بهمنی درپرونده بابک زنجانی تبرئه نشده/بستگان روحانی متهم پرونده بانک ملت نیستند

۱۳۹۵-۰۷-۱۲ سیاست

بهمنی درپرونده بابک زنجانی تبرئه نشده/بستگان روحانی متهم پرونده بانک ملت نیستند

«کاظم پالیزدار» از نامه شهردارتهران به این ستاد برای توضیح عملکرد شهرداری در مسأله وا گذاری املاک نجومی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی  درباره مسأله املاک نجومی و پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه  اظهار کرد: ما از  شهرداری خواسته‌ایم گزارشی در این زمینه به ما ارائه کند و شهردار تهران نامه‌ای داده که در آن تمام بندها و مجوزهایی که می‌توانسته با آن استناد کند را گزارش کرده است و ما هم در حال بررسی آن هستیم تا ببنیم این مصوبات با این نحوه اقدام چقدر شمولیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:  در مسائل املاک شهرداری هم گزارش‌ها را بررسی کرده‌ایم و هم گزارش سازمان بازرسی را دیده‌ایم. این مسأله در دو بخش است که یکی واگذاری شهرداری‌ها به تعاونی‌هایی که وابسته به شهرداری هستند بوده و برخی تعاونی‌ها وابستگی نداشته اند. در مورد افراد هم همینطور است. یعنی یکسری کارمندهای شهرداری هستند و یکسری نیستند به همین دلیل بررسی می‌کنیم که شهرداری با چه مجوزی این املاک واگذار کرده است.

پالیزدار افزود:‌ نحوه واگذاری برای ما مهم است چون اگر روابط رعایت شده باشد این کار طبیعی است. اما این‌که این کار جزو اختیارات شهرداری بوده یا نه هنوز برای ما جای سوال است که در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال بررسی پرونده هستیم. شهردار تهران یکی از معاونین خود را به عنوان رابط معرفی کرده و از دستگاه‌های نظارتی دیگر هم نظرات‌شان را اخذ کرده‌ایم تا به جمع بندی مناسب برسیم. قوه قضاییه هم به این مسأله ورود کرده است.

وی هم‌چنین درباره پرونده محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی و این‌که گفته تبرئه شده است، یادآور شد:‌ تبرئه آقای بهمنی در پرونده مربوط به برداشت شبانه سه هزار میلیارد تومان بابت مابه تفاوت نرخ ارز از حساب بانک‌ها است که ازسوی دیوان محاسبات تبرئه شده اما درباره پرونده بابک زنجانی هنوز بخش هایی باقی مانده است.

پالیزدار در پاسخ به سوالی درباره پرونده هشتصد میلیون دلاری بانک ملت و ارتباط آن با یکی از نزدیکان رییس‌جمهور تاکید کرد:‌ هیچ چیز متوجه ایشان نیست و فقط اسم ایشان در رسانه‌ها مطرح است. در آن پرونده مدیر عامل بانک ملت بازداشت شد و تخلف به جای خود بود اما این‌که این مسأله را به یک فرد خاص منتسب می‌کنند بحث دیگری است. اگر اثبات شود ایشان ذی نفع بوده بحثش جداست اما حتی هیچ شکایتی هم درباره این فرد صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد:‌ هیچ‌کس نمی‌تواند نقش ایشان را بگوید چیست و ما هم دوست داریم اگر چیزی هست بدانیم. مرجع قضایی هم در حال رسیدگی به پرونده است و ضابط قضایی به صورت مستقل آن را پیگیری می‌کند و ملاحظاتی وجود ندارد و اما هنوز کسی نتوانسته نقش ایشان را توضیح دهد، غیر از این‌که درهیاهوی رسانه ها نام ایشان می‌چرخد چیز دیگری وجود ندارد.

پالیزدار در ادامه درباره پرونده صندوق فرهنگیان خاطر نشان کرد: در صندوق فرهنگیان گزارشی مبنی بر فساد نداریم البته بی نظمی وجود داشته است. در این پرونده بخشی ازسهام بانک سرمایه برای صندوق فرهنگیان بوده که در آن تخلفاتی بر پرداخت تسهیلات صورت گرفته ضمن اینکه آنجا فردی که ۳۸ درصد سهام دارد و تحت تعقیب قضایی است وجود دارد که در حال رسیدگی است. بازداشتی‌های پرونده نیز به خاطر جابجایی یکی از املاک در وثیقه بانک بوده که درست کارشناسی نشده بوده و گزارش کامل آن را داریم که در  حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او حقوق های نجومی تخلف بوده است یا خیر و اینکه این پرونده به کجا رسیده است؟ بیان کرد: هر چیزی که خلاف قانون باشد تخلف حساب می آید اگر شخصی مجاز نبوده بیشتر از مبلغی حقوق بگیرد خلاف کرده است، اما مشکل اینجا است که بزرگترین آفت مبارزه با فساد سیاسی کردن آن است. ما هم قبول داریم برخی حقوق ها نامتعارف بوده اما پرداخت ها در همه جا باید کنترل شود. از نگاه مردم دولت یعنی حاکمیت اما از نگاه عده ای دولت تنها دستگاه اجرایی است.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه تصریح کرد: آنهایی متخلف هستند که ضوابط پرداخت را رعایت نکردند در آنجاهایی که در نحوه محاسبه حقوق تخلف کرده باشند برخورد صورت گرفته اما صرف اینکه فلان مبلغ را بگیرند طبق قانو ن خلاف نبوده با این وجود دولت با مصوبه حقوق و دستمزد این مسأله را هم محدود کرده است.

