کدخبر: ۲۴۱۸۲

قوانین مشارکت در ساخت + نمونه قرارداد

 

به گزارش 24 آنلاین، شناخت درست از سازنده یا مالک ساختمان یکی از اساسی ترین نیازها برای همکاری در پروسه ساختمان سازی است. در کنار این مولفه ثبت یک قرارداد جامع و کامل به قانونی تر شدن امور ساخت و ساز کمک شایانی می کند. برای این منظور باید با مجموعه نکات ثبت یک قرارداد جامع و کامل آشنایی داشته و از مشاورین حقوقی در این زمینه کمک بگیرید. یک وکیل مشارکت در ساخت کلیه مفاد قانونی مربوط به عقد قراردادهای ساخت و ساز را به شما اطلاع داده و نکات جامعی در این زمینه به شما می آموزد.

قوانین مشارکت در ساخت + نمونه قرارداد

ویژگی های قرارداد مشارکت

مهمترین نکته ای که وکیل مشارکت در ساخت برای عقد این نوع قراردادها به موکلین خود گوشزد می کند، در رابطه با کپی نبودن قرارداد است. در این قراردادها می توان بسته به شرایط موجود اصول مختلفی را مورد بررسی قرار داد و برای همه آن ها ضوابطی را تعیین کرد. به همین خاطر هیچ کس نمی تواند با پیروی از یک قرارداد از پیش تعیین شده، پروسه ساخت و ساز خود را پیش ببرد. هر قرارداد و هر زمین شرایط به خصوصی دارد که برای بهبود قرارداد باید به این موارد دقت داشته باشید.

قراردادهایی که توسط وکیل مشارکت در ساخت تنظیم می شود با جامعیت هر چه تمام تر در اختیار موکلین قرار می گیرد و به همه آنچه سازنده و مالک به آن اهمیت می دهند، پرداخته خواهد شد. این قراردادها توسط چند متخصص حقوقی تنظیم شده و از بروز انواع مشکلات حقوقی و قانونی در رویه موجود پیشگیری می کند. این قراردادها به صورت نمونه در اختیار موکلین قرار می گیرد و تنها شامل برخی موارد کلی است؛ اما اصل قرارداد، جزییات و بندها و تبصره های گوناگونی دارد که بسته به نظرات شهرداری، متخصصین سازه، قول و قرارهای فی ما بین و... تنظیم شده است.

مواد قانونی درج قراردادهای پایه

بی شک وکیل مشارکت در ساخت برای تنظیم هر یک از قراردادهای ساخت و ساز ساختمانی به برخی نکات و دستورالعمل های جزیی توجه می کند. اما برخی موارد در این زمینه به عنوان پایه و اساس قانونی کار ارزیابی می شوند. در این بخش به حداقل های درج شده در قراردادهای ساخت و ساز می پردازیم که برای به ثمر رساندن هر همکاری مورد نیاز هستند:

وکیل مشارکت در ساخت شیراز

تعیین دقیق طرفین مشارکت

در قدم اول باید طرفین مشارکت مربوطه به دقت مشخص شوند. در این مرحله اطلاعات طرفین به دقت صحت سنجی شده و پس از تایید اعتبار هر یک از طرفین معامله، قرارداد مربوطه بین آن ها منعقد می شود. با در نظر گرفتن این نکته در ادامه روند ساخت و ساز هیچ مشکلی در رویه قانونی کار به وجود نمی آید.

تعیین موضوع مشارکت

در بخش بعدی وکیل مشارکت در ساخت، موضوع مربوط به قرارداد پیش رو را در اوراق مربوطه مشخص می کند. در این قسمت به طور کلی قرارداد شما تعریف شده و اطلاعاتی در این خصوص اضافه می شود.

