ایجاد موسسات مالی با نام ائمه توهین به مقدسات نبود؟
در حالیکه به نظر میآمد از دید بسیاری موضوع اهانت به مقدسات توسط دیجیکالا یک سو برداشت و البته چالش جدید دیجی کالا به شمار آید، عده ای با دیوار نوشته هایی کارکنان این شرکت را تهدید کردند طی ماه های اخیر برای کسب و کارهای مختلف مشکلات زیادی ازاین دست پیش آمده و بسیاری از آنها برای مدتی تعلیق یا از کسب و کار خارج شدند. اهانت به مقدسات در حالی مطرح می شود که پیشتر بسیاری از موسسات مالی با نام های مقدس و مذهبی از باز پرداخت بدهی خود به مردم چشم پوشیدند یا به قول خود عاجز ماندند . دیده بان ایران در این گزارش به این مطلب می پردازد و چالش جدید کسب و کارهای استارت اپی را بررسی می کند.
به گزارش پایگاه خبری 24، ماجرای دیجی کالا و اینبار توهین به مقدسات و البته چالش های متعاقب آن. قطعا که این مسئله می تواند ابعاد مختلفی به خود بگیرد ابعادی که چه بسا فعالیت های یکی از شناخته شده ترین ، موفق ترین و قدیمی ترین کسب وکارهایی که با ماهیت استارت آپی، پای به عرصه گذاشته است را تحت الشعاع قرار دهد، پیشتر نیز پلمپ یکی از دفاتر دیجی کالا به بهانه انتشار عکسی و مسئله حجاب نیز حاشیه برانگیز شد. محدودیت های کسب وکاری البته تنها به دیجی کالا ختم نمی شود. دراین مدت شاهد بسته شدن و پلمپ خیلی از کسب و کارها ی دیگر بوده ایم چه از استارت آپ ها با طرز فکر جوان، چه از کافی شاپ ها و مراکز فرهنگی و کتابفروشی ها که اتفاقا بازهم محل تردد جوانان است. پیشتر شاهد از دسترس خارج کردن «طاقچه»، تعلیق مجوز «ازکی» و بسته شدن بسیاری از مراکز فرهنگی طی این چندماهه بودیم، ادامه روندی که بیانگر نشانه های نا ایمن بودن کسب و کارها درایران است ، این در حالی است که اقتصاد دیجیتال و تزریق سرمایه به کشور و اشتغالزایی و توسعه شرکت های دانش بنیان از جمله شعارهای آقایان حاکمیتی درتمام این سال ها بوده حال آنکه به بهانه ایدئولوژی ها بعضا سد راه آن شده اند، بی آنکه به ماهیت و اهمیت این کسب و کارها اندیشیده شود.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ اما مسئله جدید دیجی کالا و موضوع توهین به مقدسات در حالی پیش میاید که در طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از موسسات مالی که افراد با اسامی مذهبی باز کردند و در قالب این امر سال ها بر تخلفات مالی سرپوش گذاشتند، به لحاظ اخلاقی عملی بسیار بدتر از آن چیزی است که در ارتباط با دیجی کالا مطرح می شود، ولی چه بسا عده ای به خاطر نام مقدس این موسسات نوع رفتارشان با آن ها متفاوت بود و چه مردمی که ساده لوحانه به همین واسطه به این موسسات اعتماد کردند . آنچه این کسب و کارهای مالی با بهره گیری از اسامی خاص بر سر مردم آوردند ازکلاهبرداری و پول مردم را ندادن و خوردن، قطعا خود نماد بارز توهین به مقدسات به شمار میامد و البته که نامگذاری 14 معصوم بر روی آن ها از تاریخی به بعد ممنوع شد اما هیچ گاه آنچه این افراد و موسساتشان با این نام ها بر سر مردم آوردند توهین به مقدسات قلمداد نشد و امروز نوشته های روی یک ماگ بیشتر بعد رسانه ای و دردسرهای بعد از آن را پیدا کرده است.هرچند که دیجی کالا دراینباره بیانیه داده و اعلام کرده که تمامی موضوعاتی که چنین شائبه ای را ایجاد کرده از پلتفرم خود حذف کرده است اما بایددید که حاشیه جدید چه سرنوشتی را در نهایت برای صاحبان و کارکنان دیجی کالا به همراه خواهد داشت.