کدخبر: ۷۶۲۶

برق آسانسور و نحوه برق رسانی اضطراری در سازه های شهری

برق آسانسور و نحوه برق رسانی اضطراری در سازه های شهری

یکی از مشکلات اساسی به هنگام قطع برق خاموشی است. چنانچه هوا تاریک باشد قطع برق می‌تواند عملاً هرگونه فعالیتی را متوقف کند. زمانی که برق به دلیل شرایط اضطراری مانند زلزله آتش سوزی یا سیل قطع می‌شود ممکن است این خاموشی خطرات جانی نیز در پی داشته باشد. همین امر ضرورت استفاده از روشنایی اضطراری در ساختمان‌ها و سازه‌های شهری را دوچندان می‌کند.

یکی از روش‌های تامین روشنایی اضطراری در سازه‌های شهری استفاده از ژنراتور اضطراری یا UPS می‌باشد. البته این روش هزینه بالایی دارد و برای انجام آن نیاز به انجام تغییرات اساسی در سیم کشی ساختمان می‌باشد. بنابراین چنانچه هدف از این روش صرفاً تامین روشنایی اضطراری ساختمان باشد این روش مناسب نخواهد بود.

 روش دیگر تامین روشنایی اضطراری ساختمان استفاده از ژنراتور اضطراری است که این روش نیز به دلیل نیاز به سیم کشی اضافی در ساختمان و هزینه اجرای بالا مناسب نمی‌باشد. در این مطلب که توسط وب سایت نیرو مارکت تدوین شده است قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که برای تامین روشنایی اضطراری ساختمان و سازه‌های شهری چه روش‌هایی وجود دارد. همچنین به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که برق اضطراری آسانسور چگونه تامین خواهد شد.

 

آشنایی با سیستم برق اضطراری سازه‌های شهری

استفاده از برق اضطراری در ساختمان‌ها امروزه تبدیل به امری ضروری شده است. مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به نیروی برق هستند. همچنین در برخی از کشورها لوازم گرمایشی نیز با برق کار می‌کنند. این مثال‌ها و هزاران کاربرد دیگر نشان می‌دهد که سیستم برق اضطراری چه کاربردها و ضرورتی در سازه‌های شهری دارد. قطع شدن برق در شرایط خاص یا بحران‌های طبیعی امری گریز ناپذیر است. به همین دلیل استفاده از سیستم برق اضطراری در سازه‌های شهری اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

انواع سیستم برق اضطراری

سیستم‌های برق اضطراری انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز و شرایط از هر کدام از آنها استفاده خواهد شد. این سیستم‌ها را می‌توان بر اساس کاربرد، سوخت مصرفی و مقدار برق تولید شده به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم کرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

ژنراتور بادی

از توربین‌های بادی در مناطق بزرگ و بادخیز استفاده می‌شود. این توربین‌ها می‌توانند به طور پیوسته انرژی باد را تبدیل به الکتریسیته نمایند و بهترین جایگزین برای سوخت‌های فسیلی می‌باشند. توربین‌های بادی قدیمی پره‌دار تولید می‌شد و در سال‌های اخیر توربین‌های بدون پره نیز به بهره‌برداری رسیده است.

پنل خورشیدی

از پنل‌های خورشیدی می‌توان در ساختمان‌ها استفاده کرد. این پنل‌ها سایزهای متنوعی دارند و می‌توانند بهترین گزینه برای تامین برق اضطراری مجتمع‌های مسکونی باشند.

ژنراتور یا موتور برق

ژنراتورها با گاز، گازوئیل و بنزین کار می‌کنند. این موتورهای برق می‌توانند سوخت دیزلی را تبدیل به الکتریسیته نمایند و بیشترین کاربرد را در صنایع و کارخانه‌ها دارند.

UPS (UNINTERRUPTIBLE POWER SUPPLY)

سیستم‌های ups از منبع برق شهری تغذیه می‌کنند تا باتری آنها شارژ شده و در مواقع ضروری بتوان از آنها استفاده کرد. این سیستم در کمتر از ۰.۰۲ ثانیه پس از قطعی برق می‌تواند شروع به کار کند.

