نتیجه مقابله با بدحجابی چیست؟/هیچ؟!

۱۳۹۷-۰۲-۰۵ جامعه

نتیجه مقابله با بدحجابی چیست؟/هیچ؟!

ا- این روزها ۳کلیپ در فضای مجازی منتشر شده که هر قدر اولی تلخ است آن دو تای دیگر شیرین است. در کلیپ اول دختر بدحجاب و مامور گشت ارشاد با هم درگیر می شوند. در کلیپ دوم بیانات رهبرعزیزانقلاب در خراسان شمالی در باره نحوه رفتار با بدحجابان به گوش می رسد و در سومی، دغدغه های سردار فاتح قاسم سلیمانی در گوش مان زنگ می زند که”اینها بچه های ما هستند”. برای توجیه آنجه در کلیپ اول می بینیم و برای رد کردن منطق  دو کلیپ بعدی،چه حرفی داریم؟ قطعا”هیچ”

۲-بدحجابی،ماهیتش چیست؟ جرم است؟ناهنجاری رفتاری است؟ بیماری است؟ لجاجت است؟عادت است؟عقیده است؟…؟

هرچه هست به عنوان یک معضل در برابر همه جامعه ما تمام قد ایستاده است. یک روز در مکانی نیمه عمومی مثل خودروشخصی کشف حجاب می شود و روزی دیگر در خیابان انقلاب،روسری آویزان چوب می شود و یک بار هم  در مواجهه با مامور گشت ارشاد،کار به زدو خورد می کشد.در این موارد زبانها در کام می چرخد و قلمها روی کاغذ سر می خورد و انبوهی از مطالب روانه مطبوعات و رسانه های مجازی و غیرمجازی می شود. یکی پلیس را می کوید و دیگری همین پلیس را تشجیع می کند. یکی،دختران بدحجاب را معصوم می داند و دیگری،فریب خورده فلان تلویزیون انگلیسی . آخوند است که به جنگ آخوند می رود و روشنفکر است که سر مکتبی داد می زند. جنگ مغلوبه می شود،اوج می گیرد،صدای چکاچک شمشیرها بلند می شود،… دیری نمی پاید که گردوخاک جنگ فرو می نشیند،طبلها از صدا می افتد و زندگی عادی می شود. یعنی بدحجابها بدحجابی شان را می کنند و رسانه ها هم می روند دنبال سوژه هایی که به روز باشد و نان وآبدار تر. بدحجابی ها را هم می گذارند پر شال شان تا بار دیگر نوبت جنگ فرا برسد و تیرها به چله کمان گذاشته شود.

غنیمت این جنگ چیست؟ حتما “هیچ”.

۳- چهل سال است با پدیده بدحجابی درگیریم و هنوز حلش نکرده ایم. سختگیری کرده ایم؛ با قیچی به جان موهای دخترها افتاده ایم؛ قانون نوشته ایم؛گشت ارشاد درست کرده ایم؛پلیس را به مصافش فرستاده ایم؛ خطبه ها خوانده ایم؛فتواها صادر کرده ایم؛ نتیجه اینها چه شده؟تقریبا”هیچ”.

۴- اگر حجاب را از جنس فرهنگ بدانیم برایش چه کرده ایم؟ وقتی مثلا بیرون بودن  چند تار موی دخترها را مصداق تام و کامل تهاجم فرهنگی گرفتیم؛ وقتی همین دخترها را نماینده ابلیس خواندیم؛ وقتی روسری عقب رفته را مصداق فسق و بیدینی دانستیم، وقتی هر دختر کم حجاب را بی حیا و بی عفت نامیدیم ، چقدر فرصت می ماند برای ارشاد کردن؟ لابد باز هم باید بگوییم”هیچ”

۵-من و شمای متدین مقید باحجاب باحیا  با زن و دختر بدحجابی که در همسایگی مان زندگی می کند چه رفتاری کردیم؟ روی ترش کردیم و زبان به طعنه گشودیم؟ قطع رابطه کردیم و گفتیم موسی به دین خود،عیسی به دین خود؟

واقعا چند بی حجاب را بدحجاب کردیم؟ یا چند بدحجاب را کم حجاب؟ یا چند کم حجاب را باحجاب؟ چه پاسخی داریم به این سوال جز اینکه بگوییم”هیچ”؟

۶- بدحجابی می تواند عامل نابسامانی های دیگر اخلاقی باشد و به همین دلیل هم باید برایش چاره کرد. اتفاقا بخشی از این چاره،قانونگذاری است و اجرایش هم باید به پلیس واگذار شود. اما یک یار سوم هم لازم دارد. این یار سوم رفتاری است که درکلیپهای دوم و سوم ذکرش رفت. یعنی زبان خوش جایش خالی است. حرف زدن و تفاهم جایش خالی است. شنیدن حرفهای بدحجابها بشدت جایش خالی است. یادگرفتن استدلال برای مجاب کردن جایش خالی است. با ادب بودن جایش خالی است. منصف بودن جایش خالی است. نیمه پر لیوان را دیدن،جایش خالی است. … حتی دوست داشتن بدحجابها هم جایش خالی است! نه، بگذارید اصلاح کنم:نفرت نداشتن از بدحجابها هم جایش خالی است.

اگر این جاهای خالی را پر نکنیم چه چیزی گیرمان می آید؟ کمتر از “هیچ”.

۷- این قصه هم پایان بخش مطلب. رهگذری دو کارگر را دید که یکی چاله می کند و دومی همان چاله را با خاک پر می کند. شگفت زده دلیل کارشان را پرسید. معلوم شد آنها سه نفر بوده اند. یکی چاله می کنده،دیگری در آن لوله کار می گذاشته و آخری چاله را پر می کرده.آن روز نفر وسطی نیامده و دو کارگر دیگر هم تصمیم گرفته اند هر کدام کار خودشان را بکنند!

نهاد قانونگذاری قانون مقابله با بدحجابها را تصویب کرده.(کارگر اول)پلیس و گشت ارشاد هم آن را اجرا می کنند.(کارگر آخر). اما نفر وسطی غایب است. نفر وسطی ،منم،تویی. پدر و مادر است.روحانیت است. تلویزیون است،سینماو تئاتر است. دولت است.اخلاق است. حسن خلق است. تدبیر است. خودی دانستن بدحجاب است. نراندن بی حجاب است. بی عفت لقب ندادن کم حجاب است.خوب حرف زدن است.

وقتی آن نفر وسطی غایب است، برآیند فعالیت کارگر اولی و سومی چیست؟ حتی با هزاران ارفاق هم نمی توان گفت”هیچ”.

 

(Visited 619 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

۱۳۹۷-۰۲-۰۵ جامعه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.