کدخبر: ۷۹۸۰

مصاحبه رئیس جمهور روسیه با شبکه فاکس نیوز حاوی چه درس‌ها و پیام‌هایی بود؟

در ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که تاکر کارلسون از هوادارن دوتالد ترامپ بوده و به دلیل مخالفت با کمک‌های آمریکا به اوکراین، یک مجری اخراجی محسوب می‌شود.

مصاحبه رئیس جمهور روسیه با شبکه فاکس نیوز حاوی چه درس‌ها و پیام‌هایی بود؟

البته باید به این سوال هم پاسخ داد که ثمره ۳ سال بایکوت رسانه‌ای غرب علیه روسیه چگونه با یک مصاحبه یوتیوبی نابود شد و چگونه پوتین  برای اولین‌بار  توانست تمامی تحریم های رسانه ای غرب را دور بزند و موفق به ثبت رکورد بی سابقه ۱۷۰ میلیون بار بازدید شود.

برای بررسی این مسئله باید دانست که غول‌های رسانه‌ای جهان طی۵۰ سال با صرف هزینه‌های سنگین و خرید اعتبار، از سال ۲۰۱۰ با انواع شیوه‌های ادراکی و شناختی موفق به گروگان‌گیری ذهن مخاطبان شده‌اند و سازکار بایکوت رسانه‌ای روسیه هم طی همین فرایند شکل گرفت؛ اما نکته قابل تامل اینجاست که پس از حملات ۷ اکتبر، شاهد حضور جوانان در خیابان‌ها در اعتراض به جنایات اسرائیل در دنیا بودیم. 

به دلیل این اتفاقات، بسیاری از رسانه‌های دنیا، اعتبار خود را از دست دادند و به همین دلیل، خبرنگار فاکس نیوز با هوش ذاتی و تکنیک‌های خبری تصمیم گرفت بدون واسطه با رئیس جمهور روسیه و دنیا ارتباط برقرار کند و موفق به ثبت رکورد بی‌سابقه بازدید در شبکه‌های اجتماعی شود. 

نکته قابل تامل  اینجاست که تاکر کارلسون از تکنیک جدیدی استفاده نکرد وبا توجه به دیپلماسی دیجیتالی ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۱ می‌توان فهمید که این خبرنگار با شناسایی به‌موقع مخاطب و بی‌اعتباری رسانه‌های بزرگ و با زمان سنجی مناسب این مصاحبه را ترتیب داد؛

این مهم حاوی نکات قابل تدریس برای تمامی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایرانی است؛ البته مسئولان  کشور نیز باید بفهمند که در عصر ارتباطات چگونه می‌توان بدون واسطه با مخاطب خود ارتباط برقرار کرد.

پوتین در این مصاحبه با تسلط و آمادگی کامل و بدون ادعا و بزرگنمایی، با مردم صحبت کرد؛ زیرا تیم رسانه‌ای وی به خوبی می‌دانست که ملزومات صحبت بدون واسطه با مردم چیست؟ پوتین در این مصاحبه با زبان عامیانه و با استفاده از کلمات ساده به گونه‌ای صحبت کرد که تمامی بازدید کنندگان با هر سطح سواد سیاسی قادر به فهم آن بودند. اگر به مقالات توماس فریدمن، ستون نویس برجسته نیویورک تایمز توجه کنید با همین سبک و ترفند با مخاطب خود صحبت می‌کند و از این موضوع می‌توان متوجه شد که تیم رسانه‌ای کرملین با رصد دقیق رسانه‌ها و مردم، تاکتیک خود را در مقابل ۱۸۰ میلیون انسان انتخاب می‌کند.

پوتین در این مصاحبه از اوکراین به عنوان سرزمینی یاد کرد که زمانی بخشی از کشورش بوده و هنوزهم مردم در بخش‌هایی از این کشور  به زبان روسی، بلغاری و لهستانی سخن می‌گویند که می‌تواند پالسی برای تحریک تجزیه طلبان اوکراین باشد.

پوتین در جواب خبرنگار فاکوس نیور که آیا غرب از روسیه قوی می‌ترسد، پاسخ داد که چرا از چین فوی نمی‌ترسد؟  ما۱۵۰ میلیون و چین بیش از ۱ میلیارد جمعیت دارد؟ اقتصاد چین با سرعت نور در حال حرکت است و از آمریکا پیشه گرفته است؛ در اینجا صحبت از ترس نیست، وقتی در سال ۱۹۹۱ فروپاشی شوروی شکل گرفت، ما انتظار داشتیم به شما بپیوندیم اما غرب به ما دروغ گفت.

جواب پوتین کلیدی‌ترین و هوشمندانه‌ترین پاسخ ممکن بود که باید بارها توسط مسئولان نظام دیده شود تا بدانند منافع ملی کشور از هر دوست و همسایه‌ای مهم‌تر است؛ پوتین بدون قلدری و بزرگنمایی و صحبت از شکست دشمن، سخن می‌گوید و چهره مظلومی از کشورش به نمایش می‌گذارد.

وی بارها با ذکر خاطرات و نشان دادن اسناد تاریخی، ذهن مخاطب را برای دلایل حمله به اوکراین آماده می‌کند و می‌‌گوید که رثسیه همه گزینه‌های جایگزین از قبیل مذاکره، توافق و غیره را انجام داد اما غرب چنین چیزی را نمی‌خواست و به پیام‌های ما توجهی نکرد؛ به همین دلیل ما مسیر خودمان را انتخاب کردیم به سمت تولید موشک‌های هایپر سونیک و … رفتیم و مقصرش این اتفاق روسیه نیست. غرب به دنبال تهدید مرزهای ما بود و ما مجبور به دفاع از خودمان بودیم؛ وی در ادامه این مصاحبه گفت که همین الان هم می‌شود جنگ را تمام کرد  به شرطی که غرب ارسال سلاح به اوکراین را تمام کند.

باید گفت که در عصر ارتباطات هرچقدر فیلتر و سانسور بیشتر شود بازهم نمی‌تواند جلوی اتصال به دنیای بیرون را بگیرد و این مورد باید قابل توجه مسئولان نیز قرار بگیرد.

مصاحبه پوتین  یک واحد درسی رسانه‌ای برای مسئولان است؛ آیا نمی‌توان در عصر دیپلماسی با دعوت از یک خبرنگار در ایران، بی واسطه با مردم دنیا سخن گفت و مصائب ۴۵ سال گذشته را به آنها گوشزد کرد؟

سجاد نوری رضایی

کدخبر: ۷۹۸۰
ارسال نظر