کدخبر: ۱۸۲۷۹

آیا واردات از چین علی بابا هنوز هم سودآور است؟

 

اگر اندکی با تجارت الکترونیک آشنایی داشته باشید، حتما نام علی بابا را شنیده‌اید. این شرکت چینی یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک جهان است که میلیون‌ها خریدار و فروشنده را در سراسر دنیا به هم وصل می‌کند و تقریباً در هر محصول قابل تصوری فعالیت دارد. اگر در حال راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین یا گسترش آن هستید، احتمالاً به دنبال تامین محصولات خود از علی بابا خواهید بود. این شرکت در پایان دسامبر ۲۰۲۰، ۷۷۹ میلیون کاربر فعال در پلتفرم‌های خرید آنلاین خود داشت.

Men and women are helping to pack the boxes.

داستان شروع به کار علی بابا

در سال ۱۹۹۹، جک ما، که قبلاً راهنمای گردشگری بود و به تدریس زبان انگلیسی روی آورد، شرکت علی بابا را در شهر هانگژو، چین تأسیس کرد. این شرکت تجارت بین کسب و کارهای کوچک را تسهیل می کرد.

ما با الهام از داستان عامیانه عربی «علی بابا و چهل دزد» و عبارت محبوب آن «کنجد باز شو» که باعث گشوده شدن گنجینه ای می شد، نام شرکت خود را انتخاب کرد. جک ما در مصاحبه ای در سال ۲۰۰۶ گفت: «علی بابا یک تاجر مهربان و باهوش است». او احساس می کرد که این نام با مردم سراسر جهان طنین انداز می شود. او گفت: «مردم هند، مردم آلمان، مردم توکیو و چین... همه آنها درباره علی بابا می دانستند».

مسیر علی بابا هم کم از داستان‌های افسانه‌ای نداشت. این شرکت به سرعت رشد کرد. در سال ۲۰۰۵، شرکت آمریکایی یاهو! یک میلیارد دلار برای به دست آوردن ۴۰ درصد سهام این شرکت چینی پرداخت کرد. کمتر از ۱۰ سال بعد، عرضه اولیه سهام علی بابا در بورس نیویورک، ۲۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد که در آن زمان بزرگترین عرضه اولیه سهام در جهان به شمار می‌رفت.

ما – که اولین کامپیوترش را در ۳۳ سالگی خرید – به طور مرتب به عنوان ثروتمندترین فرد چین انتخاب شده است. شنیدن اینکه از ما به عنوان "استیو جابز چین" و از علی بابا به عنوان "آمازون چین" یاد می‌شود، غیرمعمول نیست.

Young Asia entrepreneur businesswoman packing product in cardboard box deliver to customer, working at home office. Small business owner, start up online market delivery, lifestyle freelance concept.

امروزه، گروه علی بابا علاوه بر تجارت الکترونیکی که هسته اصلی فعالیت آن است، میزبان برندهای مرتبط با رایانش ابری و سرگرمی و رسانه‌های دیجیتال نیز می‌باشد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک علی بابا می‌پردازیم:

  • Alibaba.com: این پلتفرم تجارت الکترونیک عمده فروشی (B2B) و اولین سرمایه‌گذاری گروه علی بابا است. علی بابا دات کام فعالیت خود را با هفت کارمند آغاز کرد و بر اساس گزارش‌های خود شرکت، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیون خریدار از ۱۹۰ کشور دنیا داشته است.
  • Taobao: در ادامه‌ی تم نام‌گذاری علی بابا، کلمه «Taobao» به طور تقریبی به معنای «جستجوی گنج» ترجمه می‌شود. این وب‌سایت تجارت الکترونیک مصرف‌کننده به مصرف‌کننده (B2C) علی بابا است که در آن، فروشندگان عمدتاً خرده‌فروشان و افراد حقیقی هستند.
  • Tmall: این پلتفرم دیگر علی بابا نیز در بخش B2C فعالیت می‌کند اما بر خلاف Taobao که میزبان خرده‌فروشان کوچک است، Tmall پذیرای برندهای لوکس و شرکت‌های بزرگ چندملیتی می‌باشد. این وب‌سایت برای مصرف‌کنندگانی طراحی شده است که به دنبال محصولات مارک‌های لوکس هستند.

