کدخبر: ۱۳۸۶۴

آثار باستانی استان فارس در حال تخریب هستند؟

زندگی در عصر کنونی که با پیشرفت انواع تکنولوژی‌ها در ابعاد گوناگون همراه است، درست است که دیگر مرارت‌ها و سختی‌های دوران گذشته را ندارد و علم و تکنولوژی آنچنان پیشرفت کرده است تا انسان بتواند در زندگی خود کمتر دچار سختی شود، اما همین زندگی مدرن هم آسیب‌هایی به آثاری که توسط بشر ساخته شده یا در طبیعت وجود داشته، زده‌است.

آثار باستانی استان فارس در حال تخریب هستند؟

به گزارش 24 آنلاین، استفاده از مشتقات نفت و همچنین تلاش برای گسترش استفاده از این نعمت خدادادی برای گسترش تکنولوژی و ایجاد رفاه برای عموم مردم از جمله مواردی است که امروزه در جوامع مختلف بدان توجه ویژه می‌شود و قطعاً هم باید وجود داشته باشد، چرا که یکی از نیازهای ضروری عصر کنونی است، اما نکته مهم در این زمینه جانمایی صحیح اماکن مرتبط با این صنایع است که کمترین آسیب‌های زیست محیطی را داشته باشد.

طی سال‌ها سازمان حفاظت محیط زیست همواره تلاش کرده است تا بر فعالیت مراکزی نظیر پتروشیمی‌ها برای حفاظت از محیط زیست نظارت ویژه‌ای داشته باشد و از این حیث هم صنایع پتروشیمی تلاش کرده‌اند تا بیشترین همکاری را با این سازمان داشته باشد.

اما مسئله دیگری که در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد، مسئله توجه به اثرات فعالیت این صنایع در هر منطقه در مباحث دیگری از جمله زندگی و تاریخ منطقه است. احداث پتروشیمی شیراز در نزدیکی محور مواصلاتی شیراز ـ مرودشت درست است که گام بزرگی برای توسعه و اشتغال استان است اما در این منطقه اماکن تاریخی نظیر تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب قرار گرفته‌اند.

اخیراً خبری در فضای مجازی منتشر شده‌بود که ادعا شده کتیبه‌های دو محوطه جهانی تخت جمشید و بیستون بر اثر فعالیت شرکت‌های پتروشیمی مرودشت و کرمانشاه و تصاعد گازهایی با ترکیبات نیتروژنی تخریب شده است.

در این خبر تأکید شده است که  در این سال‌ها اقدامی جدی برای ارزیابی مخاطرات زیست محیطی دو مجتمع پتروشیمی در فاصله نزدیک به محوطه‌های جهانی تخت‌جمشید و بیستون صورت نگرفته و تحقیقات علمی مستمر و جامعی نیز برای برآورد میزان تاثیرگذاری گازهای NOx ناشی از فعالیت این دو واحد صنعتی و جلوگیری از تاثیرات آن‌ها بر رشد فزاینده گلسنگ‌ها و تشدید فرسودگی زیستی انجام نگرفته است.

به همین دلیل خبرنگار ایسنا تلاش کرد تا در گام نخست با مسئولان میراث فرهنگی استان فارس در این زمینه ارتباط برقرار کند و پاسخ آنان در این رابطه بشنود که تا این لحظه موفق به اخذ پاسخ از ایشان نشده است اما این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت تا مشخص شود که میراث فرهنگی در این زمینه چه تمهیداتی اندیشیده است.

در گام بعد قطعاً برای پی بردن به صحت و سقم این مساله به سراغ مسئولان پتروشیمی شیراز خواهیم رفت تا بتوانیم پاسخ آنان را در این رابطه بشنویم تا اگر آنان ملاحظاتی در این زمینه دارند، را منتشر کنیم.

منبع: ايسنا
کدخبر: ۱۳۸۶۴
ارسال نظر