انتقاد وزیر کشور از نحوه اطلاع‌رسانی درباره زلزله کرمانشاه

۱۳۹۶-۱۲-۲۶ جامعه

انتقاد وزیر کشور از نحوه اطلاع‌رسانی درباره زلزله کرمانشاه

وزیر کشور به تجربه زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در این حادثه کنترل اطلاع‌رسانی از دست سیستم دولتی خارج شد و متاسفانه صدا و سیما نیز تابع اطلاع‌رسانی در فضای مجازی شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه معاونان و مدیران بحران استان‌های سراسر کشور با وزیر کشور – که عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد – اظهار کرد: من ۱۰ سال در صدا و سیما مسئولیت داشتم و بحران‌هایی را در این زمینه مدیریت کردم اما در زلزله کرمانشاه و چند مورد دیگر موضوع اطلاع‌رسانی دچار چنین مشکلاتی شد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در سال ۹۷ در حوزه بحران‌ها نگرانی‌هایی داریم بنابراین باید در آمادگی، هماهنگی، پیشگیری و آموزش به شکل موثرتری وارد شویم.

وی با بیان اینکه هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف وجود داشته است اما کافی نیست، گفت: تمام وزارتخانه‌ها در حوزه مدیریت بحران باید طرح جامعی داشته باشند و برنامه‌هایشان نیز در این زمینه انجام دهند.

وزیر کشور با اشاره به وظیفه سازمان مدیریت بحران که سیاستگذاری است، اظهارکرد: با این وجود ما وارد کار اجرایی نیز شده‌ایم و رسانه‌ها نیز مدام در حوادث مختلف مطرح می‌کنند که مدیریت بحران کجاست و چرا کاری انجام نمی‌دهد؟

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص توزیع ۲۵ هزار کانکس در میان زلزله زدگان اظهار کرد: در چند کانال و سایت خبری تصاویری از نفوذ آب به چادرهای زلزله زدگان منتشر شد. در برخی موارد افراد کانکس هم داشتند یا حتی به آنها گفته شده بود که خانه‌ای را اجازه کنند اما تصاویر از چادرها منتشر شد و خود صدا و سیما نیز که مسئول کمیته اطلاع رسانی است در این زمینه به موقع فعالیت نکرد و به سراغ کانال‌ها و خبرهای اینچنینی رفت.

وزیر کشور به نحوه کمک رسانی نیز اشاره کرد و با انتقاد از حضور افراد مختلف برای جمع‌آوری کمک‌ها اظهار کرد: نحوه کمک رسانی به‌گونه‌ای شد که هر کسی برای کمک به مناطق زلزله‌زده رفت اما آقایانی که کمک جمع کردند به مردم درباره این هزینه‌ها پاسخ ندادند.

وی بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح به ویژه در زمینه پیش بینی‌ها تاکید کرد و گفت: وقتی مثلا می‌گوییم که قرار است فلان حادثه‌ای رخ دهد اما پنج، شش بار این پیش بینی‌ها درست از آب در نمی‌آید، این عملکرد باعث از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود. به همین دلیل ما باید در پیش بینی‌ها نیز درست اطلاع رسانی کنیم.

رحمانی فضلی بر ضرورت مدیریت افکار عمومی هنگام بروز بحران‌ها تاکید کرد و با مهم شمردن این موضوع اظهارکرد: چندین نفر می‌آیند و در مورد یک حادثه مصاحبه می‌کنند. در زلزله تهران همین مصاحبه‌ها باعث شد تا مردم به خیابان‌ها بریزند و همین حضور مردم در خیابان‌ها می‌توانست به بحرانی امنیتی تبدیل شود. چرا این اتفاق افتاد؟ به خاطر اینکه صدا و سیما به دنبال هر کسی رفت و با افراد مختلف مصاحبه کرد که رئیس سازمان مدیریت بحران باید به این موضوعات نظم دهد.

رحمانی فضلی به موضوع آموزش نیز اشاره کرد و گفت: مسئله آموزش بسیار مهم است و ما باید در حوزه آموزش بحران خوب کار کنیم. در این زمینه نیز بزرگترین وسیله آموزش ما صدا و سیماست که باید خوب عمل کند. در کرمانشاه ،زلزله هنگام شب رخ داد و عملا امکان امداد رسانی گسترده با توجه به اینکه امکان پرواز هلیکوپترها وجود نداشت و برق و تلفن و … قطع شده بود، میسر نبود. در این شرایط ضرورت آموزش خود را نشان می‌دهد چرا که مردم باید بلد باشند که چه کار کنند البته در همان دقایق اولیه نیز امدادرسانی‌ها آغاز شد.

وی بر ضرورت نظارت بر نحوه توزیع امکانات و منابع در بحران‌ها تاکید کرد و گفت: باید مشخص شود که چه کسی مسئول توزیع است. من ظهر فردای زلزله به سرپل ذهاب رسیدم و بسیاری از مردم آنجا آب می‌خواستند. آب بود اما توزیع مناسب نبود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید در شرایط عادی به فکر چنین مسائلی بود، گفت: حالا که در شرایط عادی هستیم باید در این زمینه به فکر باشیم. در مورد توزیع منابع بعضی‌ها ۱۰ چادر گرفتند و بعضی‌ها هم چیزی نگرفتند. طبق آمارها ۳۵ هزار خانه در زلزله آسیب دیده در حالی‌که ما ۹۵ هزار چادر میان زلزله زدگان توزیع کردیم بنابراین باید بدانیم که این منابع را به چه کسانی می‌دهیم و چطور می‌دهیم.

 ایسنا 

(Visited 352 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

۱۳۹۶-۱۲-۲۶ جامعه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


* درج نام و ایمیل اختیاری است.



logo-samandehi