کدخبر: ۲۴۰۱۱

سنوار، رهبر یک جنبش آزادی‌بخش ملی

سنوار: "ما اگر راهی بالقوه برای حل و فصل درگیری بدون خشونت داشته باشیم، با آن همراهیم. ما ترجیح می دهیم حقوق خود را با ابزارهای نرم و مسالمت آمیز به دست آوریم. اما اگر این حقوق به ما داده نشود، حق داریم با مقاومت آن را به‌دست آوریم."

سنوار، رهبر یک جنبش آزادی‌بخش ملی

هم در رسانه‌های اسرائیلی و هم در رسانه‌های آمریکایی، سنوار عموماً به عنوان یک جنایتکار کاریکاتورگونه که در تونلی پنهان شده است، به تصویر کشیده می‌شود و قتل و ترور اسرائیلی‌های بی‌گناه را در سر می‌پروراند. سال 2015 توسط وزارت خارحه آمریکا، به عنوان تروریست معرفی شده است. خالدی، نویسنده کتاب "جنگ صد ساله علیه فلسطین" و تاریخ‌نگار برجسته فلسطینی، می‌گوید: "آمریکا باید یک لولو، شخصیتی مثل صدام حسین یا هیتلر داشته باشد. من فکر می کنم سنوار برای این کار انتخاب شده است."

 

علیرغم تصویرسازی‌های شیطانی، نوشته‌ها و مصاحبه‌های سنوار نشان می‌دهد که او متفکری پیچیده با اهداف سیاسی مشخص است که به مبارزه مسلحانه به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف معتقد است. او تصویر یک مبارز سیاسی تحصیلکرده را می‌دهد، نه رهبر یک فرقه در یک انتحاری جمعی. غازی حمد، یکی از مقامات حماس که به مدت سه سال مستقیماً با سنوار کار کرده است، می‌گوید: "این تصویر سیاه، مردی با دو شاخ که در تونل‌ها زندگی می‌کند، تصویر درستی از سنوار نیست. اما در زمان جنگ، این مرد بسیار قوی است. اگر بخواهد بجنگد، جدی می‌جنگد."

 

در سال 1988، تنها چند ماه پس از تأسیس حماس، سنوار توسط نیروهای اسرائیلی دستگیر و به اتهام قتل هم‌قطاران فلسطینی، به چهار حبس ابد محکوم شد. در طی 22 سال حبس در زندان اسرائیل، به زبان عبری مسلط شد و تاریخ دولت اسرائیل، فرهنگ سیاسی و دستگاه اطلاعاتی و نظامی آن را مطالعه کرد. او خاطرات چند تن از روسای سابق سازمان اطلاعات اسرائیل، را به صورت دستی ترجمه کرد. "وقتی وارد زندان شدم، سال 1988 بود، جنگ سرد هنوز ادامه داشت وانتفاضه در فلسطین. برای انتشار آخرین اخبار، بروشور چاپ می‌کردیم. وقتی بیرون آمدم، اینترنت آمده بود. و با وجود همه اینها، زندان از این وضع خیلی بهتر بود. آب و برق داشتم. تعداد زیادی کتاب داشتم. درغزه وضع بسیار سخت‌تر است."

 

سنوار در مصاحبه‌های اخیر خود با رسانه‌ها از حماس به عنوان یک جنبش با شاخه نظامی صحبت کرده: "من رهبر حماس در غزه هستم، چیزی بسیار پیچیده‌تر از یک میلیشیا، یک جنبش آزادی‌بخش ملی. وظیفه اصلی من این است که به نفع مردمم عمل کنم: دفاع از آنها و حق آزادی و استقلال آن. همه کسانی که هنوز ما را فقط به عنوان یک گروه مسلح می‌بینند و نه بیشتر، هیچ تصویری از حماس ندارند. بر مقاومت تمرکز می‌کنند، بر ابزار به جای هدف، در حالی‌که هدف دولتی است مبتنی بر دموکراسی، پلورالیسم، و همکاری. دولتی که از حقوق و آزادی حمایت می‌کند. حماس بسیار بیش از شاخه نظامی آن است."

