مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ «فراری پُرتوفینو و کالیفرنیا T» +تصاویر

۱۳۹۶-۰۶-۱۳ دنیای فناوری

مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ «فراری پُرتوفینو و کالیفرنیا T» +تصاویر

به‌طورکلی معرفی یک فراری جدید خبر بزرگی است. حال این خبر بزرگ به‌تازگی رخ داده و فراری مدل جدیدی را بنام پُرتوفینو معرفی کرده است.

این خودرو جایگزین مدل کالیفرنیا T شده و محصول پایه فراری محسوب می‌شود اما هنوز هم برای خرید آن مبلغی شش‌رقمی از حساب بانکی خریدار کم می‌شود. ممکن است در نگاه اول به پُرتوفینو، بگویید که این چیزی بیشتر از یک فیس‌لیفت از کالیفرنیا T نیست. این ارزیابی شما تا حدی درست است زیرا در بدنه این گرند تورر موتور جلو-محور عقب خطوط آشنایی به چشم می‌خورد اما در زیر این پوستۀ آشنا، شاسی کاملاً جدیدی قرار دارد؛ بنابراین حالا قصد داریم در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های بین پُرتوفینو با کالیفرنیا T داشته باشیم.

نمای جلویی

تغییر واضح در نمای جلویی پُرتوفینو، چراغ‌های جدید است که بیشتر از دیگر محصولات فراری حالت افقی دارند. این تغییر به‌تنهایی برای اینکه استایل پُرتوفینو را مدرن‌تر کند کافی است اما نگاهی دقیق‌تر به این خودرو نشان می‌دهد که قوس کمتر گلگیرهای جلو و طرفین کاپوت، موجب ایجاد ظاهری عریض‌تر و صاف‌تر شده است. دماغهٔ پُرتوفینو به سبک خودروهای فرمول یک طراحی شده درحالی‌که در قسمت پایینی آن جلوپنجره‌ای عریض‌تر به همراه ورودی‌های هوای بزرگ‌تری به چشم می‌خورد. علاوه بر این، دریچه‌های ورود هوای کوچکی هم در لبهٔ بیرونی چراغ‌های جلو تعبیه شده که به گفتهٔ فراری، برای کاهش ضریب آئرودینامیک، هوا را به گلگیرهای جلو فرستاده و از بخش جانبی خودرو خارج می‌کند.

نمای جانبی با سقف بسته

در این بخش نیز بازهم با نگاهی گذرا، متوجه تفاوت‌های زیادی بین پُرتوفینو و کالیفرنیا T نخواهید شد اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خط سقف کشیده‌تری می‌شویم که برای ایجاد نمایی فست‌بک، به زیبایی به سمت بخش عقبی خودرو جریان یافته است. علاوه بر این، کمی پایین‌تر و جلوتر را که نگاه می‌کنیم، خروجی هوای رو گلگیر جلو دیده می‌شود که در پُرتوفینو کمی پایین‌تر قرار گرفته است. به‌طورکلی در پروفیل جانبی با سقف بسته، فراریِ جدید مرتب‌تر و هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و کابینِ بلند کالیفرنیا T که بسیاری آن‌را ناخوشایند می‌دانستند نیز در پُرتوفینو وجود ندارد.

نمای جانبی با سقف باز

هنگام باز شدن سقف فلزیِ قابل جمع شدنِ پُرتوفینو، بسیار راحت‌تر می‌توان بخش عقبی عضلانی و خط کمر مستقیم آن‌را مشاهده کرد. علاوه بر این، بسیاری از منتقدینِ کالیفرنیا T، معتقد بودند که این خودرو در هنگام باز بودن سقف بسیار به شورلت کوروت C6 شبیه است. حال با نگاهی دقیق‌تر به نمای شارپ و حجیم بخش جانبیِ عقبیِ پُرتوفینو می‌توان گفت این انتقادات به آن‌هم وارد است چراکه مشاهدهٔ ویژگی‌های کوروت کنونی C7 در جدیدترین پروفیل جانبی بدون سقف فراری چندان دشوار نیست.

نمای بالایی

این بهترین زاویه‌ای است که می‌توان دید پُرتوفینو چقدر مسطح‌تر، مستقیم‌تر و متناسب‌تر از کالیفرنیا T شده است. چراغ‌های عقب که در کالیفرنیا T چراغ‌هایی واقعی نبودند چون در روی درِ صندوق نصب شده بودند، در پُرتوفینو فاصلهٔ بیشتری از هم دارند درحالی‌که با وجود شیشهٔ عقب کشیده‌تر و ستون C که به‌طور یکپارچه درون صندوق ادغام شده است، استایل فست‌بک عقب نیز به‌راحتی قابل‌مشاهده است.

نمای داخلی

رنگ‌تریم داخلی را که کنار بگذاریم، کابین پُرتوفینو تغییرات چندانی را نسبت به کالیفرنیا T تجربه نکرده است. بااین‌حال بدیهی است که بزرگ‌ترین تفاوت میان این دو سوپراسپرت، صفحه‌نمایش جدید ۱۰.۲ اینچی در پُرتوفینو است. علاوه بر این، بجای نمایشگر دایره شکل بالای صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمیِ کالیفرنیا T، در پُرتوفینو برای سرنشین جلو یک نمایشگر به‌صورت یکپارچه درون داشبورد تعبیه شده است. همچنین غربیلک فرمان ‌هم تغییرات اندکی را تجربه کرده و تعدادی از دکمه‌های آن جابجا شده‌اند درحالی‌که مهندسین فراری سیستم تهویه مطبوع را نیز در پُرتوفینو بهبود بخشیده‌اند تا کارایی بیشتری داشته باشد.

پیشرانه

کالیفرنیا T که خود جایگزین مدل کالیفرنیا با پیشرانهٔ تنفس طبیعی شده بود، از یک موتور ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کرد که توانایی تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور را داشت. در زیر کاپوت جانشین کالیفرنیا T یعنی پُرتوفینو هم همین پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V8 قرار دارد اما با بهره‌گیری از قطعات جدید و تنظیمات اختصاصی برنامه مدیریت پیشرانه، قدرت آن با ۴۰ واحد افزایش به ۶۰۰ اسب بخار رسیده است. این در حالی است که گشتاور موتور افزایش قابل‌توجهی نداشته و هم‌اکنون ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که تنها پنج نیوتن متر بیشتر از کالیفرنیا T است. پُرتوفینو با تکیه بر این موتور می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر بنزین مصرف کرده و در هر کیلومتر ۲۴۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

در کل بسیاری از طرفداران فراری معتقد بودند که کالیفرنیا T حتی با وجود عملکرد و شجره‌نامه‌اش، یک فراری واقعی نیست؛ اما آیا به پُرتوفینو هم همین انتقاد وارد است یا جدیدترین ساختهٔ فراری توانسته مشکلات سلف خود را برطرف نموده و به یکی از محصولات اصیل این اسب سرخ و پرافتخار ایتالیایی تبدیل گردد؟

منبع: پدال

نوشته‌های مرتبط

۱۳۹۶-۰۶-۱۳ دنیای فناوری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.