خالق سریال خارجی بازی مرکب Squid Game ۲۰۲۱-۲۰۲۴ کیست و چطور به این ایده رسید؟
کارگردان، نویسنده و خالق این مجموعه، هوانگ دونگ هیوک، در سال 2011 فیلم Silenced را کارگردانی کرد که درباره سوء استفاده جنسی است. درام تاریخی 2017 قلعه یکی دیگر از آثار این هنرمند است. هر دوی این فیلم ها موفقیت بزرگی بودند. البته در میان آنها کمدی-درام دختر مشکوک بود که نه تنها یکی از موفق ترین فیلم های سینمای کره جنوبی بود، بلکه در هفت کشور دیگر از جمله ژاپن و چین نیز اقتباس و بازسازی شد.
هوانگ دونگ هیوک در مصاحبه با ورایتی اشاره کرد که روند تولید این سریال طولانی و بسیار پر استرس بوده است. در نتیجه فعلاً یا حداقل در آینده ای نزدیک برنامه ای برای ادامه آن ندارد.
اگرچه این سری سریال بازی مرکب Squid Game مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است (در مجموع 27 نقد جمع آوری شده در Rotten Tomatoes نشان دهنده 93 درصد تاییدیه است)، برخی از بینندگان و منتقدان این مجموعه را متهم به وام گرفتن بیش از حد از فیلم های سبک بقا کرده اند. هوانگ دونگ هیوک در پاسخ به این انتقادات اشاره میکند که یادداشتهای اولیهاش برای این پروژه که قرار بود یک فیلم بلند باشد، از سال 2008 شروع شد و میگوید: «اعتراف میکنم که در این سالها از کمیکها و انیمیشنهای ژاپنی الهام گرفتهام. وقتی شروع کردم، در مشکلات مالی بودم و زمان زیادی را در کافهها با خواندن کمیکهایی مانند Battle Royale و Liar’s Game گذراندم. تصور می کردم اگر خودم در این بازی ها شرکت کنم چه احساسی دارم. اما بازیها خیلی پیچیده به نظر میرسیدند و برای پروژهام، روی استفاده از بازیهای کودکان تمرکز کردم.»
کارگردان سریال بازی مرکب Squid Game معتقد است که دو عنصر سادگی و شخصیتهایی که به راحتی میتوان به آنها ربط داد، از عوامل اصلی موفقیت این سریال بود: «میخواستم داستانی بنویسم که تمثیلی از جامعه مدرن سرمایهداری باشد، چیزی که رقابت شدیدی را به تصویر میکشد، تا حدودی شبیه رقابت شدید خود زندگی است. و البته یک درام انسانی.
اگرچه نتفلیکس انتظار داشت این سریال در کره جنوبی موفقیت آمیز باشد، اما اتفاقی که پس از انتشار آن رخ داد بسیار فراتر از انتظارات اولیه بود. این سریال در 16 سپتامبر 1400 منتشر شد و تنها در عرض چهار روز، به محبوبترین سریال شبکه در ایالات متحده تبدیل شد، سریعتر از هر سریال غیر انگلیسی زبان دیگری که تاکنون در نتفلیکس منتشر شده است. در حال حاضر تخمین زده می شود که این سریال توسط بیش از 82 میلیون مشترک نتفلیکس در سراسر جهان تماشا شده است. اگر این رقم را با وضعیت شبکه های تلویزیونی سنتی مقایسه کنیم، با آمار عجیبی مواجه خواهیم شد. مخاطبان بازی بیش از کل مخاطبان 18 تا 49 ساله هستند که 40 سریال و برنامه پرطرفدار شبکه های تلویزیونی را در سال گذشته تماشا کرده اند. اخیراً یکی از مدیران ارشد نتفلیکس پیش بینی کرده است که در صورت ادامه روند فعلی، این سریال به زودی به پربیننده ترین برنامه در تاریخ این شبکه تبدیل خواهد شد.
این سریال تنها نمایش نتفلیکس نیست که در صدر جدول قرار گرفته است، بلکه داغ ترین موضوع روز در تمام رسانه ها در هفته های اخیر بوده است. همچنین بر روند جستجوی گوگل و بحث های رسانه های اجتماعی تسلط داشته است.
این مجموعه به قدری محبوب شده است که طرفداران در حال تماشای ویدیوهای TikTok هستند تا یاد بگیرند که چگونه برخی از موارد استفاده شده در این مجموعه را بسازند و محصولات مرتبط یا الهام گرفته شده از این مجموعه به سرعت در حال فروش هستند. در خود کره جنوبی، این سریال آنقدر محبوب شده است که یک ارائه دهنده اینترنت محلی از نتفلیکس به دلیل افزایش عجیب استفاده از پهنای باند شکایت کرده است.
پشت موفقیت ناگهانی این سریال کره ای جدید می توان تلاش های بلا باجاریا، رئیس جهانی نتفلیکس را دید که سال گذشته این بخش را بر عهده گرفت و بر تولید محتوای زبان اصلی در 40 کشور جهان نظارت دارد.
با توجه به اینکه 65 درصد از 209 میلیون مشترک نتفلیکس در خارج از ایالات متحده و کانادا زندگی می کنند، این شبکه سرمایه گذاری های خارجی خود را افزایش داده است. تنها در کره جنوبی، نتفلیکس ۷۰۰ میلیون دلار برای تولید ۸۰ فیلم و سریال از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ هزینه کرده است و قرار است امسال ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در این کشور هزینه کند. تخمین زده می شود که این شبکه حدود 4.7 میلیارد دلار به اقتصاد کره کمک کرده است.
بلا باجاریا، مدیر جهانی نتفلیکس، به مجله فورچون گفت: «هدف ما این است که با هنرمندان (سازندگان) محلی کار کنیم تا بتوانند داستانهای خود را به معتبرترین شکل ممکن بازگو کنند. «بعد از انجام این کار، متوجه شدیم که دهها سریال، مانند «لوپین» فرانسه و «سرقت پول» اسپانیا، مخاطبانی در سراسر جهان پیدا کردهاند. ما در مورد بازی ترکیبی میدانستیم که در کره جنوبی موفقیت بزرگی خواهد داشت، زیرا کارگردانی بزرگ با دیدی جسورانه داشت و درامهای کرهای نیز در سراسر آسیا بسیار محبوب هستند.
او میگوید: «در ایالات متحده، تماشای سریالهای کرهای 200 درصد و تماشای سریالهای غیرانگلیسی زبان حدود 71 درصد از سال 2019 افزایش یافته است.