کدخبر: ۲۴۰۳۶

تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید

عکس شاخص مقاله تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیرخوراکی

 

گلیسیرین یکی از پرکاربردترین مواد اولیه شیمیایی محسوب می‌شود که از نظر ظاهری، ماده‌ای بی رنگ و بی‌بو است. گلیسیرین یا همان گلیسرول در واقع از ترکیبات موجود در روغن انواع گیاهان، چربی بدن دام و ماکیان و همچنین مواد پتروشیمی به دست می‌آید و امروزه در گریدهای مختلفی تولید می‌گردد. تولید انواع گلیسیرین در گریدهای مختلف و استفاده به‌خصوص از آن‌ها در صنایع باعث شده است که تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی، امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

در اصل تفاوت درصد خلوص انواع گلیسیرین، به‌عنوان اصلی‌ترین تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی باعث شده است تا وجود ناخالصی‌ها و برخی مواد جانبی، به صورت مستقیم بر روی کیفیت محصولات نهایی و زندگی انسان اثر داشته باشند. به همین دلیل تمامی صاحبان صنایع امروزه تلاش می‌کنند تا به خوبی تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی را بشناسند و با خرید نمونه مناسب، کیفیت محصولات نهایی خود را افزایش دهد.

در این مطلب ابتدا انواع گریدهای گلیسیرین را می‌شناسیم و سپس تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی را به نسبت گریدهای مختلف بررسی می‌کنیم.

انواع گلیسیرین

گلیسیرین ماده‌ای است که درصد خلوص متفاوت آن می‌تواند منجر به بروز خاصیت‌های مختلف در محصولات صنعتی شود؛ به همین دلیل با در نظر گرفتن تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی، این ماده را در گریدهای مختلف فرآوری می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع گلیسیرین پرداخته‌ایم:

گلیسیرین خوراکی و گلیسیرین صنعتی

گلیسیرین خام

اولیه‎ترین نوع گلیسیرین، گلیسیرین خام است. این محصول در واقع نمونه تصفیه نشده گلیسیرین است که بعد از فرآیند بیودیزل و از طریق ترانس استریفیکاسیون (transesterification) چربی‌ها و روغن‌های موجود در منشاهای مختلفی مانند گیاه، چربی حیوانات و محصولات پتروشیمی به دست می‌آید. گلیسیرین خام عموما شامل مخلوطی از ناخالصی‌ها است که از میان آن‌ها می‌توان به آب، متانول، اسیدهای چرب آزاد و همچنین سایر ترکیبات آلی اشاره کرد.

گلیسیرین خوراکی

گلیسیرین خوراکی یا گلیسیرین گرید غذایی یکی از خالص‌ترین شکل‌های گلیسیرین است که به دلیل تقطیر و تصفیه مکرر و حذف شدن 99 درصد ناخالصی‌ها، مصرف آن برای انسان ضرری ندارد. از گلیسیرین خوراکی به صورت عمومی در صنایع غذایی استفاده می‌شود و سطح خلوص آن بیش از 99.5 درصد است. منشا تولید چنین گلیسیرینی عموما گیاهان و یا چربی‌های حیوانی هستند که در فرآیند هیدرولیز به دست می‌آید.

گلیسیرین صنعتی

گلیسیرین صنعتی یا همان گلیسیرین درجه فنی (Technical Grade) نوعی از گلیسیرین است که به صورت اختصاصی برای کاربردهای صنعتی در نظر گرفته شده است. درواقع درصد خلوص این نوع از گلیسیرین به صورت کلی بین 70 تا 80 درصد قرار دارد که باعث می‌شود نتوانیم از آن در استفاده‌های خوراکی بهره بگیریم. گلیسیرین صنعتی مانند گلیسیرین‌های دیگر از هسته انواع گیاهان، مواد پتروشیمی و چربی بدن برخی حیوانات به عمل می‌آید اما این ماده از استانداردهای سازمان غذا و دارو ایالت متحده پیروی نمی‌کند.

