کدخبر: ۱۳۵۱۴

وسایل مورد نیاز لابراتوار دندانسازی چیست؟

مقدمه

لابراتور دندانسازی یکی از مهمترین بخش های مرتبط با حوزه دندانپزشکی است. در این مکان نسخه های پزشک برای ساخت انواع پروتزها، مورد استفاده قرار می گیرند. دندانپزشکان و دندانسازان وظایف متقابلی انجام می دهند و در کنار هم تیم کامل ارائه خدمات درمانی، ترمیمی و... را به وجود می آورند. در هر لابراتوار دندانسازی از مجموعه ای از ابزارهای پیشرفته استفاده می کنند که در این بخش به معرفی این موارد می پردازیم.

 

آشنایی با تجهیزات لابراتوار دندانسازی

وسایل مورد نیاز یک لابراتوار دندانسازی پیشرفته در چند دسته بندی حرفه ای قرار می گیرند و هر یک از آن ها کارایی قابل توجهی برای پیشبرد اهداف دندانپزشکان دارند. برخی از این تجهیزات را در زیر مشاهده می کنید.

دستگاه کستینگ

دستگاه کستینگ یا ریخته گری دندانسازی یکی از نیازهای مهم در این حوزه محسوب می شود که برای ساخت پروتزهای دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه برای به دست آوردن قالب هایی برای براکت دندان مصنوعی به کار می روند. در این دستگاه ها از دو تکنیک کستنیگ القایی و سانتریفیوژ برای ساخت اجزای مختلف استفاده می شود.

تجهیزات روشنایی لابراتوار دندانسازی

یکی دیگر از اجزای مهم لابراتوار دندانسازی، تجهیزاتی است که برای تامین روشنایی و نور در فضا مورد استفاده قرار می گیرند. فعالیت های لابراتوار دندانسازی بسیار تخصصی و حساس بوده و ریزه کاری های زیادی دارند. شما می توانید با تامین تجهیزات نوری مناسب، اجرای این فعالیت ها را با دقت بیشتری همراه کنید. تجهیزات نوری مورد استفاده در این سالن ها، باید روشنایی بالایی داشته باشند و حرارت تولید نکنند. وزن سبک آن ها نیز برای استفاده در محیط مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سیستم فیلتراسیون هوا

سیستم های تهیه هوا در همه ساختمان های حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و برای حفظ سلامت هوای محیط نصب می شوند. متریالی که در لابراتوار دندانسازی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب شیمیایی هستند و آثار مخربی بر سلامت سیستم تنفسی افراد بر جای می گذارند.

از این رو استفاده از یک سیستم فیلتراسیون پیشرفته در این مکان اهمیت زیادی دارد. برای این که تکنیسین های لابراتوار را در معرض این هوای ناسالم قرار ندهیم، باید یک سیستم فیلتر هوای پیشرفته در محیط تعبیه کنیم. با استفاده درست از این تجهیزات و انتخاب اصولی آن ها تعداد میکروب ها و ویروس ها در فضا به حداقل می رسند.

شید گاید دندانپزشکی

دقت عمل تکنیسین ها برای انتخاب شید گاید دندانپزشکی یکی دیگر از مهمترین نکات تجهیز لابراتوارها است. در این زمینه راهنمایی برای انتخاب رنگ شید گاید ارائه می شود که شامل مجموعه ای از دندان های مصنوعی شبیه سازی شده هستند. این ابزارها برای انتخاب رنگ دندان ها و اجرای بهتر فرایند ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از قابلیت های شید گاید، رستوریشن دندان ها با بهترین رنگ اعمال می شود.

 

کوره پرسلن

در یک لابراتوار دندانسازی، کوره های پرسلن نقش اساسی در زمینه تامین نیازهای موجود ایفا می کنند. این کوره ها در تخصص لابراتورهای دندانسازی هستند و برای انجام مراحل تخصصی ساخت دندان های مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. پخت دندان ها در این کوره ها با بیشترین کیفیت همراه می شود. از این رو بسیاری از دندانسازان این مدل از کوره ها را انتخاب می کنند. کوره های پرس باز نیز یکی از دسته بندی های این تجهیزات هستند و بسته به صلاحدید دندانسازان و پروژه هایی که در آن فعالیت دارند، انتخاب خواهند شد.

دستگاه سند بلاست

از ابزارهای پیشرفته حوزه دندانسازی، دستگاه سندبلاست است که پسماندهای ناشی از فرایند دندانسازی را از بین می برد. این دستگاه پسماندهای سطحی مانند گچ اینوست روی فریم ها را از بین می برد. با استفاده از قابلیت های این دستگاه، باندینگ بین سرامیک و متال به خوبی انجام می شود.

دستگاه اولتراسونیک کلینز

تمیز کردن سطوح ترمیمی دندان ها با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می گیرد. در یک لابراتوار دندانسازی پیشرفته و مدرن از دستگاه اولتراسونیک کلینز برای رعایت هر چه بیشتر نکات بهداشتی استفاده می کنند. ارتعاشات این دستگاه، سبب تمیزی سطوح ترمیم شده خواهند شد. کارایی عمده این سیستم برای تمیزکاری ریخته گری های تخصصی است. در نظافت کراوان های پرسلن و فلزی از قابلیت های دستگاه اولترا سونیک کلینز استفاده می شود.

دستگاه وکیوم میکسر لابراتور دندانسازی

یکی دیگر از مهمترین اجزای به کار رفته در دندانسازی های مدرن امروزی، دستگاه وکیوم میکسر است که کارایی قابل توجهی در خصوص تکمیل پروژه های دندانسازی دارد. این تجهیزات برای ترکیب گچ و آب مورد استفاده قرار می گیرند و مواد اولیه ساخت دندان های مصنوعی را فراهم می کنند. این تجهیزات از مهمترین دستگاه های بخش پروتز دندانی لابراتوارها محسوب می شوند. مخلوط حاصل در حالت خلا به هم زده شده و هر گونه حباب هوا در ساختار آن از بین می رود.

دستگاه قالب Pindex

Pindex یکی از ضروری ترین تجهیزات دندانسازی است. فرایند مته کاری با استفاده از این دستگاه با بهترین کیفیت انجام می گیرد. این تجهیزات برای صرفه جویی در وقت و زمان دندانسازان بهترین گزینه هستند. شما می توانید بدون هیچ خطایی از قابلیت های Pindex برای تکمیل پروژه مورد نظر استفاده کنید. انجام هر گونه سوراخ کاری برای پین گذاری با استفاده از دستگاه قالب Pindex به سهولت میسر خواهد بود.

اسپاتول های برقی

در یک لابراتوار دندانسازی پیشرفته، از دستگاه اسپاتول برقی برای مرحله وکساپ استفاده می شود. برای ساخت پروتزهای ثابت لمینت از این تجهیزات استفاده می کنند. این دستگاه ها سری های متفاوتی دارند که هر یک برای کنترل دقیق روی عملکرد موم به کار می روند.

جمع بندی

برای کسب آگاهی بیشتر از تجهیزات مورد استفاده در این مراکز، باید به حوزه تخصص آن ها دقت داشته باشید. بسته به نوع نیازهای دندانسازان، تجهیزات متعددی در اختیار افراد قرار می گیرند. شما می توانید این تجهیزات را از برندهای مختلف جهانی انتخاب و خریداری کنید. وسایل مورد نیاز و ابزارهای دندانسازان، گستره وسیعی دارند و هر یک با رنج قیمتی به خصوص در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند.

کدخبر: ۱۳۵۱۴
ارسال نظر