کدخبر: ۱۰۳۴
بهترین زمان برای خرید میلگرد

آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

قیمت میلگرد توسط تولیدکنندگان داخلی در چند هفته گذشته تا کنون تغییرات و نوسانات زیادی داشته است.

آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

اولین هفته کاری سال 1397 در فروردین ماه مصادف با افزایش قیمت دلار بود. تولیدکنندگان داخلی افزایش قیمت دلار را مبنای کار خود قرار داده و شروع به بالا بردن قیمت میلگرد و مقاطع فولادی کردند. این اتفاق در حالی بود که بیش از 90% مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان مقاطع در داخل کشور تولید می گردد.

خریداران آهن آلات این افزایش قیمت را بی مورد می دانستند به همین خاطر اقدام به خرید نکردند ؛ این امر موجب شد بازار آهن آلات در یک رکود بی سابقه فرو رفته و عملا هیچگونه معامله ای در بازار ثبت نگردد. خریداران که از خرید عقب نشسته بودند روال قیمت گذاری را زیر نظر گرفته منتظر شدند به این امید که قیمت میلگرد و مقاطع کاهش یابد. تولیدکنندگان اما با بدون در نظر گرفتن آگاهی جامعه از روال غلط قیمت گذاری همچنان با دنبال کردن روند افزایشی سایه رکود را بیش از پیش بر سر بازار فولاد کشاندند.

با بررسی گزارش های موجود از سال 95 تا کنون برای بازار آهن آلات می توان رد پای یک یا چند مافیا را دنبال کرد. هرچند نباید از زحمت تولیدکنندگان در حوزه فولاد چشم پوشید که در شرایط بحران و تحریم هم قدرتمند بر پایهای خود ایستادند و نیاز داخلی را تامین کردند؛ اما نمی توان از بازی بزرگان صنعت فولاد که در این افزایش قیمت نقش بسزایی داشتند چشم پوشید، بازی ای که در این روند افزایشی قیمت ها بی تاثیر هم نبوده است.

ثبات بازارهای کشوردر گرو ثبات بازار فولاد

شاید تاکنون واژه "بازار زنجیره ای فولاد" را شنیده باشید. این واژه در لغت به معنای وابستگی در زمینه فولاد است، اما به طور کلی وابستگی تمامی زمینه های تولیدی دیگر به بازار فولاد را در بر میگیرد. تولیدات نهایی فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو سازی، صنایع غذایی، راه سازی و ....است. در صورت عدم ثبات قیمت میلگرد و مقاطع فولادی شاهد افزایش قیمت در تمامی بازارهای دیگر از جمله قیمت ورق گالوانیزه نیز خواهیم شد.

در روز 18 فروردین سال جاری یعنی پیش از افزایش نرخ دلاراز 50000 ریال، مجتمع فولاد خوزستان با یک عرضه عجیب در بورس همه را نگران کرد. این مجتمع در عرضه خود قیمت شمش را 23500 ریال اعلام کرد. این قیمت برای بازار نا آرام بعد از سال جدید یک تکان به حساب می آمد. پس از آن دلار مرز قیمت 50000 ریالی را شکست داد.

دولت برای کنترل شرایط، قوانینی برای کنترل نرخ ارز تصویب کرد و سپس در اخبار قیمت دلار 42000 ریال اعلام گردید. جالب است، آیا کسی در مجتمع فولاد خوزستان از پیش از این اقدام دولت اطلاع داشت؟  چرا نرخ اعلامی در بورس اینگونه مطرح شده بود؟

 

قیمت میلگرد و مقاطع فولادی بر مبنای نرخ شمش

پس از بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت میلگرد و سایر مقاطع در بازار داخلی فولاد، تحلیل گران اعلام کردند بازار جهانی فولاد در ثبات قیمت به سر می برد و حتی گاهی با کاهش قیمت نیز مواجه است.

سوالی که پس از عرضه بورس از فولاد خوزستان پرسیده شد این بود: با توجه به اینکه نرخ شمش صادراتی شما بر مبنای فوب (یعنی پایین تر از CIS) محاسبه می شود، چگونه نرخ فعلی عرضه در بورس را توجیه می کنید؟

به گزارش منابع خبری قیمت اسلب در CIS  چیزی ما بین 30 تا 40 دلار است که این قیمت از شمش بالاتر است. پس چگونه قیمت شمش و اسلب فولاد خوزستان با یک قیمت در بورس کالا عرضه شده است؟

تولید کنندگان کوچک موجود در بازار اقدام به خرید محصول با قیمت بالا نمی کنند. آنها راحت تر هستند تولیدات خود را تغییر دهند. از شمش القایی استفاده کنند و به جای تولید میلگرد شاخه، کلاف یا تیرآهن تولید کنند.

کاهش قیمت میلگرد تحت تاثیر بازی بزرگان

در یک بررسی ساده می توان فهمید قیمت شمش 515 دلاری و نرخ ارز 24000 ریالی نمی تواند قیمت عرضه 23259 ریالی را توجیه کند. در پایان بهتر است بگوییم ابهامات موجود در بازار منجر به تولید آمارها و اطلاعات نادرست است. تا زمانی که این ابهامات در بازار وجود داشته باشد نمی توان پیش بینی درستی از قیمت میلگرد و مقاطع فولادی ارائه داد.

آنچه به جرات می توان گفت این است که کل فعالیت بازار فولاد دستخوش بازی بزرگان این صنعت قرار گرفته است. آنجه منجر به این افزایش قیمت شده را باید در تولید مواد اولیه و میانی جستجو کرد. امید است بازار از این عوام فریبی تبعیت نکرده و به زودی شاهید کاهش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی باشیم.

کدخبر: ۱۰۳۴
ارسال نظر