معرفی مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک به صورت کامل
- شاید این سوال در ذهن شما که به تازگی قصد تجارت را دارید؛ ایجاد شود که مدارک ترخیص کالا از گمرک، شامل چه مواردی است؟
ترخیص کالا مهم ترین بخش از تجارت بوده که می تواند در سود و یا زیان شما از صادرات و واردات تأثیر گذار باشد. به همین خاطر بیشتر بازرگانان برای داشتن تجارتی موفق و بدون هیچ زیانی، به دنبال یافتن بهترین و آسان ترین راه برای ترخیص کالا از گمرکات کشور هستند.
تشریفات اداری و تهیه مجوز های لازم برای ترخیص کالا از گمرکات گاهی اوقات کار دشوار و سختی است؛ به همین خاطر ما در ادامه تمامی مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با دانش کافی در این راه قدم بردارید.
مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرکات کشور
ترخیص کالا از گمرک به دلیل داشتن مدارک زیاد اغلب با ریسک زیادی همراه است؛ برای اینکه بتوانید بدون تخلف و مشکل مراحل ترخیص کالا از گمرک را پشت سر بگذرانید، بهتر است این مدارک را به طور کامل و دقیق تهیه کنید.
-
پکینگ لیست
پکینگ لیست جزو مدارک ترخیص کالا از گمرک مهم و اساسی به شمار می رود که باید همراه با فاکتور تجاری آن را به مسئول مربوطه تحویل بدهید. این سند شامل اطلاعاتی مانند وزن، حجم و تعداد کالا های موجود در محموله است. با تهیه پکینگ لیست می توانید از جزئیات کالاهای درون کانتینر که به سمت گمرکات کشور حمل شده، مطلع شوید.
-
تهیه فاکتور تجاری
فاکتور تجاری مدرکی است که باید در زمان ترخیص آن را به شرکت ترخیص کالا از گمرک بندر عباس ارائه دهید تا این شرکت بتواند به سرعت مراحل ترخیص را پشت سر بگذارند. این سند نیز مانند پروفرما توسط فروشنده صادر می شود.
بهتر است فاکتور تجاری بر روی کاغذی مارک دار و به همراه تاریخ صدور تنظیم شود. فاکتور تجاری به عنوان یک سند حسابداری نیز استفاده می شود. اگر در تهیه فاکتور تجاری سوالی دارید، می توانید با همکاران تیم ایرانیان تجارت ارتباط برقرار کنید.
-
گواهی بازرسی
یکی دیگر از مدارک ترخیص کالا از گمرک، گواهی بازرسی کالا است. این گواهی نمایانگر این است که کالای ثبت سفارش شده با کالای حمل شده مطابقت دارد.
-
بارنامه تجاری
به سند صادر شده از طرف شرکت های حمل و نقل بارنامه گفته می شود. بارنامه نیز یکی دیگر از مدارک ترخیص کالا از گمرک محسوب می شود که نشان می دهد مراحل حمل و نقل بار به صورت قانونی از مبدا به مقصد طی شده است.
بارنامه در برگیرنده اطلاعاتی در خصوص مشخصات کالا، ارسال کننده، دریافت کننده، هزینه کمیسیون و… است. با توجه به این اطلاعات، فرستنده، بار را تحویل حمل کننده قرار میدهد تا به دست خریدار برسد.
بارنامه انواع زمینی، هوایی و دریایی دارد؛ انتخاب هر یک از این روش حمل و نقل توسط بازرگان انجام می شود. برای انتخاب بهترین روش حمل و نقل محموله خود می توانید با کارشناسان خبره و حرفهای ایرانیان تجارت تماس بگیرید و از راهنمایی های آن ها استفاده کنید.
-
گواهی مبدا
تهیه گواهی مبدا برای هر نوع کالایی توسط بازرگانان الزامی است؛ چرا که بر اساس این گواهی گمرک تشخیص می دهد که بار شما از چه کشوری به ایران وارد می شود.
-
کارت بازرگانی
کارت بازرگانی به عنوان جوازی شناخته می شود که دارنده آن (شخص حقیقی و یا حقوقی) باید برای ورود به بازار واردات و صادرات کالا آن را تهیه کند. این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران صادر می شود.
به همین خاطر یکی از مدارک ترخیص کالا از گمرک، کارت بازرگانی است که به شما این امکان را می دهد تا از کشور های مختلف خرید کنید. در ضمن با دریافت این کارت می توانید پیش از ورود بار به کشور، مجوز ورود کالا ها را با ارائه اسناد حمل و نقل شرکت های لجستیک به مراجع قانونی دریافت نمایید.
-
ترخیصیه
ترخیصیه یک سند یا حواله است که به بازرگان اجازه ورود کالا را با توجه به رعایت قوانین و مقررات مربوطه را می دهد. این سند توسط مسئول حمل و نقل و یا نماینده آن در گمرکات صادر می شود. اطلاعات درج شده در ترخیصیه شامل مشخصات گیرنده، نام کشتی، بندر بارگیری، بندر تخلیه، شماره بارنامه و تاریخ صدور و... می باشد.
-
قبض انبار گمرکی
قبض انبار و قبض تحویل کالا به انبار یکی دیگر از مدارک ترخیص کالا از گمرک است. این قبض تاییدیه تحویل کالای شما از انبار بوده تا بر اساس قوانین گمرکی، کالا و بار در انبار نگهداری و ثبت شود. به همین خاطر جزو مهم ترین اسناد برای اثبات مالکیت یک کالا در انبار، قبض انبار گمرک است.
در ضمن برای هر ردیف از این کالا ها، باید صورت مجلس یا اظهارنامه صادر به دست تحویل گیرنده کالا برسد تا در زمان تحویل، گیرنده کالا بتواند به راحتی و بدون دردسر محموله خود را از انبار دریافت کند.
