کدخبر: ۱۷۸۵۴

حزب کارگر انگلیس برای اقدام علیه سپاه عجله نمی‌کند

روزنامه گاردین گزارش داده حزب کارگر انگلیس که به تازگی موفق به کسب یک پیروزی در انتخابات پارلمانی سراسری این کشور شده برای اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عجله نخواهد کرد.

حزب کارگر انگلیس برای اقدام علیه سپاه عجله نمی‌کند

به گزارش 24 آنلاین، به نوشته گاردین، دولت جدید انگلیس به جای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» به بررسی امکان ایجاد طبقه جدیدی موسوم به «تروریسم دولتی» خواهد پرداخت. 

دیوید لامی، وزیر امور خارجه جدید انگلیس با همکاران خود در خصوص این موضوع رایزنی و مشورت خواهد کرد. 

به نوشته این روزنامه، موضوع مهم برای جهان غرب در حال حاضر آزمودن این است که آیا «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور منتخب ایران قصد برداشتن گام‌هایی برای تعدیل برنامه هسته‌ای این کشور دارد یا خیر. 

حزب کارگر زمانی که مخالف دولت بود گفته بود که نام سپاه را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی قرار خواهد داد. این در حالی است که مشاوران وزیر خارجه دولت انگلیس هشدار می‌دادند انجام دادن چنین اقدامی آثار مخرب غیرقابل وصفی بر روابط تهران-لندن خواهد گذاشت. 

دستیاران دیوید لامی به روزنامه گاردین گفته‌اند او اضافه کردن متمم‌هایی به قوانین موجود را بررسی می‌کند. این متمم‌ها به دولت امکان خواهند داد محدودیت‌هایی برای فعالیت سازمان‌هایی مانند سپاه پاسداران در نظر گرفته شود. 

دیوید کامرون، وزیر خارجه فعلی انگلیس در برابر فشارهای نماینده‌های پارلمان برای اقدام علیه سپاه مقاومت کرده بود. استدلال او این بود که انجام چنین اقدامی ممکن است به قطع روابط دیپلماتیک با انگلیس از سوی تهران منجر شود.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از اختلافات داخلی در کابینه دولت انگلیس در خصوص موضوع اقدام علیه سپاه منتشر شده بود. روزنامه تایمز انگلیس 13 بهمن‌ماه سال گذشته به اختلاف‌ها در این خصوص اشاره کرده و نوشته بود در حالی که وزارت خارجه انگلیس نگران بسته شدن کانال‌های ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران است، وزارت کشور انگلیس از اقدام علیه سپاه حمایت می‌کند.

در آن گزارش‌ها همچنین آمده بود مقام‌های وزارت خارجه انگلیس علاوه بر این تصریح کرده‌اند سپاه، بر خلاف «گروه‌های تروریستی» نهاد نظامی رسمی یک حکومت است. 

یک منبع در آن زمان به روزنامه تایمز گفته بود: «مقام‌های وزارت خارجه نگرانی‌هایی واقعی درباره چنین اقدامی دارند چون می‌خواهند دسترسی‌شان را حفظ کنند. وزارت کشور و در سطحی وسیع‌تر، دولت از این اقدام (علیه سپاه حمایت می‌کنند. سپاه پاسداران بایستی تا الان در فهرست قرار گرفته بود، اما کل این فرایند روی یخ قرار گرفته است [به معنی اینکه به تأخیر افتاده است.]»

منبع: فارس
کدخبر: ۱۷۸۵۴
ارسال نظر