گلیسیرین دارویی

یکی دیگر از گریدهای پرکاربرد گلیسیرین، گلیسیرین دارویی است. فرمولاسیون و ترکیبات این نوع از گلیسیرین توسط سازمان داروسازی ایالات متحده (USP) تنظیم شده است و از استانداردهای خاصی پیروی می‌کند. این نوع از گلیسیرین به صورت هدفمند برای کاربردهای پزشکی تقویت شده است و قبل از استفاده مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا آلاینده‌های آن به صورت قطعی حذف شده باشند. این ماده به‌عنوان حلال، برای ثبات محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که به صورت کلی چهار نوع گلیسیرین داریم که یکی از آن‌ها در مصارف خوراکی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کاربردهای متفاوت انواع گلیسیرین به ما نشان می‌دهد که تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی بسیار مهم است. از این رو، در این بخش به بررسی تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی می‌پردازیم:

تفاوت‌های گلیسیرین خوراکی و غیرخوراکی

تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی از نظر درصد خلوص

تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی از نوع صنعتی، بیشتر به میزان ناخالصی آن‌ها مرتبط است. گلیسیرین صنعتی با داشتن درصد خلوص بین 70 تا 80 درصد به نسبت گلیسیرین خوراکی با درصد خلوص 99 درصد، از ناخالصی بیشتری برخوردار است. این خلوص بیشتر درواقع به این دلیل اتفاق می‌افتد که گلیسیرین خوراکی نسبت به گلیسیرین غیرخوراکی، بیشتر در چرخه تولید تصفیه شده و آلاینده‌های بیشتری از آن زدوده می‌شود.

تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی از نظر ایمنی مصرف

آلاینده‌های موجود در گلیسیرین صنعتی این ماده را برای مصرف انسان ناامن می‌کند؛ درحالیکه در نمونه خوراکی، با تصفیه پی در پی، مواد فعال آسیب‌زا از آن حذف می‌شوند. همچنین شما در بلع گلیسیرین خوراکی احتمالا مشکلی نخواهید داشت؛ درصورتیکه خوردن گلیسیرین صنعتی به سلامتی شما آسیب می‌زند.

تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی از نظر کاربرد

تفاوت در درصد خلوص این دو ماده همچنین در کاربردهای این دو ماده نیز اثر می‌گذارد؛ به‌طوریکه گلیسیرین صنعتی بیشتر برای مصارف تولید پلاستیک، ضد یخ و حتی محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شود اما گلیسیرین خوراکی به‌عنوان شیرین‌کننده، مرطوب‌کننده و نگهدارنده در مواد غذایی به کار برده می‌شود.

خرید گلیسیرین باکیفیت با قیمت مقرون‌به‌صرفه از آذران تقطیر سهند

با توجه به تفاوت گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی و تاثیری که تفاوت در درصد خلوص این مواد می‌تواند بر روی خط تولید داشته باشد، بسیار مهم است که صاحبان صنایع، این ماده اولیه را از یک فروشنده قابل اعتماد تهیه کنند. در واقع در زمان خرید باید حواستان به مشخصات فنی این مواد باشد تا گرید مناسب را تهیه کنید و اگر به اندازه کافی دانش ندارید؛ چه بهتر که این محصول را از یک شرکت تولیدکننده گلیسرین که سال‌هاست در این زمینه فعال است خریداری کنید.

آذران نقطیر سهند، یک شرکت فعال در زمینه تولید انواع گلیسیرین است که طی سال‌ها فعالیت، با تولیدکنندگان مختلفی همکاری داشته است. این شرکت با تولید و فروش گلیسیرین صنعتی،‌ گلیسیرین خوراکی و گلیسیرین خام، امروزه یکی از خوش‌نام‌ترین شرکت‌ها در داخل کشور و در عرصه بین‌المللی تلقی می‌شود. همچنین به دلیل مجهز بودن به دستگاه‌های تقطیر و عدم نیاز به مجموعه‌های خارجی، شرکت آذران تقطیر گلیسیرین را به قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای به بازار عرضه می‌کند.

برای دریافت جزییات خرید گلیسیرین خوراکی و گلیسیرین صنعتی، نام آذران تقطیر سهند را در گوگل جست‌وجو کنید و به وبسایت این مجموعه سر بزنید.

کدخبر: ۲۴۰۳۶
ارسال نظر