صفحه کلاچ خودرو و اهمیت آن

۱۴۰۱-۰۶-۱۲ سرگرمی

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های مورد استفاده در خودرو است که اغلب در خودروهای دنده ای استفاده می شود. سیستم کلاچ شامل یک صفحه، دیسک و یاتاقان است که به صفحه فلایویل متصل می شود. این سیستم برای انتقال نیرو به چرخ دنده و در نهایت حرکت خودرو بسیار مهم است. سیستم کلاچ را بشناسید

رانندگی در شهرهای شلوغ و شلوغ بسیار خسته کننده و غیرقابل تحمل است، به خصوص در هنگام استفاده از خودروهایی با دنده دستی زیرا باید هر بار پدال کلاچ را فشار دهید و دنده را عوض کنید.

اما فرآیند انتقال نیرو و راندمان از موتور به چرخ ها مستلزم وجود سیستمی است که با مداخله باعث انتقال نیرو از موتور به چرخ ها می شود. سیستم کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های خودرو است.

کلاچ حرکت چرخشی را از یک شفت به شفت دیگر منتقل می کند، به عبارت دیگر کلاچ رابط بین گیربکس و موتور است که ابتدا نیروی موتور را به گیربکس و سپس به چرخ ها منتقل می کند.

“دیسک و صفحه کلاچ” همراه با صفحات به یک صفحه فولادی پرچ می شوند و این صفحات فولادی حرکت چرخشی را به فنر پیچشی منتقل می کنند. سیستم کلاچ مستقیماً از طریق رابطی به نام پدال کلاچ در دسترس راننده است. فرد باید این پدال را فشار داده و دنده را عوض کند.

برای مثال وقتی می خواهید دنده ۲ به ۳ یا برعکس تغییر دهید، ابتدا باید پدال کلاچ را فشار دهید تا اتصال گیربکس و موتور قطع شود سپس دنده را عوض کنید. فشار دادن پدال کلاچ باعث می شود که ارتباط بین این دو سیستم ایجاد شده توسط دیسک و دیسک کلاچ قطع شود و بتوانید دنده را عوض کنید، با رها کردن مجدد کلاچ این اتصال برقرار می شود.

کلاچ صحیح، چسبیدن یا چسبیدن چیست؟

کلاچ نام اصلی سیستم کلاچ و پدال آن است که از ابتدا با همین نام شناخته می شد. به عبارت دیگر کلاچ کلمه صحیح این قطعه است، اما عباراتی مانند کلاژ و کلاج نیز در زبان محاوره استفاده می شود.

کلاچ ماشین کجاست؟

سیستم کلاچ خودرو در لوازم یدکی ام وی ام بازار  به قسمت جلو یا موتور خودرو متصل می شود. این سیستم بین موتور و گیربکس قرار دارد و به رابطی به نام پدال کلاچ متصل است که در کنار پدال گاز و ترمز زیر پای راننده قرار دارد.

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟ او را بهتر بشناسید

“دیسک و صفحه کلاچ چیست؟” این قطعه یکی از رایج ترین قطعاتی است که اگر با خودرویی سر و کار دارید حتما نام آن را شنیده اید. دیسک و صفحه یکی از پرکاربردترین قطعات در سیستم کلاچ خودرو است که در تمامی خودروهای دنده ای دیده می شود. یکی از اجزای اصلی مصرفی خودروهای دنده ای محسوب می شود.

عدم وجود دیسک و صفحه کلاچ در خودرو باعث می شود که دنده در خودرو قرار نگیرد و در فاز تعویض به درستی قرار نگیرد بنابراین وجود این قطعه در خودرو برای حرکت خودرو مورد نیاز است. برای درک بهتر نحوه عملکرد آن، در این مقاله به شما یک نمای کلی از دیسک و صفحه کلاچ خواهیم داد.

