کدخبر: ۱۶۴۳۰

آیا ردیاب خودرو بدون اینترنت کار می کند؟ پاسخ به سوال شما

اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به سوال "آیا جی پی اس نیاز به اینترنت دارد؟" بدهیم جواب بله است. بعضی از ردیاب‌های خودرو قادر هستند بدون نیاز به اینترنت کار کنند که با نام ردیاب آفلاین نیز شناخته می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اساسی که این ردیاب‌ها با ردیاب آنلاین دارند محدودیت در چگونگی عملکرد آن‌ها است.

آیا ردیاب خودرو بدون اینترنت کار می کند؟ پاسخ به سوال شما

بطور کلی دو نوع ردیاب وجود دارد. ردیاب‌های آنلاین و آفلاین که تفاوت عمده‌ی آن‌ها در نحوه ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی است. در ادامه به بررسی کاملی روی نحوه کارکرد و سوالات پیرامون ردیابی آفلاین جی پی اس بدون اینترنت می‌پردازیم.

ردیابی خودرو بدون اینترنت چگونه امکان پذیر است؟

gps یا سیستم موقعیت‌یابی جهانی از ماهواره‌ها به‌منظور تعیین موقعیت ماشین استفاده می‌کند. تعیین موقعیت نیاز به اتصال اینترنتی ندارد و مختصات جغرافیایی بدون اینترنت توسط جی پی اس دریافت می‌شود. حافظه داخلی یکی از تجهیزاتی است که موقعیت را روی فضای ابری ذخیره می‌کند. داده‌های مربوط به موقعیت شامل مختصات جغرافیایی، زمان و تاریخ است. هنگامی که خودرو به منطقه‌ای می‌رسد که دسترسی به اینترنت وجود دارد، داده‌هایی که روی حافظه داخلی ذخیره شده‌اند به سرور مرکزی ارسال می‌شوند.

نحوه دریافت اعلان‌ها و هشدارها در ردیاب آفلاین (Offline)

در ردیاب‌ آفلاین، فرایند دریافت اعلان و هشدارها به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که نیازی به اتصال همیشگی به اینترنت ندارد. روش‌های ارسال هشدار شامل ارسال پیامک (SMS) و یا ذخیره اطلاعات در حافظه داخلی ردیاب و ارسال دوره‌ای آن‌ها است. در ادامه بطور کامل به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

ارسال پیامک (SMS)

معمول‌ترین روش‌ ارسال هشدار در ردیاب خودرو آفلاین به منظور ارسال اعلان‌ها، پیامک است. در این روش اعلانهای مختلفی مانند حرکت غیرمجاز خودرو، تجاوز از سرعت مجاز و ورود یا خروج از مناطق جغرافیایی تعیین شده (Geofencing) تشخیص و از طریق پیامک به شماره تلفن مالک ردیاب ارسال می شود. به این ترتیب کاربر بطور کامل در جریان وضعیت خودرو خود قرار می‌گیرد.

ذخیره اطلاعات در حافظه داخلی

در این روش ارسال اطلاعات از طریق ذخیره در حافظه‌ی داخلی صورت می‌پذیرد. به‌این شکل که در فاصله‌های زمانی مشخص یا زمانی که اتصال اینترنت برقرار شد، اطلاعات به سرور مرکزی ارسال می‌شود. اولین مرحله‌ی ذخیره سازی اطلاعات در حافظه‌‌ی داخلی شامل ذخیره سازی است. اطلاعات مربوط به مسیریابی و رویدادهای مختلف در حافظه داخلی ردیاب ذخیره می‌شود. دومین مرحله ارسال دوره‌ای اطلاعات است. هنگامی که خودرو وارد منطقه‌ای با دسترسی به اینترنت می‌شود یا در زمان‌های معین، جی پی اس اطلاعات ذخیره شده را از طریق شبکه‌های مخابراتی GSM یا اینترنت به سرور مرکزی ارسال می‌کند. مرحله بعدی استفاده از برنامه‌های موبایل و بلوتوث برای ارتباط با گوشی‌های هوشمند است. مرحله چهارم دریافت داده‌ها است. کاربران می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل، داده‌های ذخیره شده در ردیاب را دانلود و بررسی کنند. همچین برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانند اعلان‌های فوری را بر اساس داده‌های دریافت شده از ردیاب، به کاربر ارسال کنند.

