اغلب مردم این کنسرت‌های لاکچری را نمی‌خواهند!

۱۴۰۱-۰۴-۱۲ فرهنگ

اغلب مردم این کنسرت‌های لاکچری را نمی‌خواهند!

کنسرت‌های به اصطلاح لاکچری که با بهره‌گیری از تلفیق چهره‌های شناخته‌شده عرصه نمایش و موسیقی، قشر مرفه جامعه با فرهنگی خاص را به سالن‌ها می‌کشانند، سال‌هاست برگزار می‌شوند و البته نقدهایی را هم متوجه خود کرده‌اند؛ اما این اجراها که حالا بعد از کرونا بلیطشان با قیمت‌های کلان‌تری هم به فروش می‌رسد، در مقایسه با شرایطی که فضای کلی موسیقی ایرانی از سر گذرانده و همچنان می‌گذراند، به‌شدت سوال‌برانگیز است.

اختلاف قیمت بلیط‌ها نسبت به دو یا سه سال قبل اگرچه با توجه به رشد نرخ تورم، تا حدودی توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد اما اگر برای این قیمت‌گذاری‌ها سقفی قائل نشوند، فضایی برای نقد و حاشیه فراهم خواهد شد که در نهایت پاسخی برای آن باقی نمی ماند؛ هرچند که همین حاشیه ها در فضای مجازی هم می‌تواند تبلیغی برای این دست کارها به حساب آید و تماشاگر بیشتری را حداقل از سر کنجکاوی به سالن ها بکشاند.

با توجه به آنچه اکنون در فضای موسیقی کشور جریان دارد و ممکن است در صورت خاموش ماندن شیوع کرونا تا آخر سال‌، همچنان تداوم یابد، تصمیم گرفتیم طی گفت‌وگویی با حیدر کاکی ـ نوازنده تنبور، تار و سه‌تار ـ موضوع جایگاه چنین اجراهایی در حوزه هنر را مطرح کنیم.

کاکی ـ آهنگساز و نوازنده تنبور ـ به ایسنا می‌گوید: «به نظر می‌رسد برخی از هنرمندان تحت نظر تهیه‌کننده ها و مشاوره‌های قوی و یا داشتن مدیربرنامه‌های کاربلد، یاد گرفته‌اند در چه برهه‌ای، به چه صورتی و چه کاری را به روی صحنه ببرند که سودآوری مالی بیشتری برایشان داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «حکایت این افراد این است که هم از آخور می‌خورند و هم از توبره؛ چراکه برخی از این افراد، خودشان را به عنوان هنرمند موسیقی سنتی معرفی می‌کنند، ساز ایرانی به دست می‌گیرند و ژست موسیقی جدی دارند، ولی موسیقی که ارائه می‌دهند موسیقی پاپ است و حتی از خوانندگان پاپ هم استفاده می‌کنند. البته که من با موسیقی پاپ خوب هیچ مشکلی ندارم، اما این گونه ارائه موسیقی بلاتکلیف است.»

این هنرمند معتقد است این هنرمندان با حرکت های غیرمعمول بدن هنگام نوازندگی بیشتر اجراهایشان نمایشی و «شو» است.

او ادامه می دهد: این قبیل کارها علیرغم نداشتن محتوایی پیچیده‌ و موسیقی قوی اما با استفاده از جنبه‌ای نمایش‌مانند و همچنین استفاده از چهره های تلویزیونی با استقبال قشری اندک از مردم رو به رو می‌شوند؛ چراکه عمدتا تبلیغات بسیار بالایی دارند و هر آنچه هم که تبلیغات زیادی داشته باشد، جذابیت پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، این آهنگساز و نوازنده تنبور تصریح می‌کند: «در جامعه امروز ما این قشر اندک تازه به دوران رسیده از لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی هستند، ولی متاسفانه از لحاظ فرهنگی در سطح پایینی قرار دارند. همین افراد تحت تاثیر تبلیغات گسترده از کنسرت‌های پاپ ضعیف و این نوع اجراها حمایت می‌کنند؛ و البته اگر این مخاطبان به تماشای این اجراها ننشینند، کارهای کم محتوا درآمدزایی نمی‌کنند.»

نوشته‌های مرتبط

۱۴۰۱-۰۴-۱۲ فرهنگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.