کدخبر: ۲۱۷۲۶

نحوه تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

اگر شیر آبی دارید که چکه می کند، دسته آن هرز و شل شده و یا دچار هر ایراد و اشکال دیگری شده است احتمالاً به فکر تماس با تعمیرکار یا لوله کش و تاسیسات کار هستید. اما اگر بتوانید خودتان مشکل را حل کنید و مقداری پول پس انداز کنید چه؟

نحوه تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

اگر اشکال در حد هرز شدن شیر آب یا چکه کردن شیر اهرمی باشد به راحتی می توانید خودتان آن را در خانه تعمیر کنید. مخصوصاً اگر شیر پرکاربردی مثل شیر ظرفشویی باشد که هر ساعت تعمیر زودتر آن می تواند نجات دهنده باشد.

چگونه جلوی چکه اب را بگیریم؟

یکی از اشکالات پرتکرار شیرآلات چکه یا نشتی آب است. تعمیر چکه شیر آب کار چندان پیچیده ای نیست و با یافتن علت چکه شیرآلات می توان به راحتی آن را برطرف کرد. چند نکته کلی برای شروع تعمیر چکه شیر آب اهرمی وجود دارد که در ادامه ابتدا به آن ها اشاره و سپس مراحل گام به گام رفع چکه شیرآلات آورده شده است.

تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

  1. قبل از هر کاری برای تعمیر شیرآلات بهتر است جریان آب را قطع کنید. برای این کار یا از شیر پیسوارهای زیر سینک ظرفشویی یا روشویی کمک بگیرید و یا فلکه آب واحد یا ساختمان را قطع کنید. شیر آب را ببندید. شیر پیسوار یا فلکه را در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود.
  2. نوع شیر آب را در نظر بگیرید. هزاران سبک و طرح مختلف وجود دارد، اما در نهایت شیرآلات بر اساس مکانیزم به شیرآلات اهرمی، شیرآلات کلاسیک، شیر چشمی، شیر لمسی، شیر پدالی و شیرآلات با کنترل صوتی دسته بندی می شوند. بهتر است از خیر تعمیر شیرآلات با تکنولوژی پیچیده مانند شیرآلات لمسی، چشمی و شیرآلات دارای قابلیت کنترل صوتی بگذرید. اما تعمیر شیر آب اهرمی و کلاسیک می تواند به راحتی توسط شما در منزل انجام شود.

شیر کلاسیک (دارای دو دسته پیچی) ابتدایی ترین نوع شیرآلات است. با باز کردن شیر آب سرد و گرم، آب داخل شیر مخلوط شده و آب ولرم از شیر خارج می شود. اکثر شیرهای سنتی و قدیمی به سبک کلاسیک هستند و مشکل نشتی آب در این شیرآلات، ناشی از اشکال در مغزی، واشر و اورینگ است.

یک شیر آب اهرمی دارای کارتریج است. کارتریج به واسطه عملکرد خود دروازه ورودی آب به داخل شیرآلات است. با چرخاندن اهرم، آب سرد و گرم از دو سوراخ کارتریج وارد شده، در شیر آب با یکدیگر مخلوط و آب ولرم خارج می شود. ساختار کارتریج از ساختار مغزی پیچیده تر است اما در هر حالت نیازی به باز کردن قطعه کارتریج ندارید. اگر این قطعه مشکل داشته باشد حتماً باید تعویض شود. اگر کاتریج را در خانه باز کنید احتمالاً دیگر نمی توانید آب بندی آن را به حالت قبل بر گردانید و اوضاع بدتر خواهد شد. بیشتر شیرآلات جدید و مدرن دارای کارتریج هستند و مشکل نشتی این شیرآلات به اشکال در کارتریج، شل بودن مهره کارتریج یا واشر علمک شیر ظرفشویی بر می گردد.

تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

نحوه تعمیر چکه شیرآلات پیچی یا کلاسیک

  1. هر دسته را به کمک پیچ گوشتی یا با پیچش و نیروی ملایم خارج کنید. در صورت وجود درپوش تزئینی، آن را بردارید و پیچ زیر آن را باز کنید. توجه داشته باشید درپوش ممکن است برچسبی برای "گرم" یا "سرد" باشد، یا ممکن است یک قطعه نگینی کوچک باشد که شکاف پیچ را می پوشاند. اگر فقط یک دسته شیر آب نشتی دارد، نیازی نیست هر دو دسته را بردارید.
  2. برای جدا کردن مهره از آچار استفاده کنید. یک ساقه در زیر دسته وجود دارد که به یک واشر یا اوررینگ می رسد. واشر معمولاً از لاستیک ساخته شده است و ممکن است پس از مدتی فرسوده شود. اگر شیر آب پیچی شما چکه می کند، به احتمال زیاد مقصر واشر/اورینگ است. اورینگ قدیمی را به فروشگاه ببرید و از آن برای یافتن جایگزین استفاده کنید.
  3. زمانی که پیچ را باز می کنید بدنه دستگیره شیر از جای خود بلند می شود و قطعه ای به نام مغزی پیدا می شود. ساقه آن را با استفاده از آچار بیرون بکشید. اگر وقتی آن را می‌پیچید یا می‌کشید ساقه بیرون نمی‌آید، از آچار برای بیرون آوردن یا باز کردن آن استفاده کنید.

تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

 4. مغزی را از درون دستگیره شیر خارج کنید و اورینگ یا واشر آن را چک کنید. یا باید واشر را با دست باز کنید یا از آچار برای شل کردن و جدا کردن واشر شیر استفاده کنید. واشر مغزی قطعه دیگری است که اشکال در آن به نشتی و چکه شیر آب منجر می شود. اگر واشر له شده یا شکسته بود واشر قدیمی را با یک واشر جدید تعویض کنید. از آنجایی که این واشرها معمولاً استاندارد نیستند، آن را با خود به فروشگاه ببرید تا جایگزینی مناسب پیدا کنید. اگر جایگزینی پیدا نکردید، با سازنده شیر خود تماس بگیرید تا این قطعه را مستقیماً از آن ها دریافت کنید.

تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

             5. دسته ها را دوباره ببندید و جریان آب و نشتی را بررسی کنید. همه چیز را به همان صورتی که جدا کردید کنار هم قرار دهید و هر پیچ یا قطعه ای که جدا کرده اید را ببندید. سپس، آب را باز کنید و اجازه دهید چند دقیقه باز بماند تا هر گونه کثیفی داخل لوله ها شسته شود. هر گونه نشتی جزئی اکنون باید رفع شده باشد. اگر هنوز نشتی وجود دارد، احتمالاً باید کل شیر آب را تعویض کنید.

نحوه تعمیر چکه شیرآلات اهرمی دارای کارتریجی

چکه شیرآلات اهرمی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهمترین این دلایل هرز شدن شیر آب قدیمی است. در این حالت مهره کارتریج به اندازه کافی سفت نشده و یا به مرور زمان شل شده و در نتیجه کارتریج به اندازه کافی محکم در جای خود قرار نگرفته است. همین موضوع باعث نشت آب از زیر دسته اهرمی می شود. در مقاله هرز شدن شیر آب مراحل دقیق تعمیر شیر آب هرز شده آورده شده است. البته بروز اشکال در کارتریج شیرآلات اهرمی بیشترین نقش را در چکه شیر آب اهرمی دارد که در ادامه به روش برطرف کردن آن پرداخته شده است.

  1. به دنبال یک روزنه کوچک روی دسته، که در زیر آن پیچ دسته وجود دارد، بگردید. احتمالاً این روزنه زیر نشانگر آب سرد و گرم وجود دارد. از یک پیچ گوشتی مناسب برای باز کردن پیچ استفاده کرده و سپس دستگیره ها را جدا کنید. اگر هیچ پیچی نمی بینید، سعی کنید به آرامی دسته را با دست به سمت بالا بکشید یا آن را به سمت عقب بچرخانید تا زمانی که دسته جدا شود. مراقب باشید با وارد کردن فشار بیش از حد باعث شکستن دسته نشوید.
  2. کاور را بلند کرده و مهره کارتریج را باز کنید. کارتریج یا مغزی شیر اهرمی را بیرون بکشید. ممکن است کارتریج به راحتی بیرون نیاید. در این صورت از انبردست استفاده کنید.
  3. کارتریج را بررسی کنید و در صورت کهنه یا آسیب دیده بودن آن را با یک کارتریج جدید مناسب تعویض کنید. وقتی کارتریج جدید را در جای خود وارد می کنید در جای خود جا افتاده و کلیک می کند. فقط یک راه برای ورود کارتریج وجود دارد، بنابراین اشتباه کردن غیرممکن است. شما باید یک کارتریج جایگزین بخرید که از نظر سایز و نوع با شیرآلات شما همخوانی داشته باشد.
  4. دسته را دوباره روی کارتریج قرار دهید و ببندید. مطمئن شوید که همه چیز کار می کند. اکنون نشتی باید تعمیر شده باشد.

تعمیر چکه انواع شیر آب در خانه

همانطور که مطالعه کردید، تعمیر چکه شیر آب اهرمی و تعمیر هرز شدن شیر آب در منزل و توسط شما امکان پذیر است و در هزینه و حتی زمان صرفه جویی می کند. کافی است قطعه معیوب را پیدا و آن را تعمیر و یا تعویض نمایید. این خودکفایی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شیر پرکاربردی مانند شیر آشپزخانه دچار مشکل شود. در مقاله تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی به طور کامل به اشکالات شیر ظرفشویی و علت و روش گام به گام رفع آب پرداخته شده است.

کدخبر: ۲۱۷۲۶
ارسال نظر