مشخصات زمین ملک

یکی از اساسی ترین اطلاعاتی که در هر قرارداد ملکی مشخص می شود، مشخصات زمین مورد نظر است. تمامی مشخصات مربوط به زمین و ملک در این قسمت از قرارداد درج می شود. اطلاعاتی مربوط به ابعاد زمین مورد نظر، متراژ زمین، دهنه زمین و... در این قسمت مورد توجه قرار می گیرند.

تعیین مشخصات کلی ساختمان

در ادامه قول و قرارهایی که برای ساخت ساختمان جدید بین طرفین تعیین می شود، مشخص خواهد شد. در این قسمت از قرارداد باید ویژگی های ساختمان در حال ساخت را بنویسید. اطلاعاتی مانند لیست متریال به کار رفته در پروسه ساختمان سازی در قرارداد مربوطه اهمیت زیادی خواهد داشت.

درصد مشخصات طرفین عرصه و عیان

نحوه مشارکت و درصد طرفین، تعریف دقیق تری از مشارکت شما به وجود می آورد و این اصل در قراردادهای ساخت و ساز به خوبی مشخص می شود. نحوه تقسیم بندی واحدها و درصد هر یک از طرفین معامله یکی از اساسی ترین اطلاعات قراردادهای ساخت و ساز محسوب می شود و از بروز هر گونه دعاوی در این حوزه پیشگیری می کند. در این خصوص پیش از هر چیز آورده هر یک از طرفین قرارداد مشخص شده و به نسبت آن سهمی برای او در نظر گرفته می شود. پس از تعیین درصدها، محل و زمان انعقاد قرارداد درج شده و اطلاعات تکمیل می شوند.

بهترین وکیل ملکی شیراز

زمان بندی پروژه ساخت ساز

وکیل مشارکت در ساخت به زمان بندی مربوط به ساخت و سازهای ساختمانی نیز می پردازد و اطلاعاتی مبنی بر آن در قرارداد پیش رو ذکر می کند. این بخش مهم مدت زمان کل پروژه را به علاوه برخی جزییات مهم به قرارداد شما اضافه خواهد کرد. در این قسمت به نکات جزیی و کلی قرارداد مشارکت و برنامه ریزی زمانی آن پرداخته می شود. در این خصوص به کلیه اتفاقات غیر مترقبه قانونی نیز اشاره شده و بخشی برای فورس ماژور های پروژه ساخت و ساز در نظر گرفته خواهد شد.

در طول پروژه ساخت و ساز برخی اتفاقات زمان بندی کلیه پروژه را افزایش می دهند و سبب به تعویق افتادن مراحل ساخت می شوند. برای ایجاد این تاخیرها جریمه ای برای طرفین در نظر گرفته نمی شود. اما وکلای حرفه ای برای سایر تاخیرهای غیر مجاز، جریمه هایی را پیشاپیش تعیین کرده و به آن ها پایبند خواهد بود.

نحوه تقسیم واحدها

در هر پروژه ساختمانی، چند واحد مسکونی، تجاری و... احداث می شود که هر یک به نحوی بین طرفین تقسیم بندی خواهند شد. برای تقسیم واحدها، باید پیش تر توافقاتی بین مالک و سازنده انجام شود. دو طرف باید مشخص کنند که هر واحد پس از ساخت به کدام یک از طرفین تعلق پیدا خواهد کرد.

نتیجه گیری

در سال های اخیر پروژه های ساخت و ساز مشارکتی رو به افزایش یافته اند؛ افزایش قیمت خرید مصالح و زمین، هزینه های ساخت و ساز را افزایش داده و توان مالی افراد را برای انجام انفرادی ساخت و ساز کاهش می دهد. به همین خاطر یک وکیل مشارکت در ساخت با در نظر گرفتن قوانین کلی و جزیی این حوزه بهترین شرایط را برای بستن قرارداد در این زمینه تعیین می کند. در این بخش به برخی از ریز نکات قوانین مشارکتی و مواد قانونی این حوزه پرداختیم.

کدخبر: ۲۴۱۸۲
ارسال نظر