کدخبر: ۱۷۶۹۶

بسیاری از دموکرات ها خواستار کناره گیری بایدن هستند

یک استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل درباره انتخابات آمریکا می گوید: بسیاری از دموکرات ها خواستار کناره گیری بایدن از رقابت هستند و تلاش می کنند حداقل بتوانند میشل اوباما یا کاملا هریس را جایگزین او نمایند.

بسیاری از دموکرات ها خواستار کناره گیری بایدن هستند

به گزارش 24 آنلاین، مهدی مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخابات آمریکا و مناظره انجام شده شانس کدامیک از کاندیدا ها بیشتر است؟ با توجه به مشخص شدن دولت در ایران چه رویکرد هایی میان دو کشور محتمل است؟ اظهار داشت: آنچه که در ارتباط با انتخابات در آمریکا دیده می شود در وضعیت کنونی تا تاریخ ۱۶ تیر ۱۴۰۳ نشان داده که ترامپ از اقبال بالاتری نسبت به بایدن برخوردار است. بایدن شکست خورده مناظره گذشته بود و بلکه با شکستی معنا دار در کمپین انتخاباتی خود روبرو است چرا که به هر روی ترامپ با وجود فشار هایی که از طریق دادگاه و شکایت هایی که طرفداران دموکرات ها برای او فراهم ساخته اند روبرو بود و توانسته است امروز جذب پشتیبانی های مالی فراوانتری را در کمپین انتخاباتی خود داشته باشد و به تبع ترامپ توانسته است از هجمه ها و حمله ها به عنوان فرصت استفاده کند.

وی افزود:از سویی دیگر اکنون در اردوگاه دموکرات ها دچار نوعی تزلزل هستیم. اگر چه کاملا هریس اعلام کرده بار دیگر ترامپ را شکست خواهیم داد اما بسیاری از دموکرات ها خواستار کناره گیری بایدن از رقابت هستند و تلاش می کنند حداقل بتوانند میشل اوباما یا کاملا هریس را جایگزین او نمایند. خبرنگاران گوناگونی هم اکنون از دموکرات ها این پرسش را دارند که آیا به بایدن اتکا خواهند کرد؟ حتی خبرنگار سی بی اس نیوز اخیرا در دیدار با کاملا هریس از او پرسید که آیا آماده رهبری کشور هست یا نیست؟ ولی کاملا هریس به صورتی بسیار دیپلماتیک جواب داده بود که «من افتخار می کنم که معاون رییس جمهور بایدن هستم.» ولی همگان می دانند آنچه اکنون بر فضای انتخابات ایالات متحده آمریکا چیرگی دارد ضعف بسیار شدید بایدن ناشی از وضعیت ناپایدار جسمانی و روانی بایدن به عنوان رقیب است و از افراد گوناگونی من جمله کاملا هریس و گرچین کیتنر فرماندار ایالات میشیگان یا نیو سام فرماندار ایالت کالیفرنیا و شاپیرو فرماندار ایالتی پنسیلوانیا و وزیر حمل و نقل بایدن به عنوان جایگزین های بایدن در برخی از محافل و رسانه ها نام برده شده است لذا چندین فرماندار ایالتی و معاون رییس جمهور و وزیر حمل و نقل دولت بایدن در وضعیتی هستند که تا حدود زیادی به عنوان جانشین وی در محافل سیاسی مطرح هستند. این ها نشان دهنده آن است که بایدن در وضعیت مناسبی در برابر ترامپ قرار ندارد، عملکرد ضعیف بایدن در مناظره موجب شد که همه خواهان کناره گیری او باشند و به گونه ای در مجامع سیاسی و رسانه ای آمریکا از آن یاد آمد که به افتضاح بایدن مشهور شده است.

وی افزود: بعد از این باید در پاسخ پرسش شما درباره وضعیت ترامپ باید گفت شرایط او بسیار بهتر است. در مورد وضعیت جدید ایران نیز هم تهران و هم واشنگتن می دانند که تهران در پرونده های مربوط به سیاست خارجی تصمیم گیرنده نهایی نیست لذا این امری معلوم و هویدا برای سیستم های امنیتی و نظامی آمریکا است که تغییر رییس جمهور ایران نمی تواند در تصمیم گیری نهایی اثری بگذارد ولی به خوبی واقف هستند که تغییر رییس جمهور می تواند بهانه خوبی برای تغییر ذائقه نظام جمهوری اسلامی و انتقال بار منفی یک نوع مصالحه در بین ارزشیون ایران به دولت جدید باشند به هر تقدیر پزشکیان اگر چه خود را اصلاح طلب نمی داند ولی او از اصلاح طلبان است به طوری که این بار تمامی اصلاح طلبان به طور رسمی پشت سر او قرار گرفته و او در حرکت کمپین انتخاباتی خود به خوبی نشان داد که جزو اصلاح طلبان محسوب می شود و لذا اکنون یک دولت اصلاح طلب می تواند فرصت گرانسنگی برای بازگشتن به برجام و مذاکرات باشد اما این به آن معنا نیست که آمریکایی ها به واسطه روی کار آمدن اصلاح طلبان در تهران از مواضع خود در باب ایران عدول کنند بلکه این ایران است و استوانه سخت قدرت است که می تواند به بهانه روی کار آمدن یک دولت اصلاح طلب گام هایی را به عقب بردارد و مانند پذیرش توافق نامه برجام که به دولت روحانی و شخص ظریف منگنه شد عقب نشینی های مجدد را به دولت اصلاحات منگنه کند آیا دولت اصلاحات این را خواهد پذیرفت یا نه؟ به نظر می رسد از آن استقبال خواهد کرد اما آیا آمریکا به تعهد دولتی اصلاح طلب بسنده خواهد کرد. به نظر می رسد پاسخ این امر هم منفی است زیرا که اوباما در زمان محمود احمدی نژاد به هیچ وجه به صحبت های رییس جمهور احمدی نژاد تکیه نمی کرد از این رو باید منتظر شد و دید که آیا با روی کار آمدن دولت چهاردهم با ریاست جمهوری پزشکیان به عنوان رییس جمهور هشتم نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیا خواهد خواست که از مواضع صریح و آشکار انقلابی خود عقب نشینی کند؟ این نیازمند گذار زمان و اثر گذاری فشار های بین المللی است که آمریکا بر اقتصاد ایران وارد کرده است.

منبع: شفقنا
کدخبر: ۱۷۶۹۶
ارسال نظر