کدخبر: ۱۱۳۱

۶+۱ نکته مهم برای موفقیت مالی در کسب و کارهای جدید

طی چند سال اخیر کسب و کارهای جدید زیادی وارد دنیای تجارت شده‌اند؛ اما در این میان تعداد محدودی به موفقیت رسیده‌اند و بقیه به دلیل بروز بعضی مشکلات از دور خارج شده‌اند.

6+1 نکته مهم برای موفقیت مالی در کسب و کارهای جدید

اگر به فکر راه اندازی کسب و کار جدیدی افتاده‌اید یا در حال حاضر صاحب این کسب و کار هستید، برای کسب موفقیت باید از بعضی نکات اساسی مطلع باشید. در این مقاله ما هفت نمونه از این نکات را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. طرح درستی انتخاب کنید

وقتی صحبت از کسب و کار جدید می‌شود؛ سر و کله بسیاری از ایده‌ها هم پیدا می‌شود. یکی از اشتباهات بزرگی که در مورد کسب و کارهای جدید و استارتاپ‌ها وجود دارد، مشکل طرح اولیه است. واقعیت این است که گاهی ایده‌هایی به ذهن‌مان می‌رسد که گمان می‌کنیم چون به نظر خودمان و اطرافیان‌مان خلاقانه و بی‌نظیر هستند، حتما باید برای بقیه هم جذابیت داشته باشند.

  • توجه داشته باشید که ما اطرافیان‌مان را معمولا شبیه به خودمان و سلایق‌مان انتخاب می‌کنیم و لزوما فکرهایی که به نظر ما و دوستان‌مان در حیطه کسب و کار جالب می‌آیند؛ به نظر کسانی که به عنوان مشتری بالقوه در نظرشان می‌گیریم، جالب نخواهند بود. بنابراین صرف تازه بودن ایده به معنی موفق بودن آن نخواهد بود.
  •  لازم است قبل از شروع یک کسب و کار جدید طرح‌تان را به پرسش بگذارید و اطلاعات کافی راجع به نظر بقیه نسبت به آن به دست آورید و درباره حیطه‌های اصلی و مهم آن تحقیق کنید. زمانی که طرح‌تان از این دو جهت بررسی شده و موفق بیرون آمده باشد، می‌توانید به اولین گام موفقیت مالی آن دل ببندید.

 

  1. استراتژی بلند مدت تعیین کنید

اگر نمی‌دانید قرار است طی بازه‌های مختلف زمانی به کدام نقطه‌های عطف برسید؛ بهتر است روی موفقیت مالی‌تان حساب باز نکنید. شما باید بدانید هر سال قرار است کسب و کارتان در کجای بازار قرار داشته باشد و برای رسیدن به آن نقطه به انجام چه کارهایی نیاز دارید، کجاها باید سرمایه گذاری کنید و کجا باید از میدان سرمایه گذاری دور بمانید، کجا باید نیروی جدید استخدام کنید و کجا باید شرح وظایف نیرو را عوض کنید؛ در غیر این صورت انتظار موفقیت نداشته باشید.

  1. تقاضا تولید کنید

Picture8

درست است که شرایط اقتصادی تمام دنیا به هم ریخته و کسب و کارهای زیادی از بین رفته‌اند چون دیگر در برابر عرضه تقاضایی وجود ندارد؛ اما بسته به پتانسیل کسب و کاری که دارید، ممکن است بتوانید به جای اینکه صرفا تولید کننده کالا یا خدمات باشید، ایجاد کننده تقاضا هم باشید.

  •  یک مثال ساده این است که در شرایط محدود شدن بیرون رفتن و جایگزین شدن قرنطینه کسب و کارهایی مثل تولیدی‌های پوشاک می‌توانند به جای مانور دادن روی لباس‌هایی مثل مانتو، روی لباس‌های راحتی زیبا و ساده برای داخل خانه تاکید کنند. سایر کسب و کارهای مرتبط با سبک زندگی هم می‌توانند برای محصولاتشان در فضای داخل منزل ایجاد تقاضا کنند. بنابراین سعی کنید خودتان ایجاد کننده یک جریان و سبک زندگی باشید که مشتری در آن به محصولات و خدمات شما نیاز پیدا خواهد کرد.

 

  1. حساب و کتاب‌هایتان را مدیریت کنید

یکی از فجایعی که ممکن است برای هر کسب و کار جدیدی اتفاق بیفتد این است که امور مالی شرکت مدیریت درستی نداشته باشد. سود و ضرر به خوبی محاسبه نشود و هزینه‌ها و درآمدها به صورت تخصصی محاسبه نشوند. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید؛ نباید توقع پیشرفت مالی داشته باشید. برای جلوگیری از این مشکل و به دست آوردن ریز حساب‌ها علاوه بر کمک گرفتن از متخصصان امور مالی، می‌توانید از بعضی از بهترین انواع نرم افزار و برنامه های حسابداری استفاده کنید. بسیاری نرم افزارها مثل پارسیان و محک تجربه کاربری بسیار خوبی برایتان فراهم می‌کنند و نرم افزارهایی مثل پارمیس و هلو هم از بهترین گزینه‌های موجود برنامه حسابداری به شمار می‌آیند. کسب و کار کوچک فروشگاهی دارید و چه مجموعه بزرگی را مدیریت می‌کنید، نگذارید مدیریت امور مالی از دستتان خارج شود.

  1. درست تبلیغ کنید

احتمالا می‌دانید که تبلیغات برای معرفی برند جدید شما و کسب درآمد بیشتر چه نقشی ایفا می‌کند؛ اما نکته‌ای هست که خیلی‌ها نسبت به آن آگاهی ندارند و به همین دلیل هم تبلیغاتشان صرفا ریخت و پاش و هزینه بیش از حد برای کاری است که نتیجه‌ای نخواهد داشت. مسئله این است؛ باید ویژگی‌های مخاطب و رسانه‌ای را که قرار است روی مخاطب تاثیر بگذارد، بشناسید، در این راستا می‌توانید برای انتخاب کانال تبلیغاتی آنلاین مناسب با کسب و کار خود این مطلب را نیز مطالعه کنید. برای مثال این روزها استفاده از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برای تبلیغ کسب و کارها همچنان رونق زیادی دارد. بیشتر صاحبان کسب و کار فکر می‌کنند صرف داشتن فالوئر، ویو و لایک بالا برای تبلیغ دادن به یک صفحه کافی است؛ در حالی که اغلب این پیش‌بینی اشتباه از آب در‌می‌آید؛ بنابراین:

  • اول ببینید کالا یا خدمتی که می‌خواهید تبلیغش را بکنید با مخاطب رسانه مورد نظرتان سنخیت دارد. مثلا نمی‌توانید تبلیغ ابزار صنعتی را در یک پیج شیرینی پزی انجام دهید و انتظار نتیجه موفق داشته باشید.
  • قبل از جذب مخاطب محتوای مناسب برای نگه داشتن او را فراهم کرده باشید.
  • آگاه باشید که مخاطب امروزی نسبت به تبلیغات حساس است و اگر احساس کند کسی از اعتمادی که به یک صفحه اینستاگرامی کرده سو استفاده می‌کند؛ ممکن است نسبت به تصویر برند شما جبهه بگیرد.

 

  1. از اطلاعات‌تان محافظت کنید

Picture9

اهمیت کسب و حفظ اطلاعات را در دنیای امروز به هیچ وجه دست کم نگیرید. همه چیز اطلاعات است و اطلاعات همه چیز است. برای کسب اطلاعات باید نسبت به منابع مرتبط با حوزه کاری‌تان و بازارهای جهانی اشراف کامل داشته باشید؛ از جدیدترین تحقیقات باخبر شوید و هم‌گام با نوسان‌های محیطی حرکت کنید یا از حرکت بایستید.

  • بعد از این مرحله نوبت به حفظ اطلاعات می‌رسد. سیستم‌های شما باید از تمام جزئیات محرمانه به خوبی محافظت کنند. در چنین شرایطی به جز استخدام کارمندان مورد اعتماد مجهز کردن سیستم‌های محل کار و حتی سیستم شخصی خودتان مثل pc و موبایل به آنتی ویروس بسیار ضروری است. بنابراین وقتی نوبت به خرید آنتی ویروس رسید، سراغ بهترین گزینه های این نرم افزار برای دستگاه موبایل یا کامپیوتر بروید. خوب تحقیق کنید و کامپیوتر های محل کار را به آنتی ویروس‌های اورجینال و قوی مجهز کنید. شاید هزینه این کار به نظرتان زیاد برسد؛ اما واقعیت این است که هزینه لو رفتن اطلاعات و شکست برند از این هزینه به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

  1. اولویت شما مشتری شماست

وجود شما و ماندن‌تان در بازار با رابطه‌ای که با مشتری‌هایتان دارید، نسبت مستقیم دارد؛ بنابراین به مشتری‌ها رسیدگی کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید. نظراتشان را بشنوید، نسبت به انتقادهایشان گارد نگیرید و برای جلب رضایتشان تلاش کنید. بدون ارتباط درست با مشتری خیلی زود از بازار به نفع کسانی که مشتری مدار هستند، کنار گذاشته خواهید شد. به عبارت دیگر مشتری‌های شما، سرمایه‌های شما هستند، نسبت به حفظ آن‌ها کوشا باشید.

کدخبر: ۱۱۳۱
ارسال نظر