سنوار مرتباً به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل استناد می‌کند و درک دقیقی از تاریخ مذاکرات با اسرائیل به میانجیگری آمریکا و سایر کشورها  دارد.  او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۸ می‌گوید: " بر اساس قوانین بین‌المللی، مقاومت مسلحانه حق ماست. اما ما فقط موشک نداریم. ما از ابزارهای مختلف مقاومت استفاده می‌کنیم. ما فقط با خون تیتر خبرها می شویم. وقتی خون نیست، خبری هم نیست. اما مشکل مقاومت ما نیست، اشغال آنهاست. بدون اشغال، ما موشک نخواهیم داشت. سنگ، کوکتل مولوتف، هیچ چیز دیگری نخواهیم داشت. همه ما یک زندگی عادی خواهیم داشت."

 

در طول سال‌های 2018 و 2019، سنوار از اعتراضات غیرخشونت‌آمیز در امتداد حصارهای غزه موسوم به راهپیمایی بزرگ بازگشت حمایت کرد: "ما اگر راهی بالقوه برای حل و فصل درگیری بدون خشونت داشته باشیم، با آن همراهیم. ما ترجیح می دهیم حقوق خود را با ابزارهای نرم و مسالمت آمیز به دست آوریم. اما اگر این حقوق به ما داده نشود، حق داریم با مقاومت آن را به‌دست آوریم."

 

اسرائیل مداوم با استفاده از ابزارهای مرگبار به این اعتراضات پاسخ داد و 223 نفر را کشت و بیش از 8000 نفر را زخمی کرد. این وقایع دیدگاه فلسطینیان را در مورد اینکه سیاست‌های اسرائیل را نمی‌توان با کلمات تغییر داد، تقویت کرد.

 

در ماه مه 2021، در پی یک سری از حملات اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و همچنین تهدید به بیرون راندن اجباری فلسطینی‌ها از شیخ جراح در قدس شرقی، حماس و جهاد اسلامی، راکت به سمت شهرهای اسرائیل پرتاب کردند که منجر به کشته شدن 12 غیرنظامی شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا دستور حملات شدید علیه غزه را صادر کرد. بیش از 250 فلسطینی کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

 

پس از پایان بمباران 11 روزه اسرائیل علیه غزه، سنوار در مصاحبه‌ای با استفاده از موارد خشونت مرگبار پلیس علیه آمریکایی های آفریقایی تبار، تلاش کرد مبارزات فلسطینی ها را در چارچوب آمریکا ترسیم کند. "همان نوع نژادپرستی که جورج فلوید را کشت، فلسطینی ها را در اورشلیم می‌کشد، در کرانه باختری فرزندانمان را می‌سوزاند و یا در غزه با محاصره و گرسنگی به قتل می‌رساند."

 

حملات اسرائیل با مداخله جو بایدن پایان یافت. سنوار گفت: "نبرد بین ما و اشغالگری است که به سرزمین ما تجاوز و مردم ما را آواره کرده و هنوز هم فلسطینی‌ها را می‌کشد و آواره می‌کند. زمین‌های ما را مصادره و به مکان‌های مقدس ما حمله می‌کند. این یک نبرد بی‌پایان است." وقتی از سنوار در مورد کشتار غیرنظامیان اسرائیلی توسط راکت‌های حماس پرسیده شد، برافروخته شد: "شما نمی‌توانید کار آنها را با کسانی مقایسه کنید که با سلاح‌های ابتدایی مقاومت می‌کنند و از خود دفاع می‌کنند. اگر ما موشک‌های دقیقی داشتیم که اهداف نظامی را هدف قرار می‌دادند، ازاین موشک‌ها استفاده نمی‌کردیم. آیا از ما انتظار دارید در حالی‌که کشته می‌شویم، قربانیان خوش‌رفتاری باشیم؟ اینکه ما را بدون سروصدا سلاخی کنند؟ غیرممکن است."

 

کدخبر: ۲۴۰۱۱
ارسال نظر