جشنواره مد و لباس یک گام دیگر با نگاهی آینده

۱۳۹۵-۱۲-۲۳ فرهنگ

جشنواره مد و لباس یک گام دیگر با نگاهی آینده

سال ۹۵ روزهای واپسین خود را پشت سر می گذارد و امسال نیز همچون سال های گذشته عرصه فرهنگ و هنر با فراز و نشیب هایی دست بر گریبان بود.

به گزارش ۲۴ آنلاین، فرهنگ و هنر سال های بسیاری است که چند جمله ی و تیتر تکراری را با خود در بخش دولتی ، یدک می کشد و همچنان نیز این جملات از طرق مختلف و از زبان افراد مسئول باز شنیده می شود، تغییرات بدنه وزارت خانه در حوزه های معاونین و مدیران کل، کسری بودجه، واگذاری به بخش خصوصی، بازسازی، نارضایتی هنرمندان، عیادت از هنرمندان، بیمه ی هنرمندان و چندین تیتر شبیه همین عناوین یاد شده؛ اما سوالی در این بین مطرح می شود “مردم” چه جایگاهی در این عرصه دارند؟!

بدون تردید بخش فراموش شده ی تمامی فعالیت های عرصه فرهنگ و هنر در بخش دولتی مردم هستند و یا حداقل سهم کمتری را به خود اختصاص داده اند.

از آنجا که همیشه مدیران ارشد بدنبال انجام ماموریت های خود در مدت زمان تعیین شده هستند، وقت بیشتر خود را یا در جلسات سپری می کنند و یا در تنظیم بیلان کاری برای یک رقابت کذایی از بین می برند؛ و کمترین سهم ممکن برای مخاطب مردمی ست که در کلان شهری همچون تهران سرگردان و تشنه ی غذای روح است…

مردم میلیونی تهران هر روز و هر شب در بزرگراه ها و خیابانهای تهران در حال فعالیت و کسب و کار و درآمدی حلال در تلاش هستند، این در حالی است که در تمامی کشور های در حال توسعه، بخشی از ماموریت های دولت ها، تامین نیاز های فرهنگی و هنری در سطوح مختلف است؛ که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار اجتماعی تاثیر ات مثبتی می گذارد.

به علت جدایی و منفک بودن بخش سخت افزاری فضای شهری از بدنه هنری کشور، تامین این مسئله حیاطی، به یک حلقه مفقوده مبدل شده و هیچ گونه مسئولیت پذیری از سوی مراکز تصمیم گیرنده در بخش فرهنگی و هنری وجود ندارد و اگر هم برنامه ای و یا رخدادی تحت عنوان فعالیت های هنری به صورت گذرا در نقطه ای از شهر دیده می شود در چهارچوب سیاست های داخلی و بوون دورنمایی مفید ، با تعاریف شهری روز دنیا شکل می گیرد.

یکی از مثال های مهم برای روشن شدن این مدعا نبود تبلیغات مناسب شهری در معرفی بزرگترین رویدادهای هنری جشنوار های فجر انقلاب اسلامی در سال ۹۵ بود.

به طوری که جشنواره ای تجسمی، موسیقی، فیلم و تئاتر در سکوت مطلق و به شکل یک دورهمی هنری برگزار شد و اکثریت مردم مشتاق و علاقه مند۳۱ استان کشور از این رویدادها بی نصیب ماندند.

در این بین تنها یک جشنواره و آن هم شاید به دلیل برنامه ریزی بلند مدت و حضور قشرها و طبقات مختلف جامعه در برگزاری آن در امر اطلاع رسانی و تبلیغات ، موفق عمل کرد و موفقیت آن را در توجه و احترام به مخاطبین می دانیم که سرمایه های اصلی هر جامعه ای هستند.

مسئولین جشنواره مد و لباس فجر با برنامه ریزی و مهندسی صورت گرفته و در توجه به منویات مقام معظم رهبری، اساس جشنواره خود را با مردم و برای مردم پایه گذاری کرده اند به نحوی که در جای جای کشور اسلامی ایران با برگزاری بخشی از جشنواره ادای دین کرده و ماموریت خود را به نحوی مطلوب به انجام رسانده اند.

در بخشی از این فعالیت ها تبلیغات شهری در بزرگراه ها در تقسیمات شهری، ایستگاه ها مترو و شبکه های اتوبوس رانی کاملاً مشهود بوده و دعوت عمومی به شکلی عادلانه شکل گرفته است.

شاید این عملکرد به طور کامل صورت نگرفته باشد، اما باید دستمریزاد را نثار افرادی دانست که با یک آینده نگری، و یک نگاه درست و علمی، به ولی نعمت های کشور ش احترام می گذارد.

مردم سرمایه اصلی تمامی رخدادها و فعالیت های هنری کشور هستند ، که متاسفانه در بسیاری از رویدادهای ملی و بین المللی فراموش می شوند.

امید به روزی که مردم خود بانی تمام این اتفاقات و رویدادها شوند.

نوشته‌های مرتبط

۱۳۹۵-۱۲-۲۳ فرهنگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.