2

چگونه می‌توان از سیستم برق اضطراری استفاده کرد

برای انتخاب سیستم برق اضطراری مناسب ابتدا باید نیازهای خود را در نظر بگیرید. سپس روش استفاده مناسب از منبع برق اضطراری را می‌توانید انتخاب کنید. سیم کشی این سیستم‌ها با دو روش ایجاد می‌شود که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

اتصال سیم کشی به تابلو برق مرکزی ساختمان

در این روش برق تولید شده به هنگام قطعی برق به کل ساختمان وصل خواهد شد. مولد تولید برق در این روش باید از توان بالایی برخوردار باشد. در این صورت احتیاجی به سیم کشی جداگانه برای سیستم نخواهد بود.

سیم کشی جدا از منبع به لوازم ضروری

در این روش سیم کشی از سیستم برق اضطراری به وسایل ضروری ساختمان متصل خواهد شد.. وسایلی مانند لوازم گرمایشی، یخچال و ... احتیاج به سیم کشی جدا دارند یکی از بخش‌های ساختمان که به هنگام قطعی برق نیاز به استفاده از سیستم اضطراری برق خواهد داشت آسانسور است. به همین دلیل قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی برق اضطراری آسانسور بپردازیم.

برق اضطراری آسانسور

سیستم برق اضطراری آسانسور یا همان بلک اوت به گونه‌ای عمل می‌کند که به هنگام قطع شدن برق در کمتر از ۳۰ ثانیه وارد مدار شده و آسانسور را به نزدیک‌ترین طبقه منتقل سازد. روش کار برق اضطراری آسانسور این گونه است که پس از قطع برق اصلی هنگامی که آسانسور درایو مگنت باز شده و موتور آسانسور با کمک نیروی باتری به دو سمت فشار وارد خواهد کرد. در این حالت پس از تشخیص سمتی که آمپر کمتری دارد کابین آسانسور در همان سمت و در نزدیک‌ترین تراز توقف طبقه متوقف شده و درب آسانسور فورا باز خواهد شد. سیستم نجات اضطراری آسانسور در تابلو فرمان آسانسور قرار می‌گیرد.

3

ضرورت استفاده از برق اضطراری آسانسور

استفاده از سیستم برق اضطراری آسانسور امروزه امری ضروری است. باید توجه کنید که ۸۰ درصد آسانسورهای قدیمی بدون نیاز به نوسازی آسانسور و یا صرف هزینه‌های بالا قابلیت پیاده‌سازی سیستم برق اضطراری را خواهند داشت. دلیل ضروری بودن استفاده از سیستم برق اضطراری در آسانسور ارتقای ایمنی آسانسور است زیرا به هنگام قطع برق آسانسور متوقف می‌شود و استفاده از سیستم برق اضطراری موجب می‌شود. آسانسور به هنگام قطع برق متوقف نشود و بتواند در نزدیک‌ترین طبقه توقف نماید.

سرویس و نگهداری سیستم برق اضطراری آسانسور

سرویس و نگهداری سیستم برق اضطراری آسانسور امری ضروری است و باید به صورت ماهانه توسط سرویس کار مجاز آسانسور انجام شود. برای بررسی سیستم نجات اضطراری سرویس کار آسانسور به صورت دستی برق اصلی آسانسور را به هنگام حرکت قطع می‌کند تا از سالم بودن باتری مطمئن شود. این کار منجر به شارژ شدن باتری می‌شود و می‌تواند به افزایش عمر مفید باتری نیز کمک کند.

کلام نهایی

استفاده از سیستم برق اضطراری در سازه‌های شهری امروزه ضرورت بسیار بالایی دارد زیرا اکثر وسایل موجود در ساختمان‌ها با نیروی برق کار می‌کند. یکی از این وسایل آسانسور است که لازم است به هنگام قطع برق بتواند از سیستم اضطراری برق استفاده کند تا کاربران درون آسانسور گیر نکنند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی برق اضطراری و نحوه استفاده از آن در سازه‌های شهری پرداختیم. حال چنانچه قصد خرید انواع سیم و کابل را دارید می‌توانید از سایت نیرو مارکت دیدن فرمایید. در این سایت می‌توانید علاوه بر خرید کابل از بهترین قیمت کابل نیز اطلاع پیدا کنید.

 

کدخبر: ۷۶۲۶
ارسال نظر