کدخبر: ۲۳۱۳۸

عملیات موشکی ایران، روحیه اقتدار ملت را بار دیگر احیا کرد

به فاصله چند ساعت پس از انجام عملیات وعده صادق 2 و در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان پیگیر اخبار مرتبط با این رخداد بودند، نخستین نشست حاشیه حیاط دولت دیروز در پاستور برگزار شد و وزرا و معاونان رییس‌جمهور به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ گفتند. با توجه به فضای خاص مرتبط با عملیات موشکی ایران علیه اسراییل، وزرای خارجه و کشور بیشتر مخاطب پرسش‌های خبرنگاران قرار گرفتند. مسعود پزشکیان رییس‌جمهور هم در آستانه سفر به قطر در جمع خبرنگاران قرار گرفت. پزشکیان در پاسخ به درخواست خبرنگار اعتماد در خصوص بیان یک جمله در خصوص عملیات موشکی ایران گفت: «ما حرف زدیم تلویزیون هم اعلام می‌کند.» رییس‌جمهور درباره دستاوردهای سفر به قطر خطاب به یکی از خبرنگاران گفت: « اول بگذارید بروم، بعد ببینم چه اتفاقی می‌افتد.»

عملیات موشکی ایران، روحیه اقتدار ملت را بار دیگر احیا کرد

به گزارش 24 آنلاین، نشست دیروز در حیاط دولت اما با نشست‌های سال‌های گذشته در دولت سیزدهم متفاوت بود. نشستی که در آن مانند نشست‌های دولت قبل، نه از ممنوعیت و محدود ساختن رسانه‌ها خبری بود و نه تلاش می‌شد فضای کلی پرسش و پاسخ‌ها سمت و سوی خاصی داشته باشد. اعضای کابینه شفاف، بدون محدودیت و بدون سانسور به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفتند. از منتهی علیه راست جریان اصولگرا تا جریان معتدل و میانه‌رو و اصلاح‌طلب نمایندگانی در حیاط دولت داشتند و هر کدام از منظر مورد نظر خود به طرح پرسش از اعضای کابینه پرداختند.

از وزیر نفت و کشور گرفته تا وزرای کشاورزی، ورزش، میراث فرهنگی و معاون حقوقی رییس‌جمهور و... در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفتند. خبرنگار حوزه سیاسی اعتماد اما پس از 2سال و نیم ممنوعیت با حضور دولت فرصت حضور در این نشست را پیدا کرد. آخرین بار در خردادماه 1401 و پس از جراحی اقتصادی دولت سیزدهم و حذف ارز ترجیحی زمانی که خبرنگار اعتماد از سخنگوی دولت درباره مصائب مردم در اثر گرانی‌ها طرح پرسش کرد بلافاصله از نشست‌های خبری سخنگو و حاشیه حیاط دولت حذف شد تا صدای هر نوع انتقادی از دولت سیزدهم مسکوت باقی بماند. دیروز اما خبرنگار اعتماد فرصت پیدا کرد تا پرسش‌های خود را در حوزه مسائل مختلف با اعضای کابینه در میان گذشته و پاسخ‌های مد‌نظر خود را دریافت کند. اغلب خبرنگاران حاضر در نشست حاشیه حیاط دولت هم در گفت‌وگو با اعتماد از رویکرد جدید دولت چهاردهم در پاسخگویی به مطالبات مردم و رسانه‌ها تقدیر کرده و خواستار تداوم این نگاه در تیم رسانه‌ای رییس‌جمهور شدند.

مجید انصاری در خصوص تلاش دولت برای پیوستن به fatf گفت: «به لحاظ فنی این موضوع در حوزه کار همکاران ما در وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و دیگر مراجع ذیربط است. اما از منظر روند کار حقوقی مستحضر هستید 2کنوانسیون باقی مانده از مجموعه fatfکه یکی جرایم سازمان یافته و بحث پالرمو است هر دو در مجمع تشخیص مسکوت مانده بود. مجمع تشخیص هم به لحاظ استجازه داشتن این موضوع ر‌ا از دستور کار خارج ساخت.»

انصاری در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که این موضوع با چراغ سبز مجمع دوباره در دستور کار قرار گرفته و تصویب شود؟ گفت: « این امکان وجود دارد که اگر مجموعه به جمع‌بندی نهایی برسند و روند کار طی شود. ضمن اینکه آقای رییس‌جمهور و هیات دولت هم تصمیم به پیگیری موضوع بگیرند این ظرفیت وجود دارد که مجمع تشخیص این موضوع را دوباره به جریان بیندازد.»

او ادامه می‌دهد: « روند تصویب fatf در مجلس طی شده است. موضوع به مجمع آمده و در مجمع به ملاحظاتی فعلا مسکوت مانده است.» انصاری در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که با توجه به حضور و سابقه شما در مجمع آیا می‌توانید پیش‌بینی خاصی از تصویب یا عدم تصویب fatf داشته باشید؟ گفت: « همانطور که عرض کردم، روی این موضوع در مجمع کارهای فنی بسیاری شده است. دلیل این مسکوت ماندن هم این بود که کارها و بررسی‌های بیشتری روی موضوع صورت گیرد. اگر مجموعه به این نتیجه برسد که نیاز به اقداماتی است پیش‌بینی می‌کنم که مجمع با دولت همکاری و همراهی کرده و fatf تصویب می‌شود.»

