سایه روشن اطلاع رسانی دولت ؛ ضرورت کمپین سازی

۱۴۰۱-۰۲-۲۶ سیاست

سایه روشن اطلاع رسانی دولت ؛ ضرورت کمپین سازی

اگر کمپین مشخصی تعریف و اجرا شود و شخص رئیسی از وضعیت اطلاع رسانی تقریبا، یک تنه خارج شود ، شبکه های اجتماعی منتقد هم خوراک کمتری خواهند داشت و اطلاع رسانی به مردم نیز تخصصی تر و شفاف تر خواهد شد.

سعید شمس : ورود دولت به دهمین ماه استقرار در پاستور با گسترش و سیر صعودی انتقادها از شخص رئیسی و دولت او ، همراه شده است . در این میان ، برخی منتقدان ، انگشت اتهام را به سمت ضعف تعامل دولت با رسانه ها و عدم موفقیت در اقناع و همگام سازی کاربران شبکه های اجتماعی نشانه می روند. اما واقعیت این است که ریشه اصلی فشارهای رسانه ای روی دولت را باید در برخی برنامه ریزی ها و تصمیم های بحث برانگیز، دولت جستجو کرد که با مطالبات افکارعمومی و دیدگاه های کارشناسان و رسانه ها همخوان نیست و در چنین وضعیتی ، نمی توان از تیم اطلاع رسانی دولت سیزدهم ، توقع داشت که امواج انتقادها را مهار کند.

البته پذیرش این واقعیت کلیدی ، مانع از بررسی و کنکاش وضعیت دولت سیزدهم در حوزه رسانه ها و اطلاع رسانی نیست تا بتوان از نتایح این بررسی ها ، به راهکارهای احتمالی جهت ترمیم کاستی ها و تقویت نقاط قوت موجود رسید .

«خبرآنلاین» با میرسجاد حسینی٬ کارشناس رسانه در این زمینه ،گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید :

انتقادها به رئیسی و کابینه او افزایشی است ، در چنین فضایی، عملکرد رسانه ای دولت را طی ۹ ماه گذشته چقدر موفق می دانید ؟

این موضوع از راویه بازاریابی سیاسی ، قابل بررسی است، از این زاویه ، عملکرد رسانه ای دولت طی ۹ ماه سپری شده ، ناهماهنگ و کم‌اثر بوده و نتوانسته به بسیاری از نقدهای مطرح شده ، پاسخی درخور و اقناعی بدهد. رجوع به نوع و جهت گیری قضاوت افکار عمومی، پیرامون کارنامه دولت سیزدهم ، گواه این ارزیابی است و البته نباید فراموش کنیم ، اغلب انتقادها از عملکرد دولت از جنسی است که اقناع افکارعمومی و رسانه های پیرامون آنها ، اگر ناشدنی نباشد ، بسیار دشوار است . اما نکاتی هم هست که توجه به آنها می تواند ، بخشی از چالش رسانه ای دولت را ترمیم کند.

بطور مشخص ، چه نکاتی ؟

ببینید!‌ اگر از زاویه بازاریابی سیاسی نگاه کنیم٬ می‌بینیم که هر دولتی باید به ۲ عنصر مهم «کمپین» و «برندسازی» توجه اساسی کند. مبانی بازاریابی سیاسی ، به ویژه برای کمپین‌سازی درجلب نظر مثبت افکارعمومی به دولت، سهم و اهمیت بسیار زیادی قائل هستند . حاکمان باید بدانند٬ کمپین‌سازی ،فقط محدود به دوره رقابت های انتخاباتی نیست و در برهه حکومت‌داری هم برای شناساندن اقدامات بزرگ و کوچک مفید خود به مردم باید کمپین‌سازی های موثر و حرفه ای را در دستور کار قرار دهند.، توجه ویژه ای شود.

اگر دولت ها از این ضرورت مهم غفلت کنند، رئیسی به این نکته کلیدی ،اعتنای لازم و کافی ندارد چشم و گوش شان، درست ، کار نخواهد کرد٬ زیرا وقایع را درست نخواهند دید و از مزیت پاسخگویی به چالش ها و مطالبات مغفول ، محروم می شوند.

دست و پای این دولت ها هم بسته می شود زیرا حجم بالای انتقادهای سازنده یا تخریبی ، هجمه‌ها ، فرصت تمرکز در فعالیت ها را از دولت سلب می کند و اوضاع برای آنها پیچیده تر می شود.

ارزیابی تان از گفت و گوی هفته گذشته رئیسی جمهوری در تلویزیون چیست؟

اصولا، هر تلاشی برای ارتباط با مردم و رسانه ها ، اقدامی پسندیده است و گفت و گوی زنده رئیس جمهوری هم از این قاعده ، مستثنی نیست و البته ، رعایت برخی نکات می توانست به تاثیرگذاری بیشتر این گفت و کو کمک کند.

به عنوان نمونه ، این گفت و گو ، همزمان با پخش زنده مسابقه فوتبال استقلال و شهرخودرو ، روی آنتن رفت و طبیعی است که میلیون ها نفر طرفدار آتشین فوتبال ، تماشای مسابقه حساس تیم محبوب خود را به دیدن گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیسی ، ترجیح دهند. به این ترتیب ، فرصت ارزنده گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور، لطمه دید و به نوعی تحت تاثیر مسابقه مهم فوتبالی قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، همچنین این همزمانی ، موجب واکنش ها و بازتاب‌های سریع که معمولا، بلافاصله بعد از پایان گفت و گوهای زنده تلویزیونی مقامات بلندپایه ، شکل می گیرد نیز به زیان دولت شود . اگر کسی پس از پایان گفت و گوی زنده رئیس جمهور ، در فضای مجازی حضور داشته ، تایید می کند ، فضای مجازی غالب ، به ویژه در شبکه های اجتماعی در ساعات پایانی شب دوشنبه و صبح سه شنبه به کری خوانی و اظهارنظر طرفداران پرشمار استقلال و پرسپولیس ، تعلق داشت و سخنان رئیسی ، بازتابی که باید نداشت.

نوشته‌های مرتبط

۱۴۰۱-۰۲-۲۶ سیاست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.