کدخبر: ۴۷۲۲

چشم انداز قیمت آهن در زمستان

از ابتدای سال جاری تا کنون بازار آهن و فولاد ایران یکی از رکودی‌ترین بازارها بود که نسبت به سایر بازارهای کالایی با تورم معکوس همراه بود و قیمت آهن امروز رشد منفی داشت، در واقع رکودی که امسال در بازار آهن داخلی مشاهده شد نسبتا بی‌سابقه بود و زیان مالی چشمگیری را به فعالان این صنعت به ویژه در مقاطع پایین دست زنجیره فولاد تحمیل کرد.

چشم انداز قیمت آهن در زمستان

مؤلفه‌های بنیادین متعددی در تعیین قیمت آهن امروز و بروز چنین شرایطی در بازار آهن ایران دخیل بود که بخش اعظم آن از کنترل دستوری قیمت آهن و سیاست‌های انقباضی دولت نشأت می‌گرفت؛ بر همین اساس پیش بینی اوضاع بازار و ترسیم چشم‌انداز مشخص براساس پارامترهای موجود، در بازار آهن ایران دشوار بوده و به طور قطعی امکان‌پذیر نیست.

براساس تجربه سال‌های گذشته بازار آهن در فصل زمستان کمی رونق گرفته و معاملات آهن و فولاد دوباره جان می‌گیرد اما به نظر می‌رسد زمستان امسال بازار برخلاف سال‌های گذشته همچنان با ضعف تقاضای مصرفی همراه باشد.

آهن پرایس

با این حال در ادامه به بررسی پارامترهای تعیین کننده سیر کلی بازار آهن و عوامل مؤثر بر قیمت آهن امروز در سه ماه آتی پرداخته می‌شود. همانطور که اشاره شد نمی‌توان با تکیه بر این احتمالات تصمیم قطعی برای خرید آهن گرفت اما با بررسی پارامترهای موجود می‌توان با در نظر گرفتن این موارد در بهترین زمان ممکن برای فروش یا خرید آهن اقدام کرد.

عوامل مؤثر بر قیمت آهن امروز

همانطور که اشاره شد پارامترهای متعددی در تعیین قیمت آهن آلات مؤثر هستند اما این عوامل ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند، به همین جهت مؤلفه‌هایی که در سه ماه آتی بیشترین تأثیر را در تعیین روند بازار آهن و فولاد دارد، تشریح می‌شود؛ البته پارامترهایی که ذکر می‌شود ممکن است با یک تصیمی ناگهانی و ابلاغ دستوالعملی خاص، بی اثر یا کم اثر شود.

آهن پرایس

تقاضای جهانی فولاد

با توجه به رکود اقتصادی چین و کاهش ساخت و سازها در این کشور، تقاضای فولاد هم به مراتب کاهش چشمگیری یافته است، از سوی دیگر در بازه زمانی فعلی با تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی تقاضای جهانی نیز با کاهش بیشتر مواجه است به همین دلیل اطلاع رسانی قیمت‌های مقاطع فولادی صادراتی در این بازه زمانی نیز ممکن است چندان دقیق نباشد.

آهن پرایس

میزان صادرات آهن

صادرات برخی محصولات گران قیمت که در بازار داخلی تقاضای کمتری دارند به افزایش قیمت آهن امروز در روزهای اخیر منجر شده است، اما انجام تعهدات صادراتی و همچنین تعیین عوارض صادراتی برای محصولات فولادی پایین دست نوسانات افزایشی دوام چندانی نداشت.

تا آنجایی که در آخرین روزهای پاییز قیمت شمش صادراتی که در هر تن 10 دلار افزایش داشت با اجرایی شدن عوارض صادراتی مانع از افزایش قیمت آهن امروز شد.

آهن پرایس

محدودیت مصرف گاز

در چند سال اخیر که در فصل زمستان با محدودیت مصرف و قطعی گاز فولادسازان مواجه هستیم، قیمت آهن هم با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود. امسال نیز همچنان با کمبود و قطعی گاز برخی واحدهای تولیدی مواجه هستیم که افزایش قیمت آهن امروز را در پی خواهد داشت، اما با توجه به سایر مؤلفه‌های بنیادین و به ویژه ضعف تقاضا و رکود سنگین در این بازار دامنه این نوسان افزایشی احتمالا کوتاه و موقتی خواهد بود.

آهن پرایس

رکود بازار مسکن

کاهش ساخت و ساز و رکود حاکم بر بازار مسکن یکی از عوامل مهمی است که مانع از افزایش قیمت آهن در سال جاری شد؛ از آنجایی که میزان ساخت و ساز در فصل زمستان با افت بیشتری همراه است، اما کاهش ساخت و سازها در زمستان امسال پررنگ‌تر بوده و رکود عمیق‌تری در بازار حاکم است.

از آنجایی که آهن آلات کاربرد وسیعی در ساخت و ساز دارد، میزان تقاضا در این بازار در قیمت آهن امروز اثرگذار خواهد بود. احتمال می‌رود با اجرایی شدن پروژه ساخت مسکن ملی قیمت آهن و میلگرد افزایشی شود.

آهن پرایس

معاملات بورس کالا

معاملات بورس کالا و حجم عرضه‌ها و نحوه عرضه و قیمت پایه محصولات فولادی که در بورس تعیین می‌شود اثر مستقیمی در قیمت آهن امروز بازار دارد.

به عنوان نمونه عرضه محصولات اعتباری در بورس کالا از جمله مواردی است که به تنظیم یا نابسامانی بازار و قیمت آهن امروز منجر می‌شود. کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در پی قطعی گاز برخی واحدها به افزایش قیمت این محصولات در بورس و افزایش فاصله قیمتی شمش و آهن اسفنجی منجر شد اما با توجه به رکود مصرف مقاطع پایین دست، تأثیر قابل توجهی در قیمت آهن امروز نخواهد داشت.

علاوه‌بر مواردی که گفته شد انتخابات 11 اسفندماه و شروع ماه رمضان از 22 اسفند به فروکش تکاپوی خرید آهن در این ایام منجر خواهد شد که نتیجه آن ثبات یا کاهش قیمت آهن امروز است.

علاوه‌بر این در پایان زمستان واحدهای تولیدی که دچا قطعی گاز شده‌اند به مدار تولید بازمی‌کردند به همین دلیل با افزایش حجم عرضه محصولات اولیه و کاهش قیمت آنها مواجه خواهیم بود که حاصل آن تعدیل قیمت آهن امروز و تنظیم بازار است.

آهن پرایس

مجموع پارامترهایی که اشاره شد فاکتورهای مهمی هستند که از در فصل زمستان مانع از افزایش قیمت آهن امروز و بروز نوسان افزایشی چشمگیر در بازار خواهد شد.

در پایان توصیه می‌شود برای اطلاع از اوضاع و اخبار بازار آهن و تحلیل نوسانات موجود و همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت آهن آلات به سایت آهن پرایس مراجعه کنید، همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگاهن از طریق شماره 02154103 با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

به نظر شما با توجه به فاکتورهایی که اشاره شد اوضاع بازار آهن و فولاد در زمستان امسال به چه صورت خواهد بود، رکود سنگین همچنان ادامه خواهد یافت یا مطابق سال‌های گذشته خرید و فروش آهن آلات رونق می‌گیرد؟!

کدخبر: ۴۷۲۲
ارسال نظر