وی یادآور شد:‌ حتی برگرداندن همین مقولات هم جای سوال است که از چه زمانی محاسبه شود. چون قبل از اینکه این مصوبه تصویب شود معیاری وجود نداشته که روی آن بایستیم و همین کسانی هم که مبالغ را برگردانده‌اند توافقی بوده است.  چون قانون عطف به ماسبق ندارد. حتی یکی از افرادی که به خاطر سیاسی بودنش حرف و حدیث درباره اش زیاد بود آمد و هر چه درآمد داشت برگرداند. وقتی موضوعی سیاسی می‌شود دو طرف آسیب می‌بینند.

پالیزدار با اشاره به تشکیل سازمان امور استخدامی بیان کرد:  این سازمان احیا شد تا به صورت تخصصی چنین موضوعاتی را پیگیری کند  از طرفی ما بیش از دو هزار نفر را احصاء کردیم که در مقایسه با دیوان محاسبات که جامعه آماری اش نزدیک به ۱۳ هزار نفر است از نظر درصدی تقریبا به یک عدد رسیده ایم که چند نفر این حقوق های نامتعارف را دریافت کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موافق است این ستاد حالت سازمان پیدا کند؟ یادآور شد: اگر سازمانی شکل بگیرد سازمان عریض و طویلی خواهد بود که مسئولیت جمع آوری، رصد، نظارت، پیگیری و نقش ضابط، مرجع قضایی دادسرا و دادگاه را خواهد داشت و صفر تا صد موضوع در یک سازمان قرار می گیرد و همه افراد و سازمان ها موظف هستند اطلاعات خود را به آن بدهند.

پالیزدار با بیان این که «چه تضمینی وجود دارد که این سازمان خودش آلوده نشود؟» تاکید کرد:‌ وقتی فقط روی برخورد با فساد تکیه کنیم چنین مشکلی پیش می آید در حالی که اگر اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم بعدا در برخورد با یقه سفیدها راحت تر عمل خواهیم کرد. رسیدگی به مفاسد سخت و پیچیده است چون با استفاده از قوانین فساد صورت می گیرد ضمن اینکه هر چه فضا پلیسی تر شود ابتکار عمل از مدیران سالم هم گرفته می‌شود درحالیکه مفسدین کار خودشان را در همین فضا ادامه می‌دهند.

وی به تاثیر وجود سمن‌ها در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت:‌ فعلا در این زمینه دو NGO داریم که یکی اساتید دانشگاه تهران و دیگری نماینده های مجلس هستند که آن‌ها باید به عنوان بخش های بی طرف و بدور از هرگونه نگاه سیاسی برای مبارزه با فساد فعالیت کنند؛ چرا که تمام اثرگذاری شان روی بی طرفی شان است. برای مجوز دادن به NGO ها و سمن ها هم با وزارت کشور در حال هماهنگی هستیم.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه تاکید کرد:‌ مطالبه برای مبارزه با فساد باید به این سمت برود که چه کار کنیم که دیگر شاهد این مسائل نباشیم. امروز شخصی که به عنوان مفسد اقتصادی در زندان بوده  و آزاد شده است کلاس شم اقتصادی برگزار می‌کند و حتی برای وزرا و دولتمردان خط و نشان می کشد. این نتیجه برخورد است. اما برخورد در مرحله آخر قرار دارد و ما ابتدا باید جلوی اتفاق افتادن فساد را بگیریم که به این مرحله نرسیم هر جا سیستمی راه انداختیم فهمیدیم که تا به حال چه کلاهی سرمان می رفته است. مثلا وقتی سامانه چکاوک را در بانک مرکزی راه انداختیم متوجه شدیم فردی در یک شعبه ۹۰۰ هزار جاری داشته که سیستم بانکی پیش از آن متوجه نشده بوده است.

وی با اشاره به  فرایند شکل گیری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطر نشان کرد: این ستاد در سال ۸۰ و بعد از فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و سران سه قوه تصمیم گرفتند برای مبارزه بافساد با توجه به نیاز هماهنگی این ستاد را تشکیل دهند. ابتدا قوه قضاییه متولی آن بود و بعد به قوه مجریه ارجاع شد و در مقاطع سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد متولی آن بودند. اما در نهایت اعضا تصمیم گرفتند که ذیل معاونت اول رئیس جمهور قرار بگیرند.

پالیزدار افزود: جلسات  ستاد در دولت نهم بهتر بود اما در دولت دهم از قوه قضاییه هیچ کس در جلسات شرکت نمی کرد و حتی چیزی به عنوان دبیر خانه ستاد وجود نداشت تا محوریت داشته باشد و مصوبات را پیگیری کند و با روی کارآمدن دولت یازدهم معاون اول رئیس جمهور دستور پیگیری داد و دبیر خانه ستاد شکل گرفت. در گذشته رویکرد مقابله‌ای و انفعالی و فعالیت‌ها مورد محور بود و صبر می‌کردند اتفاقی بیفتد تا اقدام کند اما اکنون قرار شده هدفمند اقدام کنیم و پیشگیری از فساد را در اولویت قرار دهیم.

وی هم‌چنین بیان کرد:‌ وظیفه اصلی ستاد هماهنگی بین سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی است. مشکل اصلی ما این است که فساد هوشمند، تخصصی، علمی و سیستمی شده و مانند موریانه به تمام بخش ها نفوذ کرده و این نشان می‌دهد تنها سیاست برخورد و مقابله کافی نیست و بخش های دیگری هم باید فعال شود به همین دلیل در این دولت روی اقدامات پیشگیرانه کار کردیم. محور اصلی هم روی دولت الکترونیک و سیستمی کاری کردن است. چون اگر سیستم ها جایگزین افراد شود و ارتباط افراد را از این طریق کنترل کنیم به ما برای جلوگیری از فساد کمک می‌کند.

نوشته‌های مرتبط

۱۳۹۵-۰۷-۱۲ سیاست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.