یا بنگاه به امانت گذاشتید، باید حتما در قرارداد ذکر شود.
  • حداقل دو نفر که مورد اعتماد شما هستند را همراه خود کنید تا در زمان امضا سند و قولنامه، آنها هم به عنوان شاهد زیر این اسناد را امضا بزنند.
  • بدون حضور طرفین قرارداد، به هیچ وجه هیچ کاغذی را امضا نکنید.
  • حتما بررسی کنید که ملکی که می‌خواهید بخرید، در گرو بانک و یا شخص و ارگان دیگری نباشد.
  • اگر قرار باشد که چکی رد و بدل شود، باید در نزد صاحب بنگاه صورت بگیرد و همچنین در قرارداد هم ذکر شود.

منبع: گیلیم مقاله خرید ویلا

 

 

کدخبر: ۱۳۵۴
ارسال نظر