کدخبر: ۹۴۹

محاسبه مالیات حق الوکاله چگونه است؟

مطابق ماده ۱۰۳ ق.م.م: وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند مکلفند در وکالت نامه‌های خود رقم مالیات حق الوکاله‌‌ها را قید نمایند و معادل پنج درصد (۵%) آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی وکالت نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد.

محاسبه مالیات حق الوکاله چگونه است؟

در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم در ابتدا به آموزش مفاهیم اولیه مالیات بپردازیم و سپس مالیات حق الوکاله و نحوه محاسبه آن را توضیح دهیم پس همراه ما باشید.

مالیات چیست؟

مالیات به معنای هزینه‌ای است که افراد بابت مخارج عمومی جامعه می‌پردازند. در واقع شهروندان موظف‌اند بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی و دارایی‌های خود را به دولت بپردازند، زیرا دولت امکان دست‌یابی به این سودها را فراهم کرده است.

مبلغ پرداخت شده به مثابه‌ی یک هزینه‌ی اجتماعی صرف جایگزینی منابع و امکانات می‌شود. مالیات در ایران به دو گروه کلی مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می‌شود. هر کدام از این دو گروه به گروه‌های دیگر تقسیم می‌شوند و به این ترتیب با انواع مالیات در ایران روبرو هستیم.

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم بهائی‌ست که شهروندان بابت اداره‌ی امور جامعه و شکل گیری نظام اقتصادی به دولت می‌پردازند. مبنای محاسبه‌ی مالیات مستقیم ثروت و درآمد شهروندان است. بنابراین می‌توان آن را به دو گروه کلی مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم کرد.

مالیات بر دارایی

پایه‌ی مالیات بر دارایی منابع مالی و امکاناتی است که فرد در اختیار دارد و درواقع ثروت و دارایی فرد را می‌سازد. این نوع از مالیات تمام اموالی که فرد بدست آورده است یا حتی به ارث رسیده را شامل می‌شود. بنابراین می‌توان یک تقسیم بندی از اموال افراد ایجاد کرد و بر اساس آن 5 نوع مالیات بر دارایی را تعریف کرد

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد یکی از منابع تامین مالی بودجه دولت است که مطابق قانون بر درآمد به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد.یکی از مهم‌ترین انواع مالیات در ایران هم مالیات بر درآمد است که درآمد افراد و شرکت‌ها را مبنای اخذ مالیات قرار می‌دهد. این مالیات معمولا به صورت درصدی از سود مالیات دهنده دریافت می‌شود.

مالیات بر درآمد دارای انواع مختلفی از جمله مالیات بر درآمد املاک، مالیات اجاره املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات سکه، مالیات حق الوکاله، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر در آمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمد اتفاقی است. اگر در مورد نحوه محاسبه مالیات بر دارایی و درآمد خود به مشاور مالیاتی نیاز دارید به شما پیشنهاد می‌کنم از خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین آقای مالیات استفاده کنید.

آقای مالیات

نحوه محاسبه مالیات حق الوکاله(جدول نرخ بند (د) ماده ۱۰۳ قانون مالیات های مستقیم)

الف) در دعاوی و اموری که خواسته آن‌ها مالی است پنج درصد (۵%) مالیات حق الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله است.

ب) در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد یا تعیین بهای خواسته قانون ا لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین مالیات حق الوکاله به نظر دادگاه است پنج درصد (۵%) حداقل مالیات حق الوکاله مقرر در آیین‌نامه مالیات حق الوکاله برای هر مرحله است.

ج) در دعاوی کیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی که مالی باشد بر طبق مفاد حکم بند (الف) این ماده است.

د) در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی غیر قضایی رسیدگی و حل و فصل می‌شود و برای مالیات حق الوکاله آن‌ها تعرفه خاصی مقرر نشده است از قبیل اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری و نظایر آن‌ها میزان مالیات حق الوکاله صرفا از لحاظ مالیاتی به شرح زیر است.

  • تا 10 میلیون ریال ما به الاختلاف، نرخ 5 درصد است.
  • تا 30 میلیون ریال ما به الاختلاف به مازاد 10 میلیون ریال، نرخ 4 درصد است.
  • از 30 میلیون ریال ما به الاختلاف، نسبت به مازاد 300 میلون ریال، نرخ 3 درصد است.