دیسک کلاچ را بشناسید

دیسک کلاچ چیست؟ دیسک کلاچ بخشی از سیستم گیربکس خودرو می باشد، این دیسک به صورت حلقوی بوده و در داخل پوسته کلاچ توسط چندین نقطه، فنرها و زبانه های کلاچ ثابت شده است، این قسمت همچنین قابلیت حرکت طولی را دارد و با فشرده سازی دیسک کلاچ می توان آن را از دیسک کلاچ جدا کرد. فنر کلاچ .

وظیفه دیسک کلاچ خودرو که یکی از سیستم های اصلی کلاچ است، انتقال نیرو است. با استفاده از دنده می توان سرعت خودرو را افزایش داد و به دنده ها منتقل کرد.

آشنایی با صفحه کلاچ خودرو

دیسک کلاچ یکی از مهم ترین قسمت های دیسک کلاچ و سیستم دیسکی است و وظیفه آن ایجاد امکان حرکت برای سایر قطعات می باشد، دیسک کلاچ دایره ای بوده و دو طرف آن به دلیل وجود ضریب اصطکاک بالایی دارند. لنت هایی که سطح صفحه را می پوشاند، صفحه کلاچ همیشه با دیسک کلاچ در تماس است و همچنین با فشار دیسک با فلایویل تماس می گیرد.

داخل دیسک کلاچ یک هاب هزار نوک دارد که کاربرد اصلی آن درگیر شدن با شفت ورودی گیربکس است و فلایویل روی دیسک کلاچ را از شفت می چرخاند. این قطعه پس از مدتی فرسوده می شود و نیاز به تعویض دارد. از مهمترین دلایلی که باعث کاهش طول عمر مفید دیسک کلاچ می شود می توان به نیم کلاچ طولانی مدت، رانندگی پرفشار در سربالایی، رها شدن ناگهانی کلاچ و حمل مسافر با آن اشاره کرد.

کیت کلاچ چیست؟ ترکیب دیسک، صفحه و بلبرینگ را کیت کلاچ می نامند، محصولات و قطعات فروش دیسک و صفحه کلاچ در بازار عموما به کیت کلاچ معروف هستند، در واقع دیسک و صفحه کلاچ با درصد بالا به صورت کیت و کیت چیزی است که به آن قطعات گفته می شود که شامل چندین قطعه دیگر در یک بسته می شود.

به طور مشخص، کیت کلاچ شامل چه مواردی است؟ او پاسخ داد که این مجموعه از چند قسمت از جمله دیسک کلاچ، دیسک و یاتاقان آزاد کننده کلاچ تشکیل شده است. دیسک کلاچ چه تفاوتی با دیسک کلاچ دارد؟

تفاوت بین دیسک و دیسک کلاچ، هم در ظاهر و هم از نظر عملکرد، شامل موارد زیادی است. به طور کلی دیسک کلاچ یک قطعه فولادی گرد است که کفشک در وسط آن قرار می گیرد و دو سطح آن دارای ضریب اصطکاک بالایی هستند.

از طرفی دیسک کلاچ شبیه صفحه خورشیدی است که صفحه در آن قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو است. باید در مقطعی تعویض شود زیرا وقتی لنت فرسوده شد دیگر مثل قبل کار نمی کند و باید به فکر تعویض لنت دیسک کلاچ باشید، بنابراین بدیهی است خرابی دیسک کلاچ خیلی قبل از خرابی دیسک کلاچ اتفاق می افتد.

بلبرینگ رهاسازی چگونه کار می کند؟

وظیفه اصلی یاتاقان آزاد کننده چرخاندن دیسک کلاچ است. در صنعت برای کاهش اصطکاک در حرکات دورانی عموما از انواع یاتاقان ها استفاده می شود. بلبرینگ از یک طرف به دیسک کلاچ و از طرف دیگر به دو شاخه کلاچ متصل می شود. با فشار دادن پدال کلاچ، دیسک می چرخد. کلاچ با استفاده از بلبرینگ کلاچ از طریق شاخک کلاچ انجام می شود، بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از بلبرینگ کلاچ برای کاهش اصطکاک ناشی از حرکت چرخشی است.

نوشته‌های مرتبط

۱۴۰۱-۰۶-۱۲ سرگرمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.