جسارت به والدین دانشآموزان ناشی از کمبود نیروی سرایدار در آموزش و پرورش است!
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه باعث میشود در مدارس دولتی از والدین پول گرفته شود یا با یک بیتدبیری محض مدیریت، این گونه به والدین جسارت شود، عمدتا به کمبود بودجه برمیگردد.
به گزارش 24 آنلاین، احسان عظیمی راد در خصوص ماجرای درخواست از اولیا برای نظافت مدرسه بهجای شهریه گفت: مشکل اصلی در جای دیگری است. مشکل اصلی کمبود بودجه آموزش و پرورش است. یکی از کارهایی که ما در مجلس برای کمک به وزیر انجام میدهیم، این است که در لایحه بودجه جدید وضعیت بودجه را بهتر کنیم و حتما از وزیر نیز خواهیم خواست تا بخش زیادی از این بودجه به مدارس دولتی اختصاص یابد، چرا که بسیاری از این اتفاقات بهخاطر کمبود بودجه میافتد. البته این کار، کار خطایی است و هیچچیز آن را توجیه نمیکند، اما آنچه باعث میشود در مدارس دولتی از والدین پول گرفته شود یا با یک بیتدبیری محض مدیریت، این گونه به والدین جسارت شود، عمدتا به کمبود بودجه برمیگردد. متأسفانه بودجهای تزریق نمیشود و یا آنقدر اندک است که مدیر نمیتواند با آن کاری از پیش ببرد.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: موضوع بعدی، کمبود نیروی سرایدار در مدارس کشور است. این مسئله بهزودی در کمیسیون نیز مطرح میشود و وزارت آموزش و پرورش نیز پاسخ خواهد داد که برنامهاش برای این موضوع چیست و ما نیز پیگیری این مسئله را قطعا در دستور کار داریم. این دو موضوع اهمیت زیادی دارد و مجلس نیز نسبت به آنها حساس است تا بتواند مشکل را ریشهایتر حل کند. البته حتما هم در صحن و هم در جلسات کمیسیون به وزیر و معاونان او تذکر داده خواهد شد تا بخشنامهای صادر کنند و بهنوعی نسبت به این دست اتفاقات حساس باشند.
وی در واکنش به اظهارات اخیر مشاور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر رفع ایرادات طرح رتبهبندی معلمان گفت: ما قبلا به وزارتخانه گفتهایم که اگر قانون رتبهبندی مشکلی دارد و بخشهایی از آن نیازمند اصلاح است، دولت اشکالات را اعلام کند و مجلس قطعاً آنها را اصلاح خواهد کرد. اما یقین دارم مشکل اصلی در اجرای قانون رتبهبندی است. متأسفانه بخشنامههای اجرایی وزارتخانه، در گرفتن مستندات از معلمان و تعیین رتبه بر مبنای آن، اشکال جدی دارند و نتوانستهاند این فرایند را بهطور دقیق انجام دهند. یکی از معلمان قرآنی در مشهد که نفر دوم مسابقات بینالمللی کشورهای اسلامی است بهعنوان یک معلم طرح مهرآفرین گلایه منند بود که در رتبهبندی پایینترین رتبه (رتبه ۱) را به او دادهاند. یعنی فکر میکنم آییننامه اجرایی را بد تنظیم کردهاند و قاعدتاً این آییننامه است که باید اصلاح شود و احکام رتبهبندی بر اساس آییننامه جدید صورت بگیرد.
وی افزود: اگر از وزارتخانه پیشنهاد بیاید که تبصره-مادهای در قانون رتبهبندی اشکالاتی دارد و باید اصلاح شود و رفع آن اشکالات، مسئله را بهصورت عملی حل کند، قطعا کمیسیون و صحن علنی از این پیشنهاد استقبال خواهند کرد و به آن خواهند پرداخت.
عظیمی راد در واکنش به اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش که باید در طرح رتبهبندی، شخصیت معلمی و اقدامات معلمانه کشف شوند، گفت: اگر موضوعات بخواهد به همین صورت نمایشی و لفظی، پیش بروند، نخواهیم توانست طرح تحول و یا قانون رتبهبندی را که بنا بود هم نظام پرداخت را برای معلمان واقعیتر کند و هم بهنوعی برای معلمان انگیزه رشد ایجاد کند، اجرایی کنیم. وقتی ما ارتقای شایستگی معلمی را مد نظر قرار میدهیم باید بتوانیم آن را در آییننامهای تعریف کنیم. این معیارها و شاخصها باید هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی مشخص شوند که چه مواردی هستند و قابلیت سنجش داشته باشد.
وی تصریح کرد: وزیر محترم سابق باید این مسائل را تعریف میکردند و پیرامون این مسائل آییننامهای را تنظیم میکردند.آنچه مشخص است این است که در طرح رتبهبندی، مستنداتی از معلمان گرفته میشود، گواهیهای آنان که در برنامههای مختلف آموزشی و مهارتی شرکت کردهاند جمعآوری میگردد و بر اساس آن امتیاز داده میشود. البته نکتهای که دکتر صحرایی گفتهاند نکته درستی است. مسلم است که این دورهها و گواهیها را هرکسی میتواند داشته باشد و همه میتوانند در دورههای مختلف فرهنگی و غیره شرکت کنند. طبیعتا موضوع مد نظر دکتر صحرایی هم همان است که ما بارها بر آن تأکید کردهایم و آن موضوع این است که شخصیت معلم و الگو بودن او برای دانشآموز ملاک عمل است، ولی باید برای آن ملاک کمی در نظر گرفته شود وگرنه قابل سنجش نخواهد بود.
وی با ذکر مثالی به توضیح بیشتر در این باره پرداخت و گفت: به طور مثال فاکتورهای ایثار و گذشت قطعا جزو شایستگیهای معلمی است، اما چه ملاک و سنجشی میتوان برای ارزیابی آنها مطرح کرد؟ بنابراین باید قدری روی این نکات که نکات درستی هم هستند تأمل شود. کماکان در نظر من مشکل اساسی، مربوط به آییننامه اجرایی است که باید در آن تغییرات لازم داده شود تا این ویژگیها نیز ملاک عمل باشند.
عظیمی راد ادامه داد: بخشی از این میتواند میزان حضور معلم در کلاس باشد که آن را میتوان با خروجی دانشآموزان و بارم کلاسی از نظر پرورشی و آموزشی سنجید. یا اینکه معلم چقدر به دانشآموز مشاوره میدهد و او را راهنمایی میکند و یا اینکه نسبت به مسائل او بیتفاوت است. این مسئله را نیز میتوان در قالب فاکتور شایستگیهای معلمی قید کرد که قابل سنجش نیز هست.