مفاد این بند درباره اشخاصی که وکالتاً در مراجع مذکور در این بند اقدام می‌نمایند (ولو این که وکیل دادگستری نباشند) نیز جاری است، جز در مورد کارمندان مودی یا پدر، مادر، برادر، خواهر، پسر، دختر، نواده و همسر مودی است.

مطابق رأی شماره ۳۰/۴/۱۱۸۸۵ مورخ ۱۳۷۱/۱۰/۱۳ هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی، مقصود از (( مابه الاختلاف )) مذکور در بند (د) ماده ۱۰۳ ق.م.م، تفاوت مبلغ مالیات مورد قبول مؤدی با مالیات مطالبه شده توسط مراجع ذی ربط است و تفاوت مذکور باید به عنوان مابه الاختلاف، مبنای محاسبه ابطال تمبر قرار گیرد. ضمناً مبلغ تمبر نقداً قابل واریز به حساب مالیاتی بوده و رسید بانکی آن حسب مورد به مراجع ذی ربط از جمله رؤسای امور مالیاتی، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی ارائه می‌گردد.

آقای مالیات

مطابق تبصره (۱) ماده ۱۰۳ ق.م.م

در هر مورد که طبق مفاد این ماده عمل نشده باشد وکالت وکیل با رعایت مقررات قانون آیین دادرسی مدنی، در هیچ یک از دادگاه‌ها و مراجع مزبور قابل قبول نخواهد بود مگر در مورد وکالت‌های مرجوعه از طرف وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها که محتاج به ابطال تمبر روی وکالت نامه نمی‌باشند.

مطابق تبصره (۲) ماده ۱۰۳ ق.م.م

وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و شهرداریها و موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها مکلفند از وجوهی که بابت مالیات حق  الوکاله به وکلا پرداخت می‌کنند پنج درصد (۵%) آن را کسر و بابت علی‌الحساب مالیاتی وکیل تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

مطابق تبصره (۳) ماده ۱۰۳ ق.م.م

در صورتی که پس از ابطال تمبر تعقیب دعوی به وکیل دیگری واگذار شود وکیل جدید مکلف به ابطال تمبر روی وکالت نامه مربوط نخواهد بود. 

مطابق تبصره (۴) ماده ۱۰۳ ق.م.م

در مواردی که دادگاه‌ها مالیات حق الوکاله یا خسارت حق الوکاله را بیشتر یا کمتر از مبلغی که مأخذ ابطال تمبر روی وکالت نامه قرار گرفته است تعیین نمایند، مدیران دفتر دادگاه‌ها مکلفند میزان مورد حکم قطعی را به اداره امور مالیاتی مربوط اطلاع دهند تا مابه‌التفاوت مورد محاسبه قرار گیرد.

در مورد اجرای ماده ۱۰۳ ق.م.م و حسب مورد تبصره‌های آن راجع به لزوم ابطال یا اخذ تمبر وکالت نامه در مواردی که اختلاف بر روی زیان ابرازی مورد قبول واحد مالیاتی باشد، هر چند طبق بند (۲) بخشنامه ۳۰/۱۱۰۸۰/۴۸۷۹۴ مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تأکید گردیده الزامی به طرح موضوع اختلاف نزد رؤسای امور مالیاتی و یا هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تا زمانیکه با ابراز سود در سنوات بعد و اعمال تمام یا قسمتی از زیان سال مذکور مالیات به مؤدی تعلق می‌گیرد و آنگاه تا حدودی که زیان برگشتی در میزان مالیات مؤثر است، مالیات مورد اختلاف و به تبع آن مأخذ احتساب حق تمبر وکالت نامه نیز قابل محاسبه خواهد بود؛ علی ایحال در خصوص پرونده هایی که به هیأت‌های حل اختلاف محول گردیده، به لحاظ عدم تعلق مالیات و در نتیجه عدم وجود مبنای احتساب حق تمبر، لزومی به ابطال تمبر روی وکالت نامه خواهد بود. 

ما در این مقاله از آقای مالیات( https://mrtax.ir)، به عنوان مرجعه تخصصی آموزش و مشاوره مالیاتی ابتدا مفاهیم اولیه مالیات که شامل مالیات بر داریی و درآمد است را توضیح دادیم و سپس به مالیات حق الوکاله و نحوه محاسبه آنلاین آن پرداختیم اگر در مورد هرکدام از این مفاهیم سوال داید در قسمت کامنت‌ها بپرسید.

 

 

کدخبر: ۹۴۹
ارسال نظر