کدخبر: ۲۳۹۷۳

تفاوت های اساسی ژنراتورهای برق و الکتروموتورها

 

بسیاری از افراد فکر می کنند که الکتروموتور و ژنراتور برق یکی هستند؛ اما واقعیت این است که این دو محصول تفاوت های بسیار اساسی با یکدیگر دارند. برای درک تفاوت های اساسی ژنراتورهای برق و الکتروموتورها بهتر است تا در ابتدا به تعریف هر کدام از این دو دستگاه بپردازیم.

الکتروموتور و دیزل ژنراتور که یکی از انواع مولد برق است، هر دو دستگاهی برای تولید انرژی الکتریکی هستند؛ با این تفاوت که الکتروموتوها برق را به حرکت تبدیل می کنند و ژنراتورها حرکت را به برق مبدل می سازند و این مهم ترین تفاوت الکتروموتور و ژنراتور محسوب می شود. هر کدام از این دستگاه ها کاربردهای خاص خود را دارند و در صنایع مختلف، استفاده میشوند. برای مثال دیزل ژنراتور ولوو و دیزل ژنراتور بادوین از مهمترین و پرفروش ترین انواع ژنراتور های دیزلی در صنعت هستند.انواع الکتروموتور و ژنراتور

الکتروموتورها برای تأمین انرژی خود از یک منبع تغذیه برق؛ مانند شبکه برق، باتری یا مولدهای برق استفاده می کنند و به صورت گسترده در دستگاه های مختلف همانند آسانسورها، چرخ‌ های صنعتی، لوازم خانگی و خودروهای الکتریکی به کار می روند.

در مقابل ژنراتورها با استفاده از یک نیروی محرکه مکانیکی؛ مانند موتور احتراقی، توربین بخار یا نیروی آب کار می کنند. برق تولیدی توسط ژنراتورها می تواند نیاز بسیاری از مصرف کنندگان در صنایع مختلف و دستگاه ها را تأمین کند. امروزه از ژنراتورها به صورت گسترده در نیروگاه ها، مراکز امنیتی، بیمارستان ها و... استفاده می شود.

تفاوت ‌های کلیدی و وجه تمایز بین ژنراتور و الکتروموتور

تفاوت های اساسی الکتروموتورها و مولدهای برق مثل موتور برق و ژنراتور تک، تنها در منبع تأمین انرژی آن ها نیست. این دو دستگاه تفاوت های دیگری نیز دارند. تفاوت های ژنراتورهای برق و الکتروموتورها را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تفاوت در پیروی از قانون فلمینگ: الکتروموتورها از قانون دست چپ فلمینگ پیروی می کنند؛ ولی ژنراتورها از قانون دست راست فلمینگ بهره می گیرند.
  • جریان: در الکتروموتورها جریان به سیم پیچی های آرماتور وارد می شود؛ ولی در ژنراتورها جریان در سیم پیچی های آرماتور تولید می شود.
  • نوع عنصر حرکتی: در الکتروموتورها روتور با نیروی مغناطیسی که بین آرماتور و میدان مغناطیسی حرکت می کند؛ ولی در ژنراتورها شفت به روتور متصل شده و با یک نیروی مکانیکی حرکت می کند.
  • هزینه: هزینه اولیه خرید یک الکتروموتور بسیار کمتر از هزینه خرید یک ژنراتور است.

کدام یک کاربرد بیشتری در صنعت دارد؟

هر دو دستگاه نقش مهمی در صنعت ایفا می‌ کنند و انتخاب بین آن ‌ها به نیازهای خاص هر سیستم بستگی دارد. در بسیاری از سیستم ‌ها، هر دو دستگاه به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این دو غول انرژی، نقش مهم ‌تری در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند و شاید باورتان نشود، اما ژنراتورها به‌عنوان قهرمانان بی ‌بدیل تامین برق، در بسیاری از صنایع، حرف اول را می ‌زنند. این دستگاه‌ های قدرتمند، در مواقع قطع برق، همچون یک ناجی عمل کرده و کمک می ‌کنند تا بدون وقفه تمامی سیستم های نیازمند انرژی کار کنند.

ژنراتور دیزلی برند ولوو پنتا

فروشگاه رادوکو؛ تأمین کننده تجهیزات صنعتی مورد نیاز شما

رادوکو وارد کننده تجهیزات صنعتی همانند الکتروموتورها و ژنراتورها از بهترین برندهای جهانی است و آن ها را با نازل ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می کند. رادوکو در کنار فروش محصولات صنعتی، امکان مشاوره رایگان در خصوص محصولات را نیز فراهم کرده است تا بتوانید بدون هیچ دغدغه ای، تجهیزات صنعتی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

کدخبر: ۲۳۹۷۳
ارسال نظر