کدخبر: ۲۲۰۸۳

سالگرد کشتار صبرا و شتیلا / عکس های دیده نشده

کشتار صبرا و شتیلا یکی از خونبارترین رویدادهای جنگ داخلی لبنان بود که از ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ رخ داد. در این کشتار، شبه‌نظامیان فالانژ لبنان، که از مسیحیان مارونی و تحت رهبری ایلی حبیقه بودند، با حمایت غیرمستقیم ارتش اسرائیل به اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در مناطق صبرا و شتیلا در بیروت غربی حمله کردند. به بهانه انتقام‌گیری از فلسطینی‌ها به دلیل ترور بشیر جمیل، رئیس‌جمهور منتخب لبنان و رهبر حزب فالانژ، این نیروها بین ۷۰۰ تا ۳٬۵۰۰ نفر را که بیشترشان فلسطینی و شیعیان لبنان بودند، قتل‌عام کردند.

سالگرد کشتار صبرا و شتیلا / عکس های دیده نشده

به گزارش 24 آنلاین، سه تیپ از ارتش اشغالگر و مارونی‌ها اردوگاه را محاصره کردند و به بهانه جستجو برای ۱۵۰۰ جنگجوی فلسطینی در داخل اردوگاه به آن حمله کردند، در حالی که در اردوگاه تنها کودکان، سالخوردگان و زنان بودند. ارتش اسرائیل، که به تازگی وارد غرب بیروت شده بود و منطقه را کنترل می‌کرد، به فالانژیست‌ها اجازه ورود به اردوگاه‌ها را داد. گروه‌های مارونی، ساکنان را محاصره کردند و بدون هیچ ترحمی به قتل عام غیرنظامیان پرداختند. ارتش اسرائیل تمام مسیرهای فرار را محکم مسدود کرد، تا جایی که روزنامه‌نگاران و آژانس‌های خبری اجازه ورود نیافتند.  

پیش‌زمینه کشتار صبرا و شتیلا به جنگ داخلی لبنان و حمله اسرائیل به این کشور در سال ۱۹۸۲ بازمی‌گردد. در ۶ ژوئن ۱۹۸۲، اسرائیل با نقض آتش‌بس، به لبنان حمله کرد تا نیروهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) را از خاک لبنان بیرون کند و دولتی دوست با اسرائیل در لبنان به قدرت برساند. این حمله به شکست نیروهای فلسطینی و سوری منجر شد و با محاصره و بمباران غرب بیروت ادامه یافت. در نهایت، حدود ۱۱٬۰۰۰ نیروی فلسطینی مجبور به ترک بیروت شدند و تضمین‌های بین‌المللی برای امنیت پناهندگان فلسطینی داده شد.

کدخبر: ۲۲۰۸۳
ارسال نظر