کدخبر: ۱۰۳۲

رگلاژ درب خودرو چیست؟

اگرچه تعداد خودروهای دنده ای هر سال در حال کاهش است و رانندگان تمایل بیشتری به خرید ماشین های اتوماتیک دارند. اما هنوز هم افرادی هستند که به دلایل مختلف از جمله هزینه تعمیر کمتر و کنترل بهتر راننده بر روی خودرو، تمایل به خرید خودروهای دنده ای دارند.

رگلاژ درب خودرو چیست؟

 این نوع دنده به مهارت رانندگی بیشتری نیاز دارد اما از طرفی حس بهتری نسبت به دنده های اتوماتیک به راننده می دهد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در این نوع خودروها وجود دارد و شاید تا به حال با آن مواجه شده باشید، چسبیدن و تنظیم نشدن کلاچ است. در این مقاله سعی داریم همه چیز را در مورد تنظیم کلاچ خودرو به خصوص خودروهای محبوب ایرانی مانند پراید، پژو 405 و 206 توضیح دهیم. پس به ما بپیوندید یکی از نکات منفی خودروهای دنده ای مانند پراید این است که گاهی اوقات کلاچ خودرو دچار مشکل می شود و باید سیم کلاچ را تنظیم کنید. اول از همه باید بدانیم که چرا کابل کلاچ پراید یا مدل های دیگر خودرو سفت می شود؟ یکی از دلایل سفتی کلاچ در پراید یا تنظیمات سیم کلاچ در پژو 405 و سفت شدن کلاچ 206 ساییده شدن دیسک کلاچ است که در این صورت باید کل سیستم کلاچ و گیربکس باز، بررسی و تعمیر شود. هوای اضافی در خطوط هیدرولیک کلاچ های هیدرولیک نیز می تواند یکی از دلایل چسبیدن کلاچ خودرو باشد. اما واضح ترین دلیل سفت شدن کلاچ پراید تنظیم نشدن سیم کلاچ و در این صورت نیاز به روغن کاری است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

با جستجوی عبارت "همه چیز در مورد تنظیم کلاچ خودرو" راه های مختلفی برای تعمیر و تنظیم آن وجود دارد که نشان دهنده تنوع کلاچ ها و روش منحصر به فرد هر خودرو است. اما در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی دو مدل از متداول ترین روش های تنظیم سیم کلاچ پراید و تعمیر خرابی دوشاخه کلاچ پراید بپردازیم که برای تنظیم سیم کلاچ پژو 405 و پژو نیز استفاده می شود. 206 ماشین:

تنظیم کابل کلاچ اتوماتیک پراید

از نظر تئوری، خود کلاچ  در لوازم یدکی برلیانس h320  اصلی باید بتواند فضای اطراف خود را طوری تنظیم کند که آزادانه حرکت کند، اما گاهی اوقات این روند به طور خودکار مختل می شود و نیاز به یک تسهیل کننده خارجی دارد. اگر کلاچ هیدرولیک باشد کار راحت تر خواهد بود. ابتدا باید ماشین را پارک کرده و در موقعیت ثابت (ترمز کامل) قرار دهید. ماشین نباید حرکت کند و توصیه می شود آن را خاموش کنید). سپس پای چپ را (که برای کلاچ استفاده می شود) زیر پدال قرار دهید و کمی به سمت بالا هدایت کنید. در مرحله دوم پای خود را روی پدال بگذارید و همزمان دنده را عوض کرده و پدال را پایین بیاورید. این کار را چندین بار انجام دهید تا کلاچ به طور خودکار فضای مورد نیاز شما را ایجاد کند. در این مراحل به عملکرد پدال ها و دنده ها توجه کنید.

کلاچ ماشین را نرم کنید

گاهی اوقات کلاچ آنقدر سفت است که راننده هنگام تعویض دنده احساس ناراحتی می کند. در این صورت باید اقداماتی برای نرم شدن کلاچ خودرو انجام دهید. برای نرم کردن کلاچ پراید یا هر خودروی دیگری ابتدا باید فضایی را برای حرکت پدال فراهم کنید. اگر به سیستم کلاچ و گیربکس نگاه کنید، می بینید که اگر فضای کمی در اطراف پدال باشد، شاخک کلاچ خوب کار نمی کند. به همین دلیل پدال سفت می شود و سرعت به راحتی تغییر نمی کند. از طرفی اگر فضای زیادی در اطراف پدال وجود داشته باشد، عملکرد کلاچ کاهش می یابد و پس از تعویض دنده، خودرو به جلو پرتاب می شود. بنابراین برای تنظیم کلاچ خودرو قبل از هر چیز باید از وجود فضای کافی در اطراف پدال اطمینان حاصل کرد. اگر این روش جواب نداد، از روش تنظیم دستی استفاده کنید.

برای تنظیم کلاچ خودرو با استفاده از این روش ابتدا باید موتور خودرو را خاموش کرده و برای ایمنی بیشتر ترمز دستی را تنظیم کنید. صندلی راننده را تا حد امکان به عقب ببرید تا فضای بیشتری برای دیدن پدال ها داشته باشید. هرچه کوچکتر باشید برای شما بهتر است زیرا وضعیت پدال ها را با دقت بیشتری مشاهده خواهید کرد و انجام تعمیرات راحت تر خواهد بود. در این مرحله باید کابل کلاچ را پشت پدال پیدا کنید. یک سیم بلند با دو مهره در انتها که با استفاده از آن می توان فضای اطراف پدال را تنظیم کرد و تا حد زیادی سفتی و صافی پدال را کنترل کرد. برای اینکه دقیقا بدانید نقطه شیرین پدال از نظر نرمی و سفتی کجاست، پیشنهاد می کنیم مهره ها را چندین بار باز و بسته کنید و بعد از هر بسته یا باز شدن پدال را حرکت دهید تا میزان سفتی یا شیرینی دلخواه را پیدا کنید. . به یاد داشته باشید که بیش از حد سفت و شل نباشید. زیرا هر دو می توانند هنگام رانندگی مشکل ساز باشند. پس از یافتن نقطه درگیری چنگال کلاچ، کابل را در همان موقعیت ثابت کنید، یعنی مهره ها را کاملا ببندید و پدال را چندین بار سفت کنید و تست کنید تا از موقعیت مورد نظر اطمینان حاصل کنید. پس از انجام این مراحل، تنظیم کلاچ خودروی شما کامل شده و پدال در وضعیت صحیح قرار می گیرد. در صورت بروز هرگونه مشکل در طی این مراحل می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید اما حتما به خود فرصت دهید تا این مراحل را امتحان کنید.

 

کدخبر: ۱۰۳۲
ارسال نظر