قیمت لوازم یدکی در بازار اسیر گرانی افسارگسیخته شده است
تمامی مالکین خودرو در ایران طی ماههای اخیر شرایط نامطلوبی را از نظر دسترسی به لوازم یدکی تجربه کردهاند. قیمت لوازم یدکی روزبهروز درحال افزایش است و البته دسترسی به این قطعات نیز برای مالکان خودروها چندان راحت نیست. تمامی این موارد در کنار هم، خبر از وجود یک بحران در بازار قطعات و لوازم خودروی ایران میدهند.
به گزارش پایگاه خبری 24، طی هفتههای گذشته به موضوع گرانی قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی پرداختیم. قیمت قطعات این خودروها بهخصوص در بخش لوازم ظاهری، چند برابر قیمت قطعات یدکی خودروهای وارداتی است. بااینحال، تنها خودروهای چینی از مشکل گرانی قیمت قطعات رنج نمیبرند.
این مسئله خودروهای ایرانی و مالکان آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. بهعنوان یک تجربه شخصی، باید به مشکل خرابی دریچه گاز پژو پارس XU7P در اصفهان اشاره کنیم. هیچکدام از نمایندگیهای ایرانخودرو قطعه فوق را در اختیار نداشتند و تنها راه تعمیر خودرو مراجعه به بازار آزاد بود.
به گفته قطعهفروشان خرد و تعمیرکاران، مشکلی درزمینه دسترسی به قطعات یدکی وجود ندارد؛ بااینحال، شرایط نامطلوب ارزی باعث شده است تا واردکنندگان لوازم یدکی عرضه به بازار را کاهش دهند. درنتیجه عدم عرضه و البته افزایش قیمت ارز، قیمت لوازم یدکی نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال، قطعه کمک فنر پراید که قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان بود، درحالحاضر به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از خودروهای داخلی پس از دههها تولید همچنان به داخلیسازی 100 درصدی نرسیدهاند. ازاینرو، حجم بالایی از قطعات یدکی خودروها به روش واردات تأمین میشود.
علاوه بر گرانی و کمبود لوازم یدکی، مشکل دیگری نیز در این حوزه وجود دارد. بهدلیل کاهش قدرت خرید مردم، لوازم یدکی تقلبی در بازار فراوان هستند. این قطعات معمولاً با قیمت کمتری نسبت به لوازم یدکی اصلی فروخته میشوند. البته استفاده از قطعات یدکی تقلبی و ارزانقیمت باعث میشود که خودروها بهناچار طی زمان کوتاهتری مجدداً به تعمیرگاه بازگردند.