-
مجوز ثبت سفارش
مجوز ثبت سفارش یکی دیگر از اسناد مهم است که باید در زمان ترخیص کالا به گمرک ارائه گردد. این سند نشان می دهد که تجارت شما در زمینه واردات کالا به کشور مطابق قانون و تحت نظارت سازمان های مربوطه به انجام می شود یا خیر.
البته باید برای اخذ مجوز ثبت سفارش مدارک دیگری مانند کارت بازرگانی، پیش فاکتور یا پروفرما، استاندارد اجباری، اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا و... باید ارائه شود. با انجام دقیق مراحل ثبت سفارش و تایید آن در سامانه NTSW، یک شماره ۸ رقمی برای محموله شما به ثبت می رسد.
-
بیمه نامه
اگر نمی خواهید در زمان ترخیص کالا و حمل نقل با ضرر و زیان مواجه شوید، بهتر است محموله خود را بیمه کنید. بیمه نامه از کالا در برابر خطرات احتمالی محافظت می کند؛ پس در صورت داشتن آن، باید در زمان ترخیص کالا بیمه نامه را به گمرک ارائه دهید.
نکته ای که در خصوص بیمه نامه اهمیت دارد، مطابقت تاریخ حمل با تاریخ بیمه محموله است. در بیشتر مواقع مبلغ بیمه نامه با ارزش سیف کالا برابری می کند.
-
مدارک اطلاعات بانک و کد حواله
هر بازرگانی باید پیش از ورود کالا به کشور، پروفرمای خود را در سامانه بازرگانی به ثبت برساند. پس از ثبت این اطلاعات، برای بار اجازه ورود گرفته خواهد شد. بر اساس ارزش پروفرما برای ثبت درخواست تخصیص ارز می توانید از بانک های داخلی به عنوان بانک عامل کمک دریافت کنید.
-
پروفرما
یکی از مدارک ترخیص کالا از گمرک، تهیه پروفرما یا پیش فاکتور است؛ پیش فاکتور به سندی گفته می شود که تمامی اطلاعات کالا و قیمت در آن درج شده است. بازرگانان موظف هستند که پروفرما را به عنوان سندی رسمی از فروشنده کالا دریافت کنند.
اطلاعات موجود در پیش فاکتور شامل مواردی مانند جزئیات کالا، قیمت، شرایط پرداخت و تحویل است. این سند زمانی ارزشمند است که توسط شرکت فروشنده مورد مهر و امضا قرار گرفته باشد.
چارت مدارک و مراحل لازم برای ترخیص کالا از گمرک
اسناد و مدارک ترخیص کالا از گمرک با توجه به اهمیت مرحله ترخیص و سخت گیری های اداره گمرک، معمولاً شامل مجوز ها و مدارک مختلفی است که در این بخش برای اخذ اظهارنامه به صورت مختصر بیان شده است تا شما به طور سریع به آن دسترسی داشته باشید.
- دریافت مجوز ها و گواهیهای مبدا
- ثبت مجوزهای بانکی از بانک عامل
- ارائه فاکتور خرید کالا به گمرک
- مجوزهای و مدارک ترخیص کالا از گمرک
- ثبت سفارش NTSW
- تهیه اسناد مربوط به بارنامه
- دریافت برگهها و اسناد پیش فاکتور از فروشنده
- پروانه الکترونیک صادراتی
- گرفتن کوتاژ
- اخذ مجوزهای قانونی مربوط به سلامت، بهداشت و استانداردها کالاهای خارجی
- کارت حق عمل کاری یا وکالت نامه قانونی
- گرفتن ترخیصیه
- دریافت کد رهگیری از ساتا
- محاسبه عوارض انبارداری
- ارائه کارت بازرگانی تجار
- لیست عدل بندی
مهم ترین مدارک مربوط به صاحب کالا
هر بازرگان و تاجری برای ترخیص کالا از گمرکات لازم است برخی از مدارک مهم را تهیه کنند. این مدارک شامل شناسنامه یا کارت ملی، مدرک ثبت شرکت، مجوز های صادرات و واردات، مدارک نمایندگی، آگهی تأسیس شرکت و تغییرات انجام شده بر روی آن است.
مهم ترین مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا
مدارک ترخیص کالا از گمرک برای شخص حقیقی با نماینده صاحب کالا تفاوت دارد. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا شامل کپی کارت ملی یا شناسنامه نماینده، مدرک شناسایی شرکت، پاسپورت نماینده، مجوز های خاص و وکالت نامه رسمی است.
جهت آشنایی با این مدارک و زمان درست ارائه دادن آن ها، می توانید با مشاورین تخصصی تیم ایرانیان تجارت تماس بگیرید. این شرکت بازرگانی با داشتن مشاوره تخصصی آماده هستند تا در هر مرحله از تجارت به شما کمک کنند تا بتوانید در سریع ترین زمان و پایین ترین هزینه مراحل ترخیص کالا از گمرکات را به پایان برسانید.
هزینه های لازم جهت جمع آوری مدارک ترخیص کالا
اکنون که با تمامی مدارک ترخیص کالا از گمرک آشنا شدید، بهتر است هزینه های مربوط به جمع آوری این مدارک را نیز پیش از شروع تجارت در نظر بگیرید. تعدادی از این هزینه ها به شرح زیر خواهند بود:
- هزینه لازم برای ثبت سفارش کالا
- هزینه دریافت کد مربوط به سفارش محموله
- هزینه جهت دریافت مجوز های مربوط با نوع کالا
- هزینه لازم برای اخذ گواهی مبدا و قبض انبار داری
- هزینه دریافت بیمه نامه و بارنامه محموله