اطلاعاتی در مورد چرخ های خودرو
چرخ خودرو یکی از اجزای سیستم تعلیق و انتقال قدرت است. برای درک بهتر سیستم تعلیق، سیستم ترمز و همچنین مکانیسم انتقال نیرو از موتور به چرخ ها، باید شناخت کاملی از مکانیزم چرخ داشته باشید. در این مقاله به طور مفصل به چرخ ماشین، مکانیسم و اجزای آن خواهیم پرداخت. اصلیترین و قویترین عضو چرخ، پره (فولاد، آلومینیوم و چدن) است که سیستم تعلیق، سیستم انتقال نیرو و سایر قسمتهای تشکیلدهنده چرخ – بلبرینگ چرخ است. (فولاد آلیاژی)، دیسک ترمز (چدن خاکستری) و رینگ و لاستیک، به محوری که چرخ به دور آن می چرخد و یاتاقان روی آن قرار می گیرد یا به عبارتی لولا که برای چرخاندن چرخ استفاده می شود وصل می شود. چرخ روی اکسل فرمان به این ماشین یا صندلی چرخ می گویند.
سگ دستی روی محور یا چهارچوب ماشین نصب می شود. در خودروهای قدیمیتر با محورهای غیرمستقل، مانند کامیونها و خودروهای شاسیبلند، سگک روی سگک میچرخد. سگ دستی در واقع یک میله فلزی در دم ماشین است که حرکت را از فرمان به چرخ ها منتقل می کند.
جنس: آلومینیوم، چدن چکش خوار، فولاد آهنگری
چرخ خودرو در لوازم یدکی ام وی ام یکی از اجزای سیستم تعلیق و انتقال نیرو است. برای درک بهتر سیستم تعلیق، سیستم ترمز و همچنین مکانیسم انتقال نیرو از موتور به چرخ ها، باید شناخت کاملی از مکانیزم چرخ داشته باشید. ما مکانیسم و اجزای آن را مورد بحث قرار می دهیم. اصلی ترین و مستحکم ترین عنصر چرخ، چرخ دنده است که سایر اجزای چرخ روی آن تعبیه شده و اجزای تعلیق نیز به آن متصل می شوند.
چرخ خودرو یکی از اجزای سیستم تعلیق و انتقال نیرو است و این سیستم دارای قطعات زیادی است. برخی از مهم ترین اجزای چرخ خودرو عبارتند از: توپی، بلبرینگ چرخ، دیسک ترمز، رینگ و لاستیک. محوری که چرخ به دور آن می چرخد و یاتاقان روی آن قرار می گیرد یا به عبارت دیگر لولای که برای چرخاندن چرخ روی محور فرمان استفاده می شود، توپی که به آن ماشین یا نشیمنگاه چرخ می گویند. سگ دستی روی محور یا چهارچوب ماشین نصب می شود. در خودروهای قدیمیتر با محورهای غیرمستقل، مانند کامیونها و خودروهای شاسیبلند، سگک روی سگک میچرخد. سگ دستی در واقع یک میله فلزی در دم ماشین است که حرکت را از فرمان به چرخ ها منتقل می کند. وظیفه اصلی یاتاقان تسهیل چرخش هر نوع چرخ از چرخ دوچرخه گرفته تا چرخ هواپیما است. علاوه بر این، این دستگاه باعث کاهش اصطکاک بین دو سطح و در نتیجه کاهش صدای چرخش می شود. انواع سیستم های ترمز بر اساس ساختار و عملکرد بسیار گسترده هستند. ترمزهای دیسکی، ترمزهای قدیمی از داخل یک سطح دایره ای به بیرون فشار می آورند، اما در سیستم ترمز دیسکی، از یک قطعه چرخان چدنی (دیسکی) با لنت ترمز در دو طرف استفاده می شود.
در ساخت تایرها از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده می شود که هر کدام نقش خاصی در عملکرد تایر و همچنین در فرآیند ساخت آن ایفا می کنند. اجزای اصلی تایرها به شرح زیر است.
- لاستیک
لاستیک از نظر تهیه و فرآوری به سه دسته تقسیم می شود:
لاستیک طبیعی: لاستیک طبیعی از شیره درخت خاصی که در مناطق گرمسیری می روید به دست می آید.
لاستیک مصنوعی: لاستیک مصنوعی نیز از مشتقات نفت و محصول کارخانه های پتروشیمی است. از انواع لاستیک مصنوعی می توان به لاستیک بوتادین (BR) و لاستیک استایرن بوتادین (SBR) اشاره کرد.
لاستیک بازیافتی (لاستیک بازیابی):
هر یک از اجزای مختلف تایر حاوی نسبتهای متفاوتی از لاستیک طبیعی و مصنوعی است که این نسبت به خواص فیزیکی مورد نیاز بستگی دارد. به عنوان مثال لاستیک طبیعی دارای مقاومت حرارتی بالا و چسبندگی عالی است و به همین دلیل بیشتر در اجزای داخلی لاستیک مانند لایه ها استفاده می شود.
- دوده
افزودن کربن سیاه به لاستیک باعث افزایش مقاومت در برابر سایش تایر و بهبود خواص مکانیکی آن می شود. ساختار لاستیک به گونه ای است که بین مولکول های آن فضاهای خالی وجود دارد و دوده در این فضاها قرار می گیرد. گاهی علاوه بر دوده از پرکننده های بدون دوده مانند کربنات کلسیم یا کائولن نیز استفاده می شود.
- سیم
بدنه اصلی لاستیک از لایه های پنبه ای ساخته شده که با ترکیب لاستیکی پوشانده شده است. جنس نخ ها نایلون، ابریشم مصنوعی یا پلی استر است. به مجموع لایه های پنبه ای که در یک تایر استفاده می شود منجد یا لاشه می گویند. وظیفه لایه های پنبه ای تحمل فشار باد از داخل تایر و بار از بیرون است.
- نخ
برای ایجاد مقاومت کافی در قسمتی از لاستیک که روی رینگ قرار می گیرد و یقه نامیده می شود، از سیم های فولادی استفاده می شود. این مفتول ها در صورتی که روکش مسی یا برنزی داشته باشند با مخلوط لاستیکی نیز پوشانده می شوند، پس از چندین دور پیچاندن مجموعه ای از سیم های طوقی با مقطع مربع یا ذوزنقه شکل می دهند. علاوه بر این، در تسمه تایرهای رادیال وایر و در لایههای تایرهای باربری تمام سیم از مفتولهای فولادی با قطر و ضخامت خاص استفاده میشود.
- محافظ ها
اکسیژن و ازن موجود در هوا می تواند باعث تخریب و فرسایش اجزای تایر شود. برای مقابله با اثرات مضر این عوامل، در ترکیب لاستیک از مواد شیمیایی خاصی مانند اکسیدان ها، واکس ها و آنتی اوزون ها استفاده می شود.
- سایر عوامل شیمیایی
برای تولید و فرآوری بهتر و آسانتر مخلوط لاستیک، در چرخه و مراحل فرآیند تولید، مواد دیگری مانند روغن، شتاب دهنده، گوگرد (به عنوان عامل پخت) و . . استفاده می شود.
توجه: میزان استفاده از هر یک از اجزای فوق به نوع و ساخت تایر، وضعیت ترافیک جاده، شرایط آب و هوایی و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد.
0 نظر
پاسخ دهید
* درج نام و ایمیل اختیاری است.