یکی دیگر از چهره‌های حاضر در نشست حیاط دولت رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت بود . الیاس حضرتی با تقدیر از عملیات موشکی سپاه علیه رژیم صهیونیستی، گفت: عملیات موشکی ایران، روحیه اقتدار و غرور ملت ایران را بار دیگر احیا کرد. حضرتی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره عملیات موشکی شب گذشته سپاه گفت: از این اقدام نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم که روحیه اقتدار و غرور ملت ایران را بار دیگر احیا کردند. رییس‌شورای‌اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: ان‌شاءالله همچنان قدرتمند و قدرتمندانه از حقوق ملت ایران دفاع خواهد شد.

«اسکندر مومنی» وزیر کشور نیز دیروز در حاشیه نشست هیات دولت اظهار داشت: تقدیر و تشکر می‌کنم از نیروهای مسلح برای انجام این پاسخ به موقع (عملیات وعده صادق ۲) به هنگام و جزییات آن را وزیر دفاع اعلام خواهند کرد. جمهوری اسلامی در راستای حمایت از جبهه مقاومت تصمیمات لازم را گرفته است.چیزی که مشخص است جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی خودش و براساس منشور سازمان ملل متحد و همچنین حمایت از جبهه مقاومت تصمیمات لازم را بر اساس منافع ملی خودش گرفته است. وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روند انتخاب استانداران در دولت چهاردهم گفت: در تلاشیم تا دو یا سه هفته دیگر تمام استانداران را مشخص کنیم. مومنی تصریح کرد: موضوع طرد اتباع بیگانه در دستورکار ماست. این موضوع در حال پیگیری است و به هیچ‌وجه مهاجرستیزی نداریم، ولی مساله این است که کشور ما تحمل این حضور گسترده از مهاجران را ندارد و یارانه‌ها و منابع کشور مصروف می‌شود. وی در ادامه گفت: ما اشتراکات زیادی با کشور و مردم افغانستان داریم و موضوع اصلا موضوع مهاجرستیزی نیست، با این‌حال کشور ما تحمل این همه مهاجر و میهمان را ندارد؛ بسیاری از فرصت‌های شغلی گرفته شده و بسیاری از منابع و یارانه‌ها صرف اتباع بیگانه می‌شود. وزیر کشور افزود: اما توصیه ما این است که دولت حاکم در افغانستان تسهیلات را فراهم کنند و کشورشان را بسازند. با همکاری با فراجا و سایر دستگاه‌ها این کار را دنبال می‌کنیم و باید خروج اتباع از کشور صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: عملیات‌ دیشب به اهداف خود رسید. اهداف ایران نظامی بود و به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردیم. برخلاف رژیم صهیونیستی که به کشتن مردم عادی عادت دارد، ما به اهداف نظامی حمله کردیم و بسیار موفق بوده است. سید عباس عراقچی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اقدام جسورانه و شجاعانه نیروهای مسلح را تبریک می‌گویم که پاسخ بسیار مناسبی به رژیم صهیونیستی به خاطر اقدامات تروریستی آن دادند. وی با بیان اینکه صرفا از حق دفاع مشروع خود استفاده کردیم، گفت: اقدام ما دفاعی بود و در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران و مواضع مربوط به ایران در سایر نقاط بود. عملیات‌ دیشب به اهداف خود رسید. اهداف ایران نظامی بود و به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردیم. برخلاف رژیم صهیونیستی که به کشتن مردم عادی عادت دارد، ما به اهداف نظامی حمله کردیم و بسیار موفق بوده است. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه شب گذشته با وزرای خارجه مختلفی تماس داشتم یا آنها تماس داشتند، عنوان کرد: بعد از حمله از طریق سفارت سوییس به امریکا پیام دادیم که آنها خود را داخل ماجرا نکنند. به هر طرف ثالثی که به نفع رژیم صهیونیستی وارد شود، پاسخ سختی خواهیم داد. وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی هم اگر پاسخی بدهد، پاسخ ما سخت‌تر خواهد بود. این را دیشب اعلام کردم که آنها مراقب پاسخ بعدی ما باشند. ۹۰ درصد موشک‌های ما به اهداف خود رسید و صهیونیست‌ها نتوانستند آنها را رهگیری کنند. هرکسی فضای خود را در اختیار دشمنان ما قرار دهد، از نظر ما مسوول خواهد بود. عراقچی درباره حمایت ایران از حزب‌الله بیان کرد: سیاست ما حمایت از مقاومت است و ما به این حمایت همه‌جانبه خود ادامه خواهیم داد. مقاومت یک مکتب، گفتمان و آرمان است که به اشخاص وابسته و متکی نیست. شهادت سیدحسن نصرالله خسارت بزرگی است، ولی باعث رشد هرچه بیشتر مقاومت خواهد شد. همانطور که شهادت سیدعباس موسوی موجب شد که حزب‌الله بزرگ‌تر و وقوی‌تر شود، خون شهید نصرالله هم همین اثر را خواهد داشت.

سخنگوی دولت نیز در واکنش به اظهارات عجیب نماینده مجلس در صداوسیما که گفته اگر جلیلی بود، این اتفاقات نمی‌افتاد و اسراییل جرات ترورِ حسن‌نصرالله را نداشت، یادآور شد: امیدواریم جوانی که احساساتی می‌شود و چیزی می‌گوید دلش سوخته باشد! رییس‌جمهور، رییس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی است و هرگونه تضعیفی برای هر‌کدام از قوا به معنای تضعیف کل نظام است. امیرحسین ثابتی و ظهره‌وند اخیرا اظهاراتی را در خصوص اینکه اگر رییس‌جمهور جلیلی بود نصرالله ترور نمی‌شد بیان کرده بودند. ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دوازدهم 8مهرماه در اظهاراتی در صداوسیما اعلام کرد: اگر جلیلی رییس‌جمهور بود اسراییل جرأت این اقدامات را نداشت.

منبع: اعتماد
کدخبر: ۲۳۱۳۸
ارسال نظر