مزایای استفاده از جی پی اس آفلاین

استفاده از gps آفلاین برای ردیابی و ناوبری دارای مزایای زیادی است که در ادامه تمام موارد بررسی خواهد شد.

عدم نیاز به اینترنت

مهمترین مزیت جی پی اس آفلاین این است که برای ردیابی به اینترنت نیاز ندارد. به همین ترتیب مناطقی که پوشش شبکه تلفن همراه ضعیف یا بدون پوشش اینترنت است کارایی خوبی دارد. علاوه بر این استفاده از جی پی اس آفلاین در مواقعی که نمی خواهید از داده تلفن همراه خود استفاده کنید، مانند زمانی که در سفر هستید یا زمانی که باتری گوشی شما کم است، توصیه می‌شود.

صرفه جویی در هزینه

منظور از صرفه جویی در هزینه، عدم نگرانی از اتمام حجم بسته‌های اینترنتی است. استفاده از جی پی اس آفلاین شما را از استفاده اینترنت بی‌نیاز می‌کند و می‌تواند به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند.

قابلیت استفاده در مواقع اضطراری

جی پی اس آفلاین برای مواقع اضطراری مانند زمانی‌که در طبیعت گم شده اید یا دچار بلای طبیعی شده‌اید بسیار کاربردی است. در این مواقع با توجه به این که احتمال دسترسی به شبکه تلفن همراه کم است، از ردیاب آفلاین برای یافتن لوکیشن استفاده کنید.

ردیاب خودرو

معایب استفاده از جی پی اس آفلاین

استفاده از GPS آفلاین علاوه بر مزایایی که دارد محدودیت‌هایی در بروزرسانی اطلاعات و دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات ایجاد می‌کند. با در نظر گرفتن متفاوت بودن نیاز کابران، ممکن است این محدودیت‌‌ها برای برخی مشکل ساز شود. در ادامه به بررسی محدودیت های ردیاب آفلاین خواهیم پرداخت.

به روز نبودن اطلاعات: نقشه‌ها و نقاط نمایشی در ردیاب آفلاین بروز نیست و ممکن است تغییرات بصورت لحظه‌ای اعمال نشود. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییرات سرعت، میزان ترافیک و نقاط جدید اضافه شده اشاره کرد.

محدودیت برخی قابلیت‌ها: برخی از قابلیت‌ها همچون راهنمای صوتی، عدم بروز رسانی خودکار مسیر، فضای ذخیره سازی و حجم جست و جو محدود است.

عدم سازگاری با همه دستگاه: جی پی اس آفلاین قابلیت نصب روی همه دستگاه ها را ندارد. بعضی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابلیت اجرای برنامه‌های مربوط به GPS آفلاین را ندارند.

عدم ذخیره سازی نقشه: با توجه به آفلاین بودن این ردیاب ها، ذخیره نقشه و نقاط روی دستگاه ممکن است فضای ذخیره سازی زیادی را اشغال کند.

نهایتا انتخاب بین ردیاب آنلاین و آفلاین به نیازها و امکانات مد نظر شما بستگی دارد. در صورتی‌که به اطلاعات به‌روز و قابلیت‌های بیشتر نیاز دارید و یا میزان فضای ذخیره سازی و اتصال به اطلاعات بصورت ایمن برای شما اهمیت زیادی دارد انتخاب ردیاب آنلاین شرکت ایگل می‌تواند تصمیم بهتری است. با این حال در صورتی که نیاز به ردیابی در مناطقی که اینترنت نیست نیاز دارید جی پی اس آفلاین بسیار منطقی‌تر است.

کدخبر: ۱۶۴۳۰
ارسال نظر