منظور رهبری از ایستادن کنار مردم لبنان جهاد مسلحانه نبود
روزنامه همشهری نوشته که منظور رهبری از ایستادن کنار مردم لبنان و حزبالله جهاد مسلحانه نبوده است.
به گزارش 24 آنلاین، همشهری نوست:
موضوع دفاع از مردم مظلوم لبنان که در پیام اخیر مقام معظم رهبری به عنوان یک «فرض» شناخته شده است، موضوع تازه و بدیعی به حساب نمیآید، چراکه تمام فقها و بزرگان ما در اعصار گوناگون بر حمایت و دفاع از مسلمان مظلوم تأکید داشتهاند.
1. موضوع دفاع از مردم مظلوم لبنان که در پیام اخیر مقام معظم رهبری به عنوان یک «فرض» شناخته شده است، موضوع تازه و بدیعی به حساب نمیآید، چراکه تمام فقها و بزرگان ما در اعصار گوناگون بر حمایت و دفاع از مسلمان مظلوم تأکید داشتهاند. شیعه و سنی روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند که میفرماید: «مَن أصبحَ و لَم یَهتمّ بامور المسلمین فلَیس بمُسلمٍ»؛ یعنی آنکه صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست.
2. سوال اینجاست که در پیام اخیر رهبری منظور از فرض بودن ایستادن در کنار مردم لبنان و حزب الله به مفهوم جهاد مسلحانه است یا خیر؟ به نظر میرسد چنین موضوعی مدنظر رهبری نبوده. کراراً از ایشان در مورد چگونگی ورود به این جهاد و جبهه سوال شده و در پاسخ بیان کرده اند که گاهی منظور از جهاد، «جهاد تبیین» است. جهاد تبیین در این عرصه یعنی بیان آن مظلومیتی که بر مردم غزه و لبنان وارد آمده است. امروزه یکی از جنایات جریان سلطه این است که در فضای مجازی و پلتفرمهای اجتماعی خارجی، تصاویر رهبران مقاومت نظیر شهید سیدحسن نصرالله و حاج قاسم سلیمانی حذف شده و مانع از برجسته شدن نام این قهرمانان میشوند. به عبارتی همانطور که عدهای با موشک درحال جنایت هستند، گروهی دیگر هم در فضای مجازی و فرهنگی با امکانات دیگری درحال خیانت و جنایت هستند.
3. طرف عبری - غربی خود را در همه مناسبات و سیاستها محق می داند و بر این اساس، اولویت جهاد تبیین در جبهه خودی این است که با امکانات خود، مظلومیت مردم غزه و لبنان را که در معرض جنایات نتانیاهو و رژیم صهیونیستی قرار دارند، فریاد بزنند. امروزه دولت تروریستی اسرائیل و آمریکا قصد دارند تا خود را دموکراتهای دنیا جا بزنند و از آنسو مجاهدان محور مقاومت را به عنوان تروریست معرفی نمایند. متاسفانه امروزه در بین بخش قابل توجهی از مردم دنیا این ادبیات صهیونیستی جا افتاده و وظیفه ماست تا با بیان حقیقت، این وارونگی را اصلاح کنیم.
4. البته باید این اعلام آمادگی تشریح شود که اگر مسئولین مربوطه صلاح دیدند و شرایط نیز فراهم بود، موضوع حضور فیزیکی و جهاد تسلیحاتی با اسرائیلیها نیز تحقق یابد. مسجدالاقصی، حرم و مسجدی است که برای دفاع آن اساسا از لحاظ فقهی نیازی به کسب اجازه نیست و ارزش دفاع از آن، از خاک وطن نیز بالاتر است. لذا اگر ترتیبات امر اجازه داد، باید به سمت قدس حرکت کرد و دشمنی که این مکان مقدس را شغال کرده اخراج نمود. البته تا پیش از این، به اشکال مختلف دیگری باید به این جهاد مقدس اقدام کرد. نباید وضعیت به شکلی باشد که یا در خانه نشست و کاری نکرد، و یا صرفا حضور فیزیکی در فلسطین را شرط جهاد بدانیم.