علی بابا علاوه بر تجارت الکترونیک، زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارد، از جمله:

  • AliExpress: این پلتفرم تجارت الکترونیک کسب و کار به مصرف‌کننده (B2C) شبیه تاوبائو بوده و محصولات مشابهی را به فروش می‌رساند. اما یک تفاوت کلیدی وجود دارد. تاوبائو کاملا به زبان چینی است و ارسال کالا تنها در داخل چین انجام می‌شود. در مقابل، AliExpress به صورت جهانی فعالیت کرده و در ۱۷ زبان از جمله انگلیسی، روسی، اسپانیایی و فرانسوی در دسترس است.
  • Alibaba Cloud: این سرویس با درآمدزایی قابل توجه، چهارمین بازار بزرگ زیرساخت ابری در جهان به شمار می‌رود. البته از آمازون، مایکروسافت و گوگل عقب‌تر است، اما از IBM پیشی گرفته است.
  • Youku: این پلتفرم اشتراک ویدیو که در سال ۲۰۱۶ توسط علی بابا خریداری شد، به کاربران امکان جستجو، مشاهده و به اشتراک گذاری محتوای ویدیویی را می‌دهد. علی بابا از Youku برای افزایش وفاداری مشتریان به تجارت الکترونیک خود استفاده می‌کند.
  • South China Morning Post (SCMP): این روزنامه انگلیسی زبان هنگ کنگی به همراه مجله، بخش رسانه دیجیتال و تمامی رویدادهایش، در سال ۲۰۱۶ توسط علی بابا خریداری شد.

پنج مزیت خرید از علی بابا

علی بابا یک پلتفرم تجارت الکترونیک عمده فروشی است که به خریداران امکان اتصال با تامین کنندگان چینی را می دهد. در اینجا پنج دلیل برای خرید از چین آورده شده است:

1. قیمت های مناسب: قیمت های عمده فروشی علی بابا در مقایسه با سایر بازارها بسیار پایین است. برای مثال، اگر به دنبال "حوله نخی" باشید، با جستجو در علی بابا، بیش از 70،000 نتیجه به دست خواهید آورد که همگی با قیمت های رقابتی عرضه می شوند.

2. گستره وسیع محصولات: علی بابا میلیون ها محصول مختلف را در خود جای داده است. شما می توانید با استفاده از فیلترهای موجود، دامنه جستجوی خود را محدود کرده و به راحتی به محصول مورد نظر خود برسید.

3. سهولت استفاده: وبسایت علی بابا رابط کاربری ساده و آسانی دارد و از 16 زبان مختلف پشتیبانی می کند. فرآیند خرید در علی بابا به شرح زیر است:

  • ایجاد یک حساب کاربری رایگان در علی بابا
  • جستجوی محصولات مورد نظر
  • جستجوی تامین کنندگان و برقراری ارتباط با آنها
  • مذاکره در مورد قیمت و روش پرداخت
  • سفارش نمونه و بررسی کیفیت آن
  • ثبت سفارش نهایی و پرداخت هزینه
  • دریافت کالا (و شروع فروش)

4. تامین کنندگان تایید شده: علی بابا برنامه ای برای تایید و اعتبارسنجی تامین کنندگان خود دارد. این برنامه شامل سه سطح بررسی است: تایید و اعتبارسنجی (A&V)، بازدیدهای میدانی و ارزیابی تامین کنندگان. این فرآیندها توسط کارکنان علی بابا و یا شرکت های بازرسی شخص ثالث انجام می شود. تامین کنندگانی که این فرآیند را با موفقیت پشت سر بگذارند، به عنوان "تامین کنندگان طلایی" یا "تامین کنندگان تایید شده" شناخته می شوند.

5. کنترل کیفیت: علی بابا برای اطمینان از کیفیت کالاهای خریداری شده، خدمات "نظارت بر محصول" و "بازرسی" را با هزینه ای در اختیار خریداران قرار می دهد. در "نظارت بر محصول"، یک تیم از علی بابا فرآیند تولید را پیگیری کرده و به طور مرتب گزارش هایی را برای خریدار ارسال می کند. خدمات بازرسی نیز توسط یک شرکت شخص ثالث انجام می شود که وظیفه آن بررسی کمیت، انطباق با مشخصات (رنگ، طرح، لیبل، بسته بندی و غیره)، کیفیت ساخت و عملکرد محصول است. علاوه بر این، برنامه "تضمین تجارت" علی بابا تضمین می کند که محصولات خریداری شده مطابق با استانداردهای کیفیتی ذکر شده باشند و به موقع ارسال شوند. در صورتی که این شرایط رعایت نشود، خریدار می تواند درخواست بازپرداخت وجه نماید.

کدخبر: ۱۸۲۷۹
ارسال نظر