کدخبر: ۱۱۲۲۲

چگونه وام مسکن روستایی بگیریم؟

یکی از تسهیلاتی که دولت برای مردم در نظر گرفته تا بتوانند از پس هزینه‌های ساخت مسکن بربیایند، وام مسکن روستایی است. با ارائه این وام، بخش زیادی از نیازهای اساسی و مالی دارندگان زمین‌های کشاورزی رفع و رجوع شده تا آن‌ها بتوانند مقدمات ساخت پناهگاه را برای خانواده‌هایشان فراهم کنند.

چگونه وام مسکن روستایی بگیریم؟

. اصلی‌ترین شرط برای واریز شدن پول وام، این است که فرد متقاضی قبلا این تسهیلات را دریافت نکرده باشد. اینکه شرایط وام مسکن روستایی چیست و افراد با طی چه مراحلی می‌توانند از واریزی این تسهیلات اطمینان داشته باشند، آن چیزی است که در ادامه این مطلب آمده است.

شرایط وام مسکن روستایی چیست؟

قبل از اینکه شرایط تسهیلات مسکن روستایی بررسی شود، باید اعلام کرد که به واسطه انتقال اعتبار، سایر افراد هم می‌توانند این وام را بگیرند؛ چون بعضی از مشمولان طرح وام مسکن روستایی به‌دلیل نداشتن بودجه کافی حاضرند تا امتیاز وام خود را بفروشند. دقیقا همانند آنچه که برای فروش امتیاز وام رسالت اتفاق می‌افتد و مشتریان خوش‌حساب بانک می‌توانند اعتبار لازم را دریافت کنند. تسهیلات مسکن روستایی به افرادی ارائه می‌شود که شرایط ابلاغ‌شده را داشته باشند. این شرایط به شرح زیر هستند:

  1. صرفا کسانی که در روستاهایی زندگی می‌کنند که کمتر از 25 هزار نفر جمعیت دارند، مشمول این تسهیلات خواهند شد.
  2. همچنین تمامی افرادی که در شهرهایی با جمعیت کمتر از بیست و پنج هزار نفر زندگی می‌کنند، تسهیلات مسکن روستایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  3. اگر فردی در شهرهای زیر 25 هزار نفر سکونت داشته و حتی پروانه ساخت هم دریافت کرده باشد، می‌تواند وام مسکن روستایی بگیرد.
  4. در صورتی که فرد در طی سال‌های گذشته از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کرده باشد، درخواست وام مسکن روستایی آن‌ها رد خواهد شد.
  5. نداشتن بدهی و داشتن اعتبار لازم برای بازپرداخت اقساط از جمله مهم‌ترین شرایط مشمولان این طرح دولتی محسوب می‌شود.

این 5 مورد، شرایط کلی ثبت نام مشمولان است. براساس هر بانکی که این تسهیلات را ارائه می‌کند، شرایط دقیق برای هر فرد متفاوت خواهد بود. در ادامه به تفکیک هر بانک، توضیحات لازم و کافی آورده شده است.

شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی در بانک مسکن

مسکن

افرادی که تمایل دارند تا وام روستایی را از بانک مسکن دریافت کنند، می‌بایست تحت دستورالعمل این بانک، شرایط لازم را داشته باشند. اگر فرد این شرایط را داشته باشد، احراز می‌شود و فرآیند دریافت وام را می‌تواند شروع کند. شروط بانک ملی برای متقاضیان در بخش زیر مطرح شده است:

  1. وام‌گیرنده و ضامن وام باید هر دو توسط بانک مسکن، احراز توانایی مالی شده باشند.
  2. تسهیلات ساخت و ساز روستایی فقط یک‌بار به هر کد ملی واجد شرایط تعلق می‌گیرد و برای او واریز می‌شود. بنابراین، افرادی که برای بار دوم درخواست داده‌اند، رد می‌شوند.
  3. گفته می‌شود که علاوه‌بر دریافت وام مسکن روستایی ۱۴۰۳، افراد می‌توانند از محل اوراق ممتاز یا سپرده و حتی محل بدون سپرده تا حداکثر 10 میلیون تومان، وام جعاله بانک مسکن بگیرند.
  4. داشتن سپرده در بانک صادرات برای گرفتن تسهیلات مسکن روستایی، الزامی است. اگر فردی در این بانک سپرده نداشته باشد، نمی‌تواند نسبت به ثبت نام آن اقدام کند.
  5. کسانی که مایل به اخذ وام روستایی هستند، نباید در سایر بانک‌ها بدهی مالی داشته باشند.

شرایط ثبت نام تسهیلات مسکن روستایی در بانک ملی

بعد از بانک مسکن، بانک ملی هم امکان دریافت تسهیلات روستایی را برای واجدان شرایط فراهم کرده است.

  1. هر متقاضی برای گرفتن وام مسکن روستایی باید اعتبار لازم را طبق دستورالعمل‌های بانک ملی داشته باشد.
  2. هیچ نوع بدهی پرداخت نشده یا قسط معوقه از سمت وام‌گیرنده در بانک ملی نباید استعلام شود.
  3. برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی، ارائه سفته و وثیقه از سمت وام‌گیرنده الزامی است.
  4. استعلام امکان ساخت وام مسکونی توسط بانک ملی انجام می‌شود. بنابراین فرد متقاضی باید نسبت به فراهم کردن شرایط ساخت ملک در زمین‌های روستایی آگاه بوده و حتما این شرایط را داشته باشد.

همانطور که شرایط لازم برای دریافت وام از بانک‌های ملی و مسکن متفاوت است، مدارک مورد نیاز آن‌ها نیز فرق خواهد داشت. ابتدا مدارک عمومی واجدان شرایط اعلام می‌شود. سپس نوبت به بررسی مدارک لازم برای درخواست به هر بانک بررسی خواهد شد.

نحوه ثبت نام وام مسکن روستایی چگونه است؟

برای ثبت نام وام مسکن روستایی به یکی از دو صورت اینترنتی و آنلاین می‌توان اقدام کرد. در روش حضوری، نزدیک‌ترین بانک مسکن و ملل را می‌توان انتخاب کرد. در کل، می‌توان به بانک‌هایی مراجعه کرد که این خدمات را ارائه می‎کنند و اعلام آمادگی کرده‌اند.

روش اینترنتی معمولا برای بیشتر بانک‌ها به جز بانک رسالت و مهر ایران، برقرار نیست؛ زیرا اکثر بانک‌ها بسترهای لازم را برای ارائه تسهیلات اینترنتی ندارد. به همین خاطر، قبل از انتخاب بانک برای ثبت نام اینترنتی وام مسکن روستایی لازم است تا نسبت به بسترهای آنلاین بانک‌ها، جدیدترین اطلاعات لازم را داشت.

همچنین برای ثبت درخواست تسهیلات از سمت متقاضی، ورود به سایت اینترنتی saman.mrud.ir است. با ورود به این سایت لازم است که گزینه ثبت نام در طرح ملی مسکن را پیدا کرد. اگر در این سایت، پیامک تایید درخواست اعلام شد، می‌توان برای ادامه مراحل اقدام نمود. به طور معمول، افرادی که تا به حال وام روستایی را نگرفته باشند، در این مرحله مورد پذیرش بانک قرار می‌گیرند.

مدارک عمومی متقاضی برای دریافت وام مسکن روستایی

برای ثبت نام وام مسکن روستایی 1403 می‌بایست لیست مدارک لازم را به همراه داشت. در صورتی که یکی از اطلاعات و مدارک گفته شده، همراه متقاضی نباشد، روند ثبت نام به تاخیر می‌افتد. در بخش زیر، تمامی مدارک لازم برای اخذ وام روستایی برای اشخاص حقیقی آمده است:

  1. تکمیل و ارائه فرم درخواست وام مسکن روستایی برای سال ۱۴۰۳
  2. اصل شناسنامه و کپی از تمامی صفحات آن
  3. اصل کارت ملی و کپی از پشت و روی آن
  4. کارت ملی و شناسنامه مربوط به ضامن‌های متقاضی

نکته: در صورتی که متقاضی به وکیل خودش، برگه وکالتنامه رسمی را داده باشد، ارائه این برگه لازم و ضروری است. علاوه‌براین، وکیل باید مدارک هویتی و شناسایی خود را به همراه داشته باشد.

برای دو بانک ملی و مسکن، وجود برخی دیگر از مدارک لازم و ضروری بوده که در ادامه به آن پرداخته شده است.

مدارک لازم برای ثبت نام وام مسکن روستایی در بانک مسکن

  1. اصل شناسنامه به همراه کپی از تمامی صفحات
  2. فرم تکمیل شده درخواست تسهیلات مسکن روستایی
  3. پروانه ساخت مورد نظر
  4. مدارک شناسایی ضامن‌ها مانند کارت ملی، شناسنامه و کپی از آن‌ها (در صورتی که نیاز به معرفی ضامن باشد.)

مدارک لازم برای ثبت درخواست تسهیلات مسکن روستایی در بانک ملل

  1. شناسنامه و کپی از آن
  2. یک قطعه عکس از متقاضی با پس زمینه سفید
  3. شماره حساب سپرده قرض الحسنه پس‌انداز و تاریخ افتتاح آن
  4. برگه تکمیل‌شده فرم درخواست تسهیلات مسکن روستایی
  5. کپی از تمامی برگه‌های اسناد و مدارک مالکیت متقاضی
  6. پروانه ساخت ملک مورد نظر
  7. برگه برآورد هزینه‌های قابل ملاحظه برای معامله مانند قیمت زمین و قیمت تهیه مصالح.
  8. قرارداد انعقاد شده میان بانک و شخص متقاضی
  9. یک نسخه از کلیه اسناد مانند برگه‌های حسابداری، تعهدات و انتظامی به همراه مدارک بعد از انعقاد قرارداد تا مرحله نهایی واریز و تسویه
  10. اصل برگه امضا مسلم الصدور (در صورتی که قرارداد در دفتری رسمی منعقد نشده باشد، الزامی می‌باشد.)
کدخبر: ۱۱۲۲۲
ارسال نظر