آیت الله علوی بروجردی: دلیل نمی شود که خود را حق مطلق بدانیم
یک مجتهد برجسته گفت: اینکه ما اختلاف در سلیقه و در عقیده داریم دلیل نمی شود که خود را حق مطلق بدانیم و دیگران را باطل مطلق! احتمال بدهیم که شاید ما اشتباه می کنیم.
به گزارش 24 آنلاین، آیت الله علوی بروجردی در جلسه درس شرح نهج البلاغه گفت: از نظر امیرالمؤمنین، یکی از حقوق این است که اگر شخصی حتی اگر دشمن شما هم هست و با شما اختلاف سلیقه دارد، مصیبتی پیدا کرد، گرفتاری پیدا کرد، در دلت خوشحال نشو و او را سرزنش نکن «وَ لَا یَشْمَتُ بِالْمَصَائِبِ».
این مجتهد برجسته بیان داشت: باید انسان به این معنا توجه داشته باشد که دنیا خصوصیاتی دارد و انسان ها در معرض حوادث هستند، مریضی، فقر، مرگ و میر و گرفتاری برای همه انسانها هست، اینکه انسان حساب می کرده باشد که هر کس با ما چه رفتاری داشته، بعدا چه بلایی به سرش آمده و سپس بر سر آن جهات، شماتتش کند، این از صفات مؤمن نیست! حتی اگر دشمنش هم به مصیبتی گرفتار شود، طعنه نمی زند که چون تو اینقدر بلا سر من آوردی حالا گرفتار شدی!
وی اظهار داشت: این نکته را روحانیون بیشتر باید رعایت کنند، متاسفانه این خلقیات و این صفات در جامعه روحانیت کمرنگ شده در حالی که در گذشته بزرگانی در همین حوزه بودند که گاه در مسائل علمی و روشهای آن با هم اختلاف داشتند و یا در تفکرات سیاسی خود با هم اختلاف نظر تند داشتند، یکی ضد فلسفه بود، یکی ضد عرفان بود، یکی اهل فلسفه و عرفان بود، اما هر وقت با همدیگر ملاقات می کردند، احترام هم را نگه می داشتند، در هنگام مصیبت دیدن، برای عرض تسلیت به ملاقات همدیگر می رفتند، تا جایی که دیگران اصلا متوجه این اختلاف نظر آنها نمی شدند!
آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: اینکه ما اختلاف در سلیقه و در عقیده داریم دلیل نمی شود که خود را حق مطلق بدانیم و دیگران را باطل مطلق! احتمال بدهیم که شاید ما اشتباه می کنیم.
وی اظهار داشت: باید جامعه روحانیت مواظب باشد تا این اختلاف نظرها، خود را به صورت دشمنی و دوگانگی و طعن و لعن نسبت به همدیگر نشان ندهد، اینکه صحبت های علما را در نشست های خصوصی فیلم بگیریم و در فضای عمومی به صورت ناقص منتشر کنیم، چنین قضایایی به روحانیت لطمه می زند، ما را پیش مردم بی اعتبار می کند، خیال نکنیم ما روشنگری می کنیم، فرهنگسازی می کنیم، مردم را متوجه انحرافات می کنیم، نه! مردم وقتی نگاه کنند که یک آقایی خیلی راحت، یک نفر را به صرف اختلاف نظر با خودش، نفی می کند، اسلام و تشیع او را زیر سوال می برد، چگونه درباره ما قضاوت